بیماری های گربه چیست؟

به گزارش رکنا، تشخیص و شناسایی علائم بیماری در گربه کار سختی است. احتمالا تا حالا اصطلاح پوکر فِیس رو شنیده باشید. پوکر فیس یعنی چیزی که حالت چهره و رفتارتان جدا از خواسته‌ای که دارید به طرف مقابل تان نشان می‌دهد و گربه یک حیوان خانگی پوکر فیس است. گربه‌ها متخصص پنهان کردن بیماری‌ها و مشکلات شان هستند و دوست دارند که همیشه شرایط را به صورت عادی و طبیعی نشان بدهند که البته این موضوع به غریزه‌شان برای جلوگیری از شکار شدن برمی‌گردد. حتی وقتی به عنوان یک حیوان خانگی پیش شما هستند!

حالا در این شرایط ما به عنوان صاحب گربه چگونه بفهمیم گربه مریض است؟ خیال تان راحت، ما این راه را بلدیم و در این مقاله می‌خواهیم توضیح بدهیم که چطور سریع نشانه های بیماری را در گربه تان تشخیص بدهید و برای بهتر شدن حالش اقدام کنید.

خب اول باید بدانید که هیچ‌کس به اندازه شما گربه‌تان را نمی‌شناسد و با عادت‌های رفتاری، خلق‌و‌خو و زبان بدنش آشنا نیست. پس باید گربه‌تان را خوب زیر نظر داشته باشید و نسبت به کوچکترین تغییرات حساسیت نشان بدهید و آنها را یادداشت کنید تا اگر علائم بیماری در گربه‌تان وجود داشت به موقع تشخیص بدهید.

شما باید با بیماری گربه‌ها و علائم آنها آشنا باشید. پس در این مطلب با ما همراه باشید چون قصد داریم درباره نشانه‌ها و علائم مریضی گربه ها صحبت کنیم:

از کجا بفهمیم گربه مریض است؟

برای نگهداری از گربه شناخت علائم بیماری گربه لازم است. برای شناسایی بیماری گربه‌ها یکسری نشانه‌های بارز وجود دارد که نباید نادیده بگیرید و حتما باید با یک دامپزشک آنلاین مشورت کنید. علاوه بر این نشانه‌های بارز یکسری علائم و تغییر در زبان بدن گربه ها و و رفتار و شخصیت شان وجود دارد که باید به آنها توجه کنید چون بعضی از این نشانه‌ها می‌تواند نشانه بیماری و برای گربه‌تان بسیار آزاردهنده باشد و در نهایت باعث بروز مشکلات جدی شود.

مهم‎ترین علائم بیماری گربه‌ها چیست؟

    تشنج و تب

    سرگیجه، عدم تعادل یا چرخیدن

    عدم توانایی در راه رفتن

    اختلال در تنفس، ادرار یا مدفوع

    زخم یا تورم

    کاهش یا افزایش وزن قابل توجه

    ترشحات غیر طبیعی

    بی حالی و افسردگی گربه

    مردمک چشم‌های منقبض یا گشاد

    استفراغ گربه

     اسهال

    تغییر ناگهانی خلق و خوی

    بوی بد دهان

    قرمزی پوست یا ریزش موی گربه

در صورتی که این علائم را در گربه‌تان دیدید باید خیلی زود با یک دامپزشک مشورت کنید تا بتوانید بیماری گربه را تشخیص بدهید و به موقع برای درمانش اقدام کنید چون آسیب‌ها یا بیماری‌های گربه اغلب نیاز به مراقبت‌های پزشکی فوری، جراحی یا حتی مراقبت‌های اضطراری دارد تا دوباره بتواند شاد و سرزنده باشد.

بررسی وجود نشانه های بیماری گربه در ادرار و مدفوع گربه

ظرف دستشویی گربه‌تان را بررسی کنید. دقت کنید که چند بار از آن استفاده می‌­کند، اگر دیدید به سختی مدفوع می‌کند یا مدفوع گربه خشک و سفت است و یا قطعه قطعه شده است یا آن را به شکل اسهال مشاهده کردید و در ادرارش خون دیدید باید خیلی سریع گربه‌تان را نزد دامپزشک ببرید.

تغییر ناگهانی در استفاده از ظرف دستشویی می تواند نشان دهنده عفونت دستگاه ادراری، سنگ مثانه یا بیماری کلیوی باشد.

نسبت به تغییرات وزنی گربه حساس باشید!

یکی از علائم گربه مریض تغییرات وزنش است پس به طور منظم گربه‌تان را وزن کنید مثلا در بیماری دیابت یا پرکاری تیروئید ممکن است که گربه سالم به نظر برسد اما دچار کاهش وزن شود.

کاهش وزن ناگهانی، خطرناک و نگران‌کننده‌ است ولی افزایش وزن اگر در زمان‌های طولانی و پیوسته باشد خطرناک محسوب می‌شود.

آیا تنفس گربه‌تان طبیعی است؟

تنفس گربه یکی از مهم ترین علائم حیاتی او به حساب می آید و تشخیص تغییر در نفس کشیدن گربه ها هم کار راحتی نیست ولی خیال تان راحت، ما به شما یاد می دهیم چطور ریتم تنفس طبیعی گربه را از تنفس غیرطبیعی تشخیص بدهید. همیشه به نحوه نفس کشیدن گربه‌تان دقت کنید و تعداد یا سختی و آسانی تنفسش را زیر نظر داشته باشید.

تعداد تنفس معمولی گربه در یک دقیقه تا ۳۰عدد است ولی اگر گربه آرام باشد ممکن است کمتر هم بشود. اگر گربه‌تان تندتند یا با دهان باز نفس می‌کشد و خرخر می‌کند یا اگر عضله‌های ناحیه شکمش به سختی حرکت می‌کند وقتش است که با دامپزشک مشورت کنید.

مشکلات و عفونت‌های تنفسی در گربه‌ها رایج است و علائم عفونت های تنفسی فوقانی در گربه ها شامل موارد زیر می شود:

    تب

    سرفه گربه

    افسردگی و بی‌حالی گربه

    آبریزش و ترشحات بینی و عطسه

    اختلال در تنفس مثل تنفس با دهان باز، سریع و پی در پی

    خرخر گربه

    کاهش اشتها

    چشم‌های خمیده یا مالش چشم

کاهش اشتها جزو علائم گربه مریض است؟

کاهش اشتهای گربه به طور معمول طبیعی است اما اگر تکرار شود و گربه‌تان پشت سر هم وعده‌های غذایی اش را رد می‌کند باید نگران شوید!

کمبود غذا در گربه حتی برای چند روز می‌تواند منجر به مشکل جدی کبد چرب یا لیپیدوز کبدی شود.

اگر گربه‌تان بیشتر از ۲۴ ساعت غذا نخورد قبل از اینکه عوارض خودش را نشان بدهد به دامپزشک مراجعه کنید.

همچنین افزایش اشتهای گربه و خوردن با ولع خصوصا در گربه‌های با سن بالاتر هم می‌تواند غیر طبیعی و نگران‌کننده باشد. یکی از دلایل پرخوری گربه می‌تواند پرکاری تیروئید ، بیماری التهابی روده یا حتی سرطان روده باشد ولی برای تشخیص دقیق معاینه پزشک و انجام آزمایش لازم است.

به تغییرات ظاهری و عادت‌های رفتاری گربه‌تان توجه کنید!

    به میزان خواب گربه توجه کنید. گربه‌ای که مریض و بیمار است بیشتر از همیشه می‌خوابد و خسته، کسل و بی‌حال است.

    برای تشخیص مریض بودن گربه حتما دمای بدنش را چک کنید. اگر دمای بدن خودتان نرمال و گربه‌تان مریض باشد نوک بینی گربه، گرم و خشک است.

    افزایش تشنگی و نوشیدن آب زیاد می‌تواند یکی دیگر از نشانه های مریضی گربه ها باشد و معنی اش این است که در کلیه‌ها یا مجاری ادراری گربه‌تان مشکلی وجود دارد.

    ترشح از قسمت‌هایی مثل چشم و بینی گربه نشان‌دهنده عفونت های تنفسی است و اگر چشم ­های گربه‌تان اشکی است ممکن است به چیزی حساسیت داشته باشد یا سینوس‌هایش عفونت کرده باشد. همچنین مردمک چشم‌هایش و حرکت شان باید طبیعی باشد. بزرگ شدن مردمک چشم می‌تواند خطرناک باشد.

    وجود ترشحات گوش می‌تواند از علائم عفونت گوش یا انگل گوش باشد که اگر به موقع درمان نشود مشکلات حادتری را برای گربه‌تان ایجاد می‌کند.

    تحریک پوست یا ریزش مو می‌تواند از علائم آلرژی، انگل خارجی یا بیماری‌های پوستی باشد.

    اگر گربه‌تان بیشتر از همیشه خودش را تمیز می‌کند و نقاط محتلف بدنش را می‌لیسد ممکن است به بیماری‌های پوستی مبتلا شده باشد و باید به دامپزشک مراجعه کنید.

    وجود تورم یا زخم در هر نقطه‌ای از بدن گربه نباید نادیده گرفته شود چون ممکن است یک تومور باشد که بسیار دردناک است یا شاید یه زخم ساده باشد که بعدا تبدیل به آبسه می‌شود.

    بوی بد دهان در گربه‌ها نشانه‌ مهمی است که یعنی گربه شما از بیماری پریودنتال رنج می‌برد یا درد دندان را تجربه می‌کند. در صورت عدم درمان، بیماری دندان در گربه‌ها می‌تواند منجر به مسائل جدی‌تری مثل بیماری‌های قلب، کبد و کلیه شود.

خستگی و بی حالی از نشانه های بیماری در گربه هاست

دسته ای از بیماری‌های گربه است که خطرناک بوده و علائم خاص خودش را دارد و هر زمان که این نشانه‌ها را دیدید باید به دامپزشک مراجعه کنید تا از بروز مشکلات جدی برای گربه‌تان جلوگیری کنید.

از علائم بیماری سرطان در گربه خانگی آگاه باشید!

    التهاب

    کاهش وزن گربه

    تغییرات رفتاری

    بوی بد دهان گربه

    عفونت‌های پوستی

    اسهال گربه

     استفراغ

    ضعف و بی‌حالی

    برامدگی‌های پوستی

علائم بیماری دیابت در گربه‌ها را بدانید!

دیابت یکی از شایع‌ترین مریضی‌های گربه‌های خانگی است و علت دقیقش مشخص نیست ولی ژنتیک، بیماری لوزالمعده و بعضی از داروها، چاقی و افزایش وزن و افزایش سن گربه می‌تواند در ایجاد آن نقش داشته باشد. موارد زیر می‌تواند علائم دیابت در گربه‌ها باشد:

    بی حالی

    کاهش وزن

    افزایش ادرار و ادرار کردن در جایی غیر از جعبه بستر

    رشد موی نامرتب

    نفس غیرطبیعی با بوی شیرین

    تشنگی بیش از حد

با مشاهده نشانه بیماری دیابت گربه به دامپزشک مراجعه کنید

نشانه‌های بیماری توکسوپلاسموز در گربه چیست؟

توکسوپلاسموز گربه در صورتی که حیوان یک طعمه آلوده بخورد به این بیماری مبتلا می‌شود. این بیماری در گربه‌هایی که سیستم ایمنی بدن شان ضعیف است خود را با علائم زیر نشان می دهد:

    اسهال خفیف

    بی‌اشتهایی

    اختلالات تنفسی

    مشکلات عصبی

نکته مهم در مورد این بیماری این است که یک بیماری‌ مشترک انسان و گربه محسوب می شود.

از علائم بیماری لوسمی گربه چه می‌دانید؟

لوسمی یا felv را به عنوان ویروس سرطان خون در گربه‌ها می‌شناسند، این ویروس باعث تخریب گلبول‌های سفید گربه و نقص در سیستم ایمنی بدنش می‌شود. علائم بیماری Felv در گربه شامل موارد زیر است:

    کاهش وزن

    ضعف و بی‌حالی

    التهاب بینی و ترشحات غیرطبیعی

    التهاب چشم

    وجود زخم در دهان گربه

    کم‌خونی

    اسهال

    بزرگ شدن غدد لنفاوی

    بیماری‌های تنفسی

آشنایی با نشانه‌های بیماری کلیوی در گربه‌ها

    ادرار زیاد، غیر طبیعی و خارج از ظرف بستر گربه

    تشنگی و آب خوردن به تعداد دفعات بالا

    عفونت باکتریایی

    کاهش وزن

    بی‌اشتهایی

    اسهال و استفراغ

    وجود زخم در دهان و روی زبان و لثه گربه

    یبوست گربه

    خستگی، ضعف و بی‌حالی

    وجود خون در ادرار گربه

جمع‌بندی

    تغییر اشتها، تغییر در مدفوع و ادرار یا اسهال گربه، افزایش یا کاهش وزن شدید، تغییر عادات رفتاری و ضعف و بی‌حالی، ریزش مو، ترشحات غیر طبیعی، تب و… از علامت‌های وجود بیماری در گربه‌هاست. برای پیشگیری از بیماری گربه بهتر است هر 6 ماه یکبار برای چکاپ به دامپزشک مراجعه کنید تا گربه‌تان را معاینه کند و خیال تان راحت شود.

کدخبر: 838416 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟