80 سال آینده چه بلایی سر ارتفاع سطح دریاها خواهد آمد؟

۱۳۹۶صد سال آینده، نقشی حیاتی را در جلوگیری از افزایش بالا آمدن سطح آب دریا‌ها ایفا می‌کند. در قسمت دوم از مطلب یازده حقیقت درمورد بالا آمدن سطح آب دریاها برای شما از بالا آمدن آب دریا و تأثیر آن روی آب آشامیدنی و گیاهان خواهیم گفت و اشاره‌ای خواهیم داشت به ضررهایی که این فرآیند به دنبال دارد.

۱. در ۸۰ سال آینده ارتفاع سطح دریا ۱.۳ متر بیشتر خواهد شد

بر‌اساس اطلاعاتی که دانشمندان منتشر کرده‌اند، اگر انسان‌ها فرآیند تولید گازهای گلخانه‌ای را کاهش ندهند تا انتهای قرن ۲۱ میزان بالا آمدن سطح آب دریا‌ها به ۱.۳ متر افزایش پیدا خواهد کرد.

۲. چیزی بیشتر از ۲۱۶ میلیون نفر که در زمین‌هایی با ارتفاع کمتر از آب دریا زندگی می‌کنند، در سال ۲۱۰۰ میلادی در معرض سیل قرار دارند

از میان ۱۴۷ تا ۲۱۶ میلیون نفری که در زمین‌هایی با ارتفاع کمتر از سطح دریا زندگی می‌کنند، تعداد ۴۱ تا ۶۳ میلیون نفر آن‌ها در چین سکونت دارند. به‌این‌ترتیب می‌توان گفت کشورهایی مانند چین، هندوستان، بنگلادش و حتی ژاپن در قرن آینده در معرض سیل قرار دارند.

۳. بالا آمدن آب دریا می‌تواند آب نوشیدنی و کشاورزی را آلوده کند

نفوذ آب دریا به خشکی باعث می‌شود تا منابع آبی زیرزمینی به آب شور دریا آلوده شوند و در‌نتیجه امکان نوشیدن این آب وجود ندارد. یکی دیگر از یازده حقیقت درمورد بالا آمدن سطح آب دریاها نیز این است که از این آب نمی‌توان برای زراعت استفاده کرد.

۴. بالا آمدن سطح آب دریا حیات گیاهی و جانوری ساحل را تهدید می‌کند

حیوان‌ها و گیاهانی که در ساحل رشد و نمو دارند قادر به انتقال سریع از محیطی که به آب دریا آلوده شده نیستند و در نتیجه حیات گیاهی و جانوری ساحل در خطر می‌افتد. برای نمونه می‌توان به لاک‌پشت‌ها اشاره کرد که باید حتماً در خاک کاملاً خشک ساحل تخم‌گذاری کنند، در‌غیر‌این‌صورت بچه‌‌لاک‌پشت‌ها از تخم بیرون نخواهند آمد.

گیاهان ساحلی نیز در معرض خطر قرار دارند و بنا به تحقیقات انجام‌شده بعضی از این گیاهان با رشد در مجاورت آب دریا مشکلی ندارند، اما سایر گیاهان که به آب شیرین نیاز دارند از بین خواهند رفت.

۵. سیل‌های جهانی که بالاآمدن سطح آب دریا‌ها به دنبال دارد چیزی حدود یک تریلیون دلار در هر سال خسارت به بار می‌آورد

در این قسمت از یازده حقیقت درمورد بالا آمدن سطح آب دریاها به موردی رسیدیم که به‌لحاظ مالی نمی‌توان به سادگی از کار آن گذشت. جالب است بدانید بر‌اساس آماری که در سال ۱۳۸۴ منتشر شده است، سیل در قسمت‌های مختلف دنیا چیزی حدود شش میلیارد دلار در هر سال ضرر به شهرها وارد می‌‌‌کند.

در این بین بانک جهانی برآورد کرده است که این آمار در سال ۱۴۲۹ شمسی بر اثر بالاآمدن بیشتر آب دریا به ۵۲ میلیارد دلار خواهد رسید.

۶. ممکن است برای اینکه جلوی بالا آمدن آب دریا گرفته شود دیر باشد، اما هنوز برای نجات جان انسان‌ها دیر نیست

همان‌گونه که در بالا هم اشاره شد دی‌اکسیدکربن مقصر اصلی در بالا آب دریاست. متأسفانه دی‌اکسید‌کربن برای چیزی حدود یک قرن در اتمسفر زمین باقی می‌ماند و در‌نتیجه اگر فرآیند انتشار گازهای گلخانه‌ای سریع‌تر متوقف نشود، مشخص نیست که در آینده چه بلایی بر سر شهرهایی که نزدیک دریاست می‌آید.

اما خوشبختانه زمان برای اقدام و اتخاذ تمهیداتی برای نجات افرادی که در شهرهای کنار دریا زندگی می‌کنند وجود دارد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 342317 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟