سفر به ایران از نگاه یک خبرنگار  ایتالیایی

به سختی ممکن است کسی را بیابید که ایران را ناامیدانه ترک کند ، در عوض اکثر گردشگرانی که به این کشور سفر می کنند دوست دارند بار دیگر روزی به آنجا برگردند.قدمت تاریخی ، غذاهای خوشمزه ، مناظر منحصر به فرد و آثار باستانی و هنری که در گوشه و کنار آن خواهید دید ، سفرتان به ایران را فراموش نشدنی می کنند. اما بدون شک ، یکی از برجسته ترین و گیراترین مشخصه ای که در بین ایرانیان می بینید ، میهمان نوازی آنها و لبخندهای خوش آمدگوییشان خواهد بود.اگر تصمیم دارید به ایران سفر کنید این 6 نکته باعث خواهد شد تصمیم بگیرید هر چه سریع تر به این کشور بروید : "
میهمان نوازی ایرانی ها یک هنر Art است.

در ایران مفهوم میهمان نوازی به یک خوش آمدگویی گرم و یک فنجان چای ختم نمی شود ، بلکه بیشتر شبیه به یک هنر است.برای مثال ، چه بخواهید کرایه تاکسی پرداخت کنید ، لباس بخرید یا بابت خدماتی هزینه ای بدهید ، همیشه آماده پذیرفته نشدن پرداختتان باشید ! راننده تاکسی قطعا به شما تاکید می کند نیازی نیست پولی پرداخت کنید و شما می توانید بار دیگر که او را دیدید مبلغ کرایه خود را به او بدهید. در فروشگاهها هم با چنین برخوردی مواجه می شوید آنها پس از اینکه پولی به آنها پرداخت می کنید از دستان پربرکتتان تشکر می کنند و امیدوارند " دست پربرکتتان درد نکند ". در رستوران نیز اینچنین است ، میزبان شما از شما عذرخواهی می کند که به خوبی از شما پذیرایی نشده یا غذا به اندازه کافی خوب نبوده است !
آنها همچنین به شما اطمینان می دهند که این حرفشان "تعارف" نیست ، ولی در حقیقت این جمله هم یک "تعارف" است. حتی اگر آنها به شما بگویند حضورتان به اندازه کافی برایشان باعث افتخار است ، اما شما بابت خریدهایی که می کنید پول پرداخت کنید.
تمام اینها به میهمان نوازی ایرانی ها مرتبط است. در ایران میهمان مقدس است و ایرانی ها نیز استاد این هستند که کاری کنند شما احساس کنید در خانه خودتان هستید. ایرانی ها همیشه درب خانه شان را به روی شما باز می کنند و حتی پیش از اینکه وارد خانه شوید برایتان چای آماده کرده اند. اصلا عجیب نیست زمانی که از کسی آدرسی می پرسید بلیط اتوبوس شما را پرداخت کند و حتی سورپرایز نشوید اگر همه آنها همیشه برای نشان دادن شهرشان به شما زمان داشته باشند.
وقتی در ایران با کسی دوست می شوید ، او همیشه زمان برای کمک کردن به شما و ملاقات شما خواهد داشت. در نهایت ، وقتی می شنوید که آنها می گویند " رزق و روزی ما با پاهای میهمان می آید " متوجه پیشینه این رفتار میهمان نوازانه آنها خواهید شد.

ایران میراث فرهنگی غنی دارد.
یادگارهایی از تمدن بزرگ ایرانیان ، معماری های جذاب و دیدنی ، مناره هایی که به افق کشیده شده اند و ادبیاتی غنی و جذاب ، تمام اینها جنبه هایی از میراث فرهنگی و تمدن هزاران ساله این کشور هستند. با بالا رفتن تعداد میراث ثبت شده این کشور در یونسکو ، هر منطقه از ایران چیزی برای نشان دادن به شما خواهد داشت.
از معابد و آتشکده های زردتشتیان گرفته تا ویرانه های تاریخی و دیدنی امپراطوری هخامنشیان در پرسپولیس ، تا معماری زیبا و دیدنی دوره صفوی ، در حقیقت هر استان ایران را که ببینید ، یک قطعه از تاریخ خارق العاده آن را نیز مشاهده خواهید کرد.
مناظرطبیعی ایران خارق العاده است.

برعکس آنچه بسیاری از مردم تصور می کنند ، ایران یک کویر بسیار بزرگ نیست. در حالیکه می توانید کویرهای بسیار زیبا و خنکی در این کشور ببینید ، مناظر طبیعی ایران بسیار متفاوت است.
مناطق شمالی دارای محیط های سرسبز و دوست داشتنی ، آبشارهای متفاوت ، جنگل ها ، سواحل و زمین های زراعی مختلفی هستند. برای سافاری در دل کویر می توانید به مناطق مرکزی ایران بروید ، در حالیکه جزیره قشم به تنهایی بار اکوتوریسم را به دوش می کشد که آن را مدیون جاذبه ها و مشخصه های جغرافیایی غیرمعمولش است. در این میان ، سرعین ( در نزدیکی شهر تاریخی اردبیل ) در میان ایرانیان بخاطر چشمه های آب گرمش شهرت دارد.
پایتخت این کشور تهران نیز در حالیکه در میان رشته کوههای البرز قرار گرفته است ، چشم اندازها و مناظر طبیعی زیبایی را به نمایش می گذارد. در روزهایی که هوا صاف و پاک است در تهران می توانید دورنمایی از کوه دماوند – که بلندترین قله در ایران است – را ببینید. اسکی در کوهای دماوند نیز شهرت بالایی دارد که این کار یکی از تفریحات فضای باز محبوب در ایران به شمار می رود.
غذاهای ایرانی واقعا خوشمزه هستند.

با وجود انواع کباب ، غذاهای پختنی ( خورشت ها ) ، ادویه های متنوع ، آجیل ، غذاهای گیاهی ، گلاب و بهار نارنج ، طعم غذاهای ایرانی مست کننده است. ایران جاییست که بیشترین میزان تولید زعفران و پسته را در جهان دارد ، این موادغذایی به ندرت از زندگی روزمره ایرانی ها حذف می شود.

غذاهای متنوع و تاریخی این کشور متعلق به استان های مختلف آن است و به سنت های آنها باز می گردد. غذاهایی نظیر قرمه سبزی ، زرشک پلو ، میرزاقاسمی که با بادمجان تهیه می شود و لیستی بی نهایت از انواع کباب ها که به شکل های مختلف با ادویه ها و سس های مختلف سرو می شود ، همه باعث می شوند وقتی سر میزغذای ایرانی ها می نشینید آب از دهانتان سرازیر شود.
ایرانی ها به سنت هایشان افتخار می کنند.

شگفت انگیزترین نکته درباره ایرانی ها این است که آنها بسیار سنتی هستند. این به معنای منسوخ و متحجر بودن نیست ، در مقابل آنها در دنیای مدرنی زندگی می کنند ولی در کنار آن فستیوال ها ، شعر ، مذهب و تاریخشان چیزیست که هر ایرانی به آن مفتخر است و زمانیکه برای زندگی به کشور دیگری بروند دلشان برای آنها تنگ می شود.

بنابراین اصلا تعجب نکنید اگر وسط مکالمه ، ایرانی ها برایتان شعری از حافظ را از صمیم قلبشان بخوانند ، یا با غرور به برخی حقایق تاریخی کشورشان که مربوط به قرن ها پیش می شود اشاره کنند. ایرانی ها عاشق این هستند که فرهنگشان را به رختان بکشند ، آنها از صحبت کردن درباره تاریخ کشورشان با خارجی ها لذت می برند.
در ایران تنوع قومیتی بسیاری وجود دارد.

ایران کشور وسیعی است ، جمعیت ایران از قومیت ها و گروه های متنوعی تشکیل شده است. پارسی ، بختیاری ، کرد ، لر ، گیلکی ، اینها فقط برخی از قومیت هایی است که جمعیت این کشور بزرگ در خاورمیانه را تشکیل می دهد. وقتی به شیراز بروید به قلب فرهنگ و تمدن ایرانیان وارد می شوید ، در خوزستان می توانید خانه های سنتی به سبک جامعه عربی بیابید و در تهران ، ترکیبی از تمام این قومیت ها از سایر استان ها دیده می شود که بسیاری برای کار به پایتخت آمده اند.

نه تنها هر منطقه ، بلکه در هر استان هم گروهها و قومیت های مختلفی وجود دارد که هر یک زبان ، سنت ، جشن ، غذا ، سبک لباس و رفتار خاص خودشان را دارند. همین مساله ایران را کشوری خارق العاده می سازد و باعث می شود یک مقصد گردشگری ایده آل باشد که هیچوقت کهنه نمی شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 319148 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟