رازهای جالب درباره کوچ حیوانات

تعریف عبارت " مهاجرت حیوانات " بیشتر رهنمود است تا یک بیانیه قطعی ، مهاجرت می تواند در تعدادی از روش ها بسته به گونه ها رخ دهد. چهار مفهوم پیشنهادی معمولا به عنوان دستورالعمل های کلی برای جستجوی نشانه های مهاجرت مورد استفاده قرار می گیرند. این نشانه ها عبارتند از :حرکت در یک خط نسبتا صاف، جابجایی یک گونه در مقیاس گسترده، و جنبشی که اعضای یک گونه را در جمعیت جذب می کند. علامت چهارم حرکت فصلی فوق الذکر است.

پرنده ها

حدود 18 درصد از 10000 گونه پرنده در جهان به دلیل تغییرات فصل ها ، آب و هوا مهاجرت می کنند. بیشتر این پرندگان سفر شمال به جنوب را انجام می دهند. تابستان در شمال معمولا فصلی برای پرندگان برای تغذیه و پرورش است در حالی که زمستانها به سمت جنوب به مناطق گرم تر حرکت می کنند. گونه های دیگر مهاجرت سالانه از نیم کره شمالی و جنوبی را تشکیل می دهند. مثلا، قطب شمال هر سال باعث مهاجرت از شمال به جنوب می شود، که مسافتی حدود 12000 مایل فاصله دارد.

مهاجرت اکثر پرندگان به دلیل تغییرات فصل ها

ماهی

برخلاف پرندگان، ماهی ها همیشه به مسافت های دور مهاجرت نمی کنند و ممکن است در همان مکان بمانند. به عنوان مثال، اگر ماهی در دریاچه بزرگ زندگی کند زیستگاهش را تغییرنمی دهد ، مهاجرت نسبتا کوتاه است زیرا آن ها هنوز در همان آب هستند.

با این حال، گونه های ماهی وجود دارند که مسافت های طولانی تا صدها مایل را طی می کنند. در مجموع، حداقل 120 گونه ماهی از جمله سالمون بین زیستگاه های آب شیرین و آب شور حرکت می کنند. گونه های دیگر ماهی شامل گونه های علوفه مانند خرد ماهی و شاه ماهی هستند که در اقیانوس اطلس شمالی، ساردین در آفریقای جنوبی و بسیاری دیگر مهاجرت می کنند.

ماهی ها به مسافت های دور مهاجرت نمی کنند

حشرات

مهاجرت حشرات معمولا در میان حشرات بالدار مانند سنجاقک، پروانه ها و ملخ رخ می دهد. گونه ای از سنجاقک که به عنوان گلایدر سرگردان یا مرغ ماهی خوار شناخته می شود، ازافریقا به هند در سراسر اقیانوس آرام سفر می کنند.

مهاجرت گلایدر طولانی ترین عبور در میان حشرات است. سایر حشراتی که مهاجرت می کنند پروانه های رنگارنگ ، پروانه های ملکه هستند. اما برای این دو پروانه، گروهی که مهاجرت را آغاز می کند همان کسانی نیستند که سفر را کامل می کنند. دلیل این امر این است که پروانه ها جفت گیری و در طول مسیر تولیدمثل می کنند بنابراین نسل های جدید آن هایی هستند که مهاجرت را کامل می کنند.

مهاجرت سنجاقک ها در گروه حشرات

پستانداران

این گروه بزرگ ترین مهاجرت زمینی پستانداران را نشان می دهد. مثال خوب این مهاجرت گاو شیری مشهور در پارک ملی سرنگتی در آفریقا است. علاوه برگاو شیری ، گونه های دیگری که مهاجرت می کنند گورخرو غزال هستند. به طور شگفت انگیزی، این گروه ها می توانند بسته به شرایط محیطی مسیر خود را تغییر دهند و به سمت باران حرکت کنند.

کوچ غزال ها به سمت باران

گروه های دیگر

حیوانات دیگری مانند آبزیان شامل دلفین ها، نهنگ و نیزگراز دریایی هستند که مهاجرت می کنند. برخی دیگر شامل گونه های خفاش ها ( مانند خفاش آزاد مکزیکی ) و برخی از خزندگان و دوزیستان هستند.سخت پوستان که مهاجرت می کنند شامل خرچنگ قرمز جزیره کریسمس است که سالانه میلیون ها مهاجرت می کند.

تولید مثل

یکی از رایج ترین دلایل مهاجرت، یافتن زمینی مناسب برای تولید مثل حیوانات است . یک نمونه از این حیوان سالمون اقیانوس اطلس است که زندگی را در رودخانه آغاز می کند و سپس با بالغ شدن به سوی اقیانوس حرکت می کند .

با این حال، وقتی آماده تولید مثل شدند دوباره به سمت رودخانه باز می گردند و چرخه تکرار می شود. سخت پوستان مانند بسیاری از گونه های خرچنگ های زنده در دریاهای عمیق زندگی می کنند اما پیش از بازگشت به آب های عمیق تر به آب های کم عمق می روند. دوزیستان از جمله قورباغه ها و وزغ ها از دریاچه ها برای تغذیه و دریاچه های بزرگ برای زندگی استفاده می شود.

مهاجرت سالمون اقیانوس به دلیل تولید مثل

خواب زمستانه و فرار Escape از آب وهوای خشن

خواب زمستانه برای زنده ماندن برخی از حیوانات حیاتی است. یک مثال خوب از این حیوان، خفاش کوچک قهوه ای است. در طول تابستان، این موجودات روی درختان زندگی می کنند در حالی که برای خواب زمستانی به غارها مهاجرت می کنند.

بسیاری از گونه پرنده هایی که مهاجرت می کنند به دلیل تغییرات در فصول این کار را انجام می دهند. قطب شمال فوق الذکر نمونه کامل از این پرنده است. به خاطر مهاجرت ، پرنده به جای یکی دو تابستان را در یک سال تجربه می کند.

مهاجرت خفاش کوچک قهوه ای به غارها برای خواب زمستانی

به دنبال غذا گشتن

دلیل مشترک دیگر کاهش غذا است. مثال خوب ، مهاجرت گاو شیری در سرنگتی است. در طول فصول که غذا در یک طرف کمیاب است حیوانات به سمت مراتع سبزتر در جاهای دیگر حرکت می کنند. در طول مسیر، مسیر ممکن است بسته به جایی که باران می بارد ، تغییر کند، که در آن غذا به وفور وجود دارد.

با انجام این کار ، آن ها اطمینان حاصل می کنند که وقت خود را برای زمین هایی گذاشتند تا وقتی به گله ها باز می گردند، غذا فراهم کنند. غذا با تولید مثل ارتباط دارد چون بسیاری از گونه های حیوانات برای غذا به مکان هایی که غذای کافی برای زنده ماندن دارد ، مهاجرت می کنند.

گاوهای شیری برا یافتن غذا به مراتع سبز حرکت می کنند

چگونه حیوانات جهت را برای کوچ انتخاب می کنند ؟

متخصصان در این زمینه هنوز مطمئن نیستند که چگونه حیوانات جهت درست را می شناسند اما چند نظریه پیشنهاد شده است. یکی از این نظریه ها بیان می کند که حیوانات از نشانه ها برای تعیین جهت استفاده می کنند.

برخی از این نشانه ها عبارتند از رودخانه ها و دریاچه ها. دانشمندان دیگر می گویند خورشید و ستاره ها در تعیین مسیر مورد استفاده قرار می گیرد. حس بویایی برخی از حیوانات می تواند مسیر درست را تعیین کند در حالی که بقیه از میدان مغناطیسی زمین استفاده می کنند.خواندنی های رکنا را در اینستاگرام دنبال کنید

 

کدخبر: 430672 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟