ترفندهای یک زندگی سالم و بدون پلاستیک

یک خانواده انگلیسی با چندین راهکار ابتکاری خود، تولید زباله خانوار را تا حد زیادی کاهش داده و با راه‌اندازی کمپینی علیه پلاستیک در این راه قدم برداشته‌اند.

خانواده "مِیدمِنت" می‌گویند که با استفاده از این راه‌حل‌های ابتکاری موفق شدند حدود چهار ماه را تقریبا بدون تولید زباله در آشپزخانه سپری کنند.

به گفته "بتینا"، مادر خانواده می‌توان با بازیافت و تولید کمپوست از پسماندهای غذایی، مقدار زباله‌ها را به میزان زیادی کاهش داد.

این خانواده که کمپین مبارزه با پلاستیک‌های یک بار مصرف و تلاش برای به صفر رساندن تولید پسماندها را در لندن راه‌اندازی کرده‌اند مدت دو سال است به طور جدی در تلاش هستند تا حجم زباله و پلاستیک‌های تولیدی خود را به صفر برسانند.

تلاش این خانواده دو سال پیش تنها با حذف کارتون‌های شیر آغاز شده بود. پس از آن مسواک های معمول خود را با مسواک هایی از جنس بامبو جایگزین کردند. هم چنین به جای خرید از سوپرمارکت‌ها خریدهای خود را با کیسه های پارچه ای یا شیشه هایی که همراه با خود دارند از خوار و بار فروشی های محلی انجام می دهند. قفسه های آشپزخانه این خانواده پر از شیشه هایی است که از عدس، پاستا و دیگر مواد غذایی پر شده‌اند.

علاوه بر اینها اعضای این خانواده دوستدار محیط زیست، خوشبو کننده‌ها، مواد شوینده، مرطوب کننده و صابون‌های مورد نیاز خود را خودشان در خانه درست می‌کنند.

بتینا یکی از اهداف خود را از این سبک زندگی این اعلام می کند که به پسران سه و شش ساله خود به تدریج شاد بودن با حداقل‌ها را بیاموزد.

اما این خانواده در انگلیس تنها نیستند. با افزایش اعتراضات مردم نسبت به تاثیرات زیست محیطی پلاستیک‌های یک بار مصرف، ایده استفاده از مواد پایدارتر و دوری از پلاستیک ها در بسیاری از افراد نهادینه شده است. برخی کارشناسان نگرانی های عمومی در این زمینه را بی‌سابقه و امید بخش دانسته‌اند.

خانواده میدمنت اذعان می کنند که آگاهی تدریجی آن ها از مقدار زباله ها و پلاستیک های موجود در خیابان ها تبدیل به یک انگیزه قوی شده است. به طوری که هم اکنون تمامی وسایل آنها یا بازیافت شده یا دوباره استفاده شده و یا از فروشگاه های خیریه و حراجی‌های دست دوم تهیه شده است. این خانواده حتی برای سال نوی میلادی نیز هیچ خرید جدیدی انجام نداده است.

بتینا، مادر خانواده می‌گوید در ابتدا خود به تنهایی این سبک زندگی را برگزیده و از ترس قضاوت شدن، آن را از دیگران و حتی همسر خود مخفی می‌کرده اما اکنون ابتکار او مورد استقبال قرار گرفته است.

هریسون، یکی دیگر از افرادی که به کمپین "زندگی بدون پلاستیک" پیوسته است، انگیزه خود را از این سبک زندگی به دنیا آمدن فرزند خود اعلام کرده است. این مادر می‌گوید با به دنیا فرزند خود که اکنون ۹ ماهه است به مرکزی مراجعه کرده که می‌توانسته از آن پوشک‌های چند بار مصرف تهیه کرد. از آن پس در خانه نیز سعی کرده که استفاده از پلاستیک‌ها را محدود کند. به عقیده او استفاده از پوشک‌های یک بار مصرف بسیار نامناسب بوده و بیشتر مردم از مزایای استفاده از پوشک های چند بار مصرف پارچه ای باخبر نیستند.

هریسون نیز مانند خانواده میدمنت مرطوب کننده‌های مورد نیازش را خود از مواد طبیعی می‌سازد. هم چنین خوشبوکننده خود را نیز تهیه و داخل یک ظرف مخصوص نگهداری می‌کند.

هم چنین به تازگی در یکی از مناطق انگلیس برای حمایت از کمپین زندگی بدون پلاستیک، یک فروشگاه مواد غذایی بدون هیچ گونه بسته بندی پلاستیکی باز شده است.

بسیاری از مردم از نقش مهمی که می توانند با رعایت چنین مواردی در حفظ محیط زیست داشته باشند، آگاه نبوده و بر این باورند که با تولید حجم زیاد زباله توسط کارخانجات بزرگ، چنین اقداماتی از سوی آن‌ها کارساز نخواهد بود. اما در صورتی که مردم چنین مواردی را به تدریج رعایت کنند می‌توانند تاثیری مثبت و مهم بر محیط زیست خود بگذارند.

گزارش سازمان ملل متحد در ماه ژوئن نشان داد ۹۰.۵ درصد از پسماندهای پلاستیکی قابل بازیافت هرگز بازیافت نمی‌شوند. این آمار به شدت برای محیط زیست کره زمین نگران کننده است.

قدم‌هایی که شما می‌توانید در این مسیر بردارید

در ادامه چند راهکار برای کاهش حجم زباله‌های تولیدی و سبک زندگی بدون پلاستیک (یا دست‌کم با کمترین میزان مصرف پلاستیک) به نقل از روزنامه گاردین آورده شده است:

- استفاده از بطری آب چند بار مصرف: بطری های پلاستیکی آب پس از ته سیگارها دومین آلاینده‌های یک بار مصرف این سیاره به شمار می‌روند.

- حمل یک فنجان قابل استفاده مجدد: در برخی کشورها برخی از فروشگاه‌ها وجود دارند که در صورت به همراه داشتن فنجان برای صرف قهوه به شما تخفیف خواهند داد.

- استفاده از صابون‌های جامد: شامپوهای شست و شوی بدن و مایع های دست‌شویی یکی از بزرگ‌ترین منابع تولید زباله‌های خانگی هستند.

- اجنتاب از قاشق و چنگال‌های یک بار مصرف: اتحادیه اروپا در نظر دارد استفاده از قاشق، چنگال، چاقو، نی، بشقاب، گوش پاک کن و برخی اقلام یک بار مصرف دیگر را تا سال ۲۰۲۱ میلادی ممنوع سازد.

- استفاده از مسواک‌ها و شانه‌های بامبو: برای مسواک زدن دندان‌ها و شانه کردن موهایتان از گزینه‌های زیست تخریب‌پذیر مانند مسواک‌ها و برس‌هایی از جنس بامبو استفاده کنید.

اخبار 24 ساعت گذشته را از دست ندهید.

 

کدخبر: 453081 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟