معرفی 7 فناوری در پیشگیری از شکار حیوانات

گونه‌های مختلف جانوری را در کره‌ زمین شاهد هستیم که هر کدام زیبایی خاص خود را دارند. انسان نیز به‌عنوان اشرف مخلوقات از هر ترفندی برای شکار حیوان‌ها کوتاهی نمی‌کند. در این زمینه می‌توان به شکار بی‌رویه کرگدن‌ها برای شاخ آن‌ها اشاره کرد، باله کوسه و پوست ببر نیز از موادی است که تنها از طریق شکار این حیوانات بدست می‌آید. خوشبختانه در این زمینه فناوری‌های نوین دست‌ یاری به سمت انسان‌ها دراز کرده‌اند و تکنولوژی‌هایی وجود دارد که می‌توان به کمک آن‌ها جلوی شکار حیوان‌ها را گرفت. در این متن به فناوری‌هایی اشاره می‌کنیم که در خدمت جلوگیری از شکار حیوانات هستند.

پهپادها

این‌روزها پهپاد‌ها در جنبه‌های مختلف زندگی انسان‌ها خدمات مفیدی را انجام می‌دهند و محافظت از حیوانات را نیز می‌توان یکی از کارهایی دانست که می‌توان بر عهده پهپاد‌ها گذاشت.

جالب است بدانید هم‌اکنون از پهپاد‌ها در کنیا، نپال و بعضی از اقیانوس‌ها برای کنترل شکار حیوانات کمک گرفته شده است. به لطف پهپادها می‌توان یک منطقه محافظت‌شدۀ جغرافیایی بزرگ را زیر نظر گرفت و کوچک‌ترین حرکت شکارچیان و وسایل نقلیه‌ آن‌ها را تشخیص داد.

مأمورین حفاظت محیط‌زیست نیز پس از تشخیص شکارچیان در یک منطقۀ محافظت‌شده وارد عمل می‌شوند و جلوی شکارچیان را می‌گیرند.

ابزارهای رصد‌کردن DNA

به هر اندازه هم که محافظین محیط‌زیست تلاش کنند، باز هم مواردی پیش می‌آید که شکارچیان حیوان‌های زبان بسته را شکار می‌کنند و در بازار Store سیاه به‌ فروش می‌رسانند. اینجاست که می‌توان با رصد کردن DNA حیوانات شکار‌شده، موقعیت مکانی محلی را که شکار‌ شده‌اند پیدا کرد.

در این زمینه می‌توان به باله کوسه اشاره کرد که متخصصین می‌توانند باله‌های کوسۀ شکار‌شده را بررسی کرده و متوجه شوند که این کوسه‌ها در کدام منطقه شکار شده‌اند، در نتیجه با اعلام مشخصات جغرافیایی منطقه‌ای که کوسه‌ها بیشتر در آن شکار می‌شوند مقامات دولتی می‌توانند به این مناطق مراجعه کرده و شکارچیان را دستگیر کنند.

حصارهای هوشمند

در سال ۲۰۱۳ اداره حفاظت محیط‌زیست کنیا از تصمیم این سازمان برای حصار‌کشیدن به دور مناطق محافظت‌شده خبر داد. این حصارها به‌صورت کاملاً‌ هوشمند طراحی شده‌اند و اگر شکارچیان یا حیوانات به آن‌ها برخورد کنند پیام هشداری برای جنگلبانان ارسال می‌شود تا به محل مراجعه کرده و وضعیت را بازدید کنند.

ناگفته نماند که نصب این حصارها تنها برای مناطق کوچک میسر است، اما باز هم محیط‌بانان امیدوارند این حصارهای هوشمند به‌میزان ۹۰ درصد جلوی نفوذ شکارچیان غیرمجاز را به این مناطق بگیرد.

دوربین‌های امنیتی مخفی

شرکتی با عنوان وایدلَند سکیوریتی (Wildland Security)، دوربین‌های امنیتی مخفی را با نام تِریل‌گارد (TrailGuards) معرفی کرده است. این دوربین‌ها اندازه بسیار کوچکی دارند و به‌صورت کاملاً نامحسوس در تنه درختان جاسازی می‌شوند.

این دوربین‌ها به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده‌اند که حرکت حیوان‌های بزرگ‌جثه یا شکارچیان را تشخیص داده و عکسی را برای محیط‌بانان ارسال کنند. این دوربین‌ها نیز همانند حصارهای هوشمند گزینۀ کامل و بی‌عیب‌و‌نقصی برای گیر‌انداختن شکارچیان به‌حساب نمی‌آیند؛ چراکه پوشش یک منطقۀ وسیع با این دوربین‌ها نیازمند هزینۀ گزافی است، از‌طرف‌دیگر این دوربین‌ها برای اتصال به یکدیگر و ارتباط با مرکز باید حتماً به اینترنت دسترسی داشته باشند. اما باز هم نصب این دوربین‌ها در مناطق محافظت‌شده که حیوان‌های خاصی در آن‌‌ها زندگی می‌کند کارساز به نظر می‌رسد.

سرویس گوگل ارث و گردن‌بند‌های جی‌پی‌اس

گوگل ارث (Google Earth) امکانات زیادی را در اختیار دانشمندان قرار داده است. جالب است بدانید از این سرویس برای زیرنظر گرفتن شکارچیانِ حیوانات نیز می‌توان کمک گرفت. برای این کار باید گردنبند‌های مجهز به جی‌پی‌اس را به گردن حیواناتی که قرار است محافظت شوند متصل کرد.

به لطف این گردن‌بند‌ها و همچنین سرویس گوگل ارث، نگهبانان محیط‌زیست‌، حرکت گله فیل‌ها را زیر نظر می‌گیرند و اطلاعات دقیق و به‌روزی از موقعیت فیل‌ها جمع‌آوری می‌کنند.

اگر هم محیط‌بانان متوجه شوند که یک فیل مدتی است در یک منطقه باقی‌مانده و از جای خود تکان نمی‌خورد ممکن است به این معنی باشد که فیل مورد‌نظر توسط شکارچیان کشته شده است. در چنین مواقعی محیط‌بانان سریعاً به محل برای بررسی بیشتر اعزام می‌شوند.

گردنبند‌های ضدتله با قابلیت ارسال هشدار

شکارچیان برای حیوانات خطرناکی مانند شیر، چیتا و پلنگ تله می‌گذارند. این تله‌ها مرگ تدریجی و دردناکی را برای حیوان زبان‌بسته به دنبال دارند. به‌همین‌منظور شاهد گردن‌بند‌های ضدتله‌ای هستیم که به جی‌پی‌اس مجهز هستند.

این گردنبند‌ها جلوی خفه‌شدن حیواناتی را که در تلۀ شکارچیان گیر افتاده‌اند، می‌گیرد و جی‌پی‌اس این گردنبند‌ها که در موقعیت ساکن قرار گرفته است سیگنالی را برای محیط‌بانان به‌جهت نجات حیوان ارسال می‌کند.

قرار دادن چیپ‌سِت‌های جی‌پی‌اس در بدن حیوانات

همان‌‌گونه که در ابتدا هم اشاره کردیم شاخ کرگدن تنها عضو گران‌قیمت این حیوان است و هرساله کرگدن‌های زیادی تنها برای شاخشان شکار می‌شوند. در همین راستا شاهد پروژه‌ای هستیم که در آن سه‌ چیپ‌سِت‌ جی‌پی‌اس داخل شاخ کرگدن کاشته می‌شود تا از این طریق حیوان رصد شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 370137 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟