راهنمای جامع فرودگاه امام خمینی مخصوص سفر خارجی

معرفی فرودگاه امام خمینی

فرودگاه بین المللی امام خمینی در چند سال اخیر به مرکز اصلی پروازهای بین المللی ایران تبدیل شده است. این فرودگاه که با نام اختصاری (IKA) نیز شناخته می شود، در واقع جایگزینی برای پروازهای خارجی فرودگاه بین‌المللی مهرآباد است و با افتتاح آن، تمام پروازهای بین‌المللی از مهرآباد به فرودگاه امام خمینی انتقال یافت. از سال ۱۳۸۱ تمامی پروازهای خارجی و همه پروازهای بین المللی خطوط هوایی داخلی و خارجی (به جز پروازهایی‌ که مقصد آن ها جده، مدینه یا دمشق است) به مبدا یا مقصد این فرودگاه انجام می‌شوند. بنابراین بسیاری از گردشگرانی که از تهران به کشورهای دیگر با بلیط هواپیما قصد سفر دارند باید به این فرودگاه مراجعه کنند.

 

تاریخچه فرودگاه امام خمینی تهران

شروع پروژه ساخت فرودگاه جدید در سال ۱۳۴۶ به پیشنهاد سازمان ایکائو برای ارتباط بهتر بین ایران و کشورهای اروپایی شکل گرفت. اما در زمان شکل گیری انقلاب اسلامی، این پروژه مدتی متوقف شد و پس از پایان هشت سال جنگ تحمیلی بین ایران و عراق دوباره شروع به ادامه ساخت کرد و سازندگان در نهایت سال ۸۳ موفق شدند فاز اول فرودگاه امام را افتتاح کنند. اکنون این فرودگاه بیشتر مقصدی برای پروازهای بین المللی گشته و پروازهای داخلی در فرودگاه مهرآباد صورت می گیرد. هم اکنون فرودگاه امام دارای یک ترمینال فعال و دو ترمینال در دست ساخت است. با تکمیل هر سه ترمینال حدود سی میلیون مسافر در طول سال جا به جا می شوند.

 

آشنایی با ترمینال های فرودگاه امام

ترمینال شماره‌ی ۱: اولین ترمینال فعال فرودگاه گنجایشی بالغ بر ۶/۵ میلیون نفر مسافر و ۱۲۰ هزار تن بار را داراست. در سال ۲۰۱۷، این ترمینال در حدود ۹ میلیون نفر مسافر را پذیرا بود.

ترمینال شماره‌ی ۲ (ترمینال سلام): یکی دیگر از ترمینال های فرودگاه امام خمینی پایانه ۲ است. نام دیگر این پایانه، پایانه سلام است و بیشتر به همین نام شناخته می شود. ظرفیت این پایانه به گونه ای است که می تواند در سال ۵ میلیون مسافر را پذیرش کند. در ابتدا قرار بود که این ترمینال فقط برای پرواز های حج استفاده شود اما این تصمیم عوض شد. وزیر راه و شهرسازی وقت ایران، عباس آخوندی اعلام کرد که از این ترمینال برای همه پروازها استفاده خواهد شد.

ترمینال شماره‌ی ۳ (ترمینال ایرانشهر): این ترمینال سومین ترمینال فرودگاه امام خمینی است که گفته می‌شود ظرفیت ترمینال ایرانشهر ۲۰ میلیون نفر در سال است و مجموع ۳ ترمینال فرودگاه بین المللی امام خمینی ظرفیتی بالغ بر ۳۰ میلیون نفر در سال را فراهم می‌آورند.

 

امکانات فرودگاه امام خمینی

راهنمای جامع فرودگاه امام خمینی مخصوص سفر خارجی

این فرودگاه ویژگی ها و امکانات بسیاری را در اختیار قرار می دهد تا زمان مسافران در فرودگاه با آسایش و راحتی سپری شود. این امکانات شامل پارکینگ، اجاره خودرو، فروشگاه، خدمات CIP، اورژانس، خدمات بانکی و صرافی، اینترنت، رزرو هتل، راهنمای سفر، رستوران، کافی شاپ، پرداخت عوارض خروج، مترو،‌ محل نگهداری اشیای گم شده و ... . چنانچه پس از خرید اینترنتی بلیط هواپیما چارتر، با ماشین شخصی خود به فرودگاه آمده اید، می توانید آن را در پارکینگ هایی که در این فرودگاه در نظر گرفته شده است قرار دهید و سفر خود را با اطمینان خاطر ادامه دهید.

 

پارکینگ فرودگاه امام

لازم به ذکر است که فرودگاه امام خمینی ۵ پارکینگ دارد که به اختصار آن ها را در زیر معرفی می‌کنیم.

پارکینگ طبقاتی یا پارکینگ مسقف فرودگاه امام، گنجایش پذیرش بیش از ۱۵۰۰ ماشین را دارد. این پارکینگ زیر ترمینال فرودگاه واقع شده است؛ افراد می‌توانند با آسانسور در مسیر ترمینال و پارکینگ تردد کنند.

پارکینگ روباز شماره ۲ برای توقف خودروهای توقیفی است و البته در زمان‌های شلوغی فرودگاه، مورد استفاده قرار می‌گیرد. این پارکینگ ۸۴۰ ماشین ظرفیت دارد. برای رفت و آمد به این پارکینگ، اتوبوس‌های شاتل فرودگاه در دسترس است.

دو پارکینگ روباز شماره ۳ و ۴ ظرفیت نگه‌داری از بیش از ۱۰۰۰۰ ماشین را دارند. البته این پارکینگ ها با فاصله‌ای قابل توجه از فرودگاه احداث شده است. بنابراین افراد پس از پارک کردن ماشین‌های‌شان می‌توانند با اتوبوس‌های شاتل، خود را به ترمینال برسانند.

پارکینگ شماره ۵ فرودگاه امام در نزدیکی ساختمان گمرک واقع و برای ماشین‌های این بخش در نظر گرفته شده است. که به مسافران و مراجعان فرودگاه اختصاص ندارد.

جایگاه تشریفات اختصاصی فرودگاه (CIP)

بهتر است بدانید که فرودگاه امام خمینی خدمات CIP (جایگاه تشریفات اختصاصی فرودگاه) را ارائه می دهدکه شرح این خدمات شامل موارد زیر می شود:

  • انتقال مسافرین از پای پرواز تا جایگاه تشریفات اختصاصی با خودروی مخصوص
  • سوئیت‌ها، سالن کنفرانس، اتاق‌های VIP
  • خدمات ویژه برای افراد کهن‌سال و ناتوان جسمی
  • اینترنت پرسرعت
  • دریافت ویزای فرودگاهی
  • استقبال از مسافرین در سالن جایگاه اختصاصی
  • اخذ کارت پرواز و تحویل بار
  • استراحت و آرامش در فضای سالن تشریفات به همراه همراهان
  • همراهی از سالن جایگاه تا پای پرواز با خودروهای مخصوص تشریفات

 

هتل فرودگاه

گردشگرانی که مجبورند مدت زمان طولانی را در فرودگاه به انتظار پرواز خود بشینند و وقت کافی برای رفتن به شهر را ندارند می توانند از هتل ایبیس واقع در محوطه فرودگاه استفاده کنند. این هتل فرودگاهی توسط گروه هتلداری اکور فرانسه ساخته شد و در فاصله بسیار کمی از فرودگاه قرار دارد. این هتل ۷ طبقه با ۱۹۶ اتاق، آماده خدمات رسانی به مسافران است. رستوران، اینترنت وای فای رایگان، پارکینگ خصوصی رایگان و سرویس کامل اتاق از جمله خدمات رفاهی این هتل هستند.

 

قوانین و مقررات در فرودگاه امام

در ابتدا باید بگوییم که هر فرودگاهی قوانین خاص خود را دارد اما برخی از قانون ها نیز بین تمامی فرودگاه ها مشترک هستند و لازم است بدانید که تمامی مقررات و قوانین فرودگاه امام خمینی برای تمامی شرکت ها و مسافران الزامی است و باید رعایت شود که ممکن است با بسیاری از آن ها آشنا باشید، مثل: ۱- حمل مایعات بیش از ۱۰۰ میلی لیتر ممنوع است. ۲- بدون پاسپورت امکان سفر خارجی وجود ندارد. و .... در ادامه به برخی از این قوانین اشاره می کنیم.:

صادرات و واردات کالا محدودیت ها و قوانین خاص خود را دارد مانند:

  • ممنوعیت حمل دارو های ممنوعه
  • ممنوعیت خروج عتیقه و اشیاء قیمتی
  • حمل مقدار مجازی از ارز و طلا
  • نداشتن مشروبات الکلی
  • به همراه نداشتن وسایل و ابزار قمار
  • ممنوعیت حمل اسلحه سرد و گرم
  • ممنوعیت مواد محترقه و منفجره
  • به همراه نداشتن مواد مخدر و افیونی
  • اشیای و کالاهای عتیقه و کلیه کالاهای میراث فرهنگی
  • ممنوعیت تصاویر، فیلم، نشریاتی که مغایر شئونات مذهبی و ملی کشور باشد و همچنین حمل هر نوع نوشته مخالف اسلام و یا مخل نظم و عفت عمومی و شئون ملی و در نهایت سایر کالاهایی که منع شرعی و قانونی دارند.
  • و ...

بهتر است بدانید که امروزه به دلیل شیوع ویروس کرونا قوانین دیگری به لیست قوانین فرودگاه های تمامی کشورها اضافه شده است که در برخی موارد ممکن است تفاوت هایی با هم داشته باشند. اما چیزی که تقریبا در همه فرودگاه ها رعایت می شود این است که استفاده از ماسک برای ورود به فرودگاه‌ها و هواپیماها برای تمام مسافران الزامی است. همچنین در بسیاری از موارد برای استفاده از ایرلاین های خارجی و سفر به کشورهای دیگر با تهیه بلیط هواپیما، لازم به انجام تست کرونا قبل از سفر با هواپیما هستید.

 

راهنمای جامع فرودگاه امام خمینی مخصوص سفر خارجی

موقعیت جغرافیایی و راه های دسترسی به فرودگاه امام خمینی

فرودگاه بین‌المللی امام خمینی در ۳۰ کیلومتری تهران، میان بزرگراه تهران- قم قرار گرفته ‌است. برای رسیدن به این مکان از راه مختلفی می توانید اقدام کنید. با خودرو شخصی، تاکسی، مترو و اتوبوس.

اتومبیل شخصی: اگر با ماشین خودتان قصد داشتید که به فرودگاه امام خمینی بروید باید از دو مسیر آزاد راه تهران قم و یا از طریق آزاد راه تهران ساوه یکی را انتخاب کرده تا به مقصد مورد نظر برسید.

تاکسی: هر جای شهر تهران که باشید با تهیه تاکسی می توانید به فرودگاه امام بروید و همچنین در فرودگاه امام خمینی هم تاکسی ها برای رساندن شما به مقصد مورد نظرتان در شهر وجود دارند.

مترو: خط شماره هشت مترو در تهران به مسیر فرودگاه بین المللی امام خمینی راه اندازی شده است که فرودگاه را به تهران و دیگر خطوط مترو در شهر وصل می کند.

اتوبوس: اتوبوس هایی که برای دسترسی به فرودگاه امام در نظر گرفته شده اند رو به روی ترمینال چهار در فرودگاه مهرآباد تعبیه شده اند. نحوه کار آن ها به این صورت است که ساعتی یک بار مسافران را سوار کرده و به مقصد مورد نظر می رسانند. همچنین این اتوبوس ها در دو ایستگاه آزادی و حرم مطهر امام نیز توقف دارند.

 

اطلاعات تماس و ارتباط با فرودگاه بین المللی امام خمینی

شماره تلفن فرودگاه امام خمینی: ۵۱۰۰۱۱۱ و ۵۱۰۰۱۱۴ و ۵۱۰۰۱۱۸- ۰۲۱

شماره تلفن اطلاعات پرواز فرودگاه امام خمینی: ٠٩۶٣٣٠

شماره تلفن پارکینگ فرودگاه خمینی: ۵۱۰۰۷۱۹۹-۰۲۱

 

کدخبر: 658158 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟