ترفندهای حفظ امنیت در سفر!

شاید اغراق نباشد اگر بگوییم برای کشف دنیا و حتی خود واقعی مان، راهی بهتر از تنهایی سفر کردن وجود ندارد. اما نگرانی در مورد امنیت شخصی در سفرهای انفرادی بسیاری از ما را از این تجربه ی لذت بخش منصرف کند. با این حال، نیازی به نگرانی نیست و شما می توانید با رعایت چند نکته ی ساده با آرامش خاطر ماجراجویی خود را شروع کنید. در ادامه به ۱۱ نکته ای می پردازیم که به شما کمک می کند در سفرهای انفرادی امنیت خود را حفظ کنید.

 

۱- عبارت هایی که در شرایط اضطراری نیاز می شوند را به زبان محلی یاد بگیرید

شاید زبان محلی مقصد سفرتان را در حد کلمات ساده ای مثل سلام، خداحافظ و متشکرم بلد باشید، اما باید اصطلاحات و عبارت های مربوط به شرایط اضطراری را هم یاد بگیرید تا بتوانید با مردم محلی ارتباط برقرار کنید. برای مثال، شاید آدرس نزدیک ترین بیمارستان را لازم داشته باشید یا بخواهید با پلیس Police تماس بگیرید. دانستن بعضی عبارت های کلیدی روند کمک گرفتن را سرعت می بخشد.

۲- اشکالی ندارد گاهی دروغ بگویید

آشنا شدن با مردم محلی در طول سفر تجربه ی ارزشمندی است اما اگر سوال های آن ها اذیت تان می کند، ایرادی ندارد که برای حفظ امنیت خود حقیقت را نگویید. مثلا ممکن است از شما درباره ی وضعیت تأهل، محل اقامت یا اینکه با چه کسی سفر می کنید سوال بپرسند. شاید آن شخص بدون هیچ نیت بدی تنها نسبت به زندگی شما کنجکاو باشد، اما در عین حال ممکن است به دنبال اطلاعاتی باشد که بتواند از آن ها برعلیه شما استفاده کند. خوب بودن ظاهر افراد لزوماً به معنی آن نیست که نیت خوبی هم دارند. با یک دروغ مصلحتی (مثلا اینکه با خانواده تان به سفر آمده اید یا قرار است با دوستان تان ملاقات کنید) می توانید خود را از آسیب های احتمالی حفظ کنید.

۳- به فرهنگ پوشش مقصد سفرتان احترام بگذاری

از پوشیدن لباس های نابجایی که تناسبی با فرهنگ محل سفرتان یا یک موقعیت خاص ندارند پرهیز کنید. شاید تصور کنید که مردم محلی این کار را چیزی جز یک اشتباه سهوی ندانند اما حقیقت آن است که این مسأله می تواند روی ارتباط شما با مردم محلی تأثیر بگذارد، به ویژه زمانی که نیاز به کمک داشته باشید. اگر لباس های شما از نظر مردم محلی زننده باشد، احتمال اصطحکاک بیشتر و احساس همدلی آن ها نسبت به شما کمتر می شود و در نتیجه زمانی که دچار دردسر شوید احتمال آنکه به شما کمک کنند کمتر است.

۴- در تعامل با مردم محلی خط قرمزها را رعایت کنید

گفتگو با مردم محلی یکی از بهترین روش ها برای یادگیری بیشتر درباره ی فرهنگ محل سفرتان است اما در مورد موضوعات حساسی که می تواند باعث رنجش یا خشم مردم محلی می شود احتیاط کنید چون ممکن است این کار شما را به دردسر بیندازد. بنابراین باید از قبل موضوعات حساس در مقصد سفرتان را شناسایی کنید، مثل بحث درباره ی کمونیسم در کشور کوبا یا خاندان سلطنتی در تایلند. همه ی کشورها فرهنگ آزاد اندیشانه ای ندارند.

۵- کسی را از برنامه های خود مطلع کنید

برای مثال، یکی از اعضای خانواده را در جریان اطلاعات پرواز، هتل، تور گردشگری و برنامه های خود بگذارید. همچنین می توانید آن ها را از اتفاقاتی که طی روز برایتان می افتد مطلع کنید تا در صورت لزوم بتوانند به راحتی شما را پیدا کنند. این مسأله به ویژه زمانی مهم است که برای مدتی به اینترنت دسترسی ندارید بنابراین اعضای خانواده می توانند بدانند که شما حدودا کجا و در چه وضعیتی هستید.

۶- از رفتارهای خطرناک پرهیز کنید

بسیاری از مردم سفر را موقعیتی برای تجربه ی محدودیت هایشان می دانند، چون دیگر لازم نیست نگران قضاوت Judgment های خانواده و دوستان شان باشند. بیماری های مقاربتی، جراحت های جدی، خطر سرقت Stealing یا انجام کارهایی که منجر به مشکلات قانونی می شود، از مواردی هستند که متأسفانه اغلب خود شخص در آن ها نقش دارد و از طرفی دیگر، خطر بروز چنین اتفاقاتی در سفرهای انفرادی بیشتر است.

۷- وسایل قیمتی خود را جلوی دید نگذارید

دوربین گران قیمتی که از گردن تان آویزان می کنید و گوشی هوشمندی که در جیب پشتی شلوارتان می گذارید همان چیزهایی هستند که جیب برها به دنبال آن ها هستند. وسایل تان را نه جلوی دید بلکه همیشه در داخل یک کیف بگذارید. لازم نیست با ترس و نگرانی سفرتان را به کام خود تلخ کنید، اما سعی کنید وسایل گران قیمت تان را تنها زمانی که به آن ها نیاز دارید بیرون بیاورید. این مسأله در مورد زیورآلات و وسایل مارک دار هم صدق می کند.

۸- اهمیت تکنولوژی را جدی بگیرید

اگر اپراتور سیم کارت تان سرویس اینترنت بین المللی ندارد، در کشور مقصد یک سیم کارت جدید تهیه کنید تا به اینترنت دسترسی داشته باشید. در هنگام سفر دسترسی به اینترنت می تواند کمک بزرگی باشد مثلا زمانی که گم شده اید می توانید با استفاده از گوگل مپس راه خود را پیدا کنید و یا می توانید با خانواده و دوستان خود در ارتباط باشید. به علاوه فراموش نکنید که همیشه یک پاور بانک به همراه داشته باشید تا برای مواقع اضطراری آماده باشید.

۹- در انتخاب غذا محتاط باشید

سلامت غذا یکی از موارد بسیار مهمی است که در سفرهای انفرادی باید به آن توجه ویژه داشت. بسیاری از گردشگران تصور می کنند غذاهای رستوران های فست فود سالم تر از رستوران ها و دستفروش های محلی است. اما ممکن است مردم محلی با شکل نگهداری و تهیه ی فست فودها آشنا نباشند یا به دلیل اینکه فقط مسافران از این غذاها استفاده می کنند استانداردهای لازم در مورد آن ها رعایت نشود. این مسأله می تواند منجر به مسمومیت و بیماری شود.

۱۰- از هدفون استفاده نکنید

وقتی نتوانید از یکی از مهم ترین حواس خود یعنی شنوایی استفاده کنید، به راحتی تحت تعقیب یا هدف حمله ی جیب برها قرار می گیرید. زمانی که از هدفون استفاده می کنید ممکن است غرق در موسیقی و افکار خود شوید اما لازم است که همیشه هوشیار باشید و از محیط اطراف خود غافل نشوید. به علاوه از استفاده از هدفون های گران قیمتی که توجه را به خود جلب می کنند پرهیز کنید.

۱۱- به احساس خود اعتماد کنید

اگر در موقعیتی قرار گرفتید که به نظرتان غیر عادی می آید یا احساس راحتی نمی کنید، هر چه زوتر آنجا را ترک کنید. شاید تصور کنید که چنین احساسی عادی است و برای هر کسی پیش می آید اما نباید وقت تان را برای تصمیم در مورد اشتباه بودن احساس تان هدر دهید. اگر احساس خوبی ندارید، احتمالا شرایط خوبی نیست. بنابراین اگر در موقعیتی قرار گرفتید که ممکن است مشکل ساز باشد، فوراً دست به کار شوید و قبل از آنکه مسئولان مربوطه مثل پلیس را خبر کنید خود را به یک جای امن برسانید.

 

 

کدخبر: 399509 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟