چرا در رابطه های آزار دهنده و ناخوشایند گیر می کنیم؟

بر اساس تحقیقات روانشناسی حفظ روابط ناخوشایند و آزار دهنده بیانگر شش موضوع مهم است.

به گزارش رکنا ، اگرچه روابط ناخوشایند و آزار دهنده بیانگر روابط سوءاستفاده است ، اما اینکه چرا ما در روابط با کیفیت پایین که با سوءاستفاده نیز همراه نیست ، باقی می مانیم . چرا روابط ناخوشایند و آزار دهنده را حفظ می کنیم؟

رضایت از روابط نامناسب

تحقیقات اخیر درباره تصمیمات زنان در ماندن یا ترک روابط، نشان می دهد مهمترین عامل تعیین کننده برای ماندن در رابطه رضایت از رابطه بود.

چگونه می توانیم از روابط نامناسب رضایت داشته باشیم؟ افرادی که اعتماد به نفس پایینی دارند یا کسانی که خود را جذاب نمی دانند معمولا در این روابط می مانند روانشناسان می گویند سطح مقایسه در این زمینه نقش دارد. افرادی که انتظار پایینی در رابطه دارند در برابر مشکلات بیشتر سر خم می کنند و روابط ناخوشایند و آزار دهنده را تحمل می کنند زیرا انتظارات کم آن ها برآورده می شود. افراد با عزت نفس پایین احتمالاً درگیر روابطی می شوند که کوتاه مدت تر هستند و پس از پایان رابطه عزت نفس دچار افت دوباره می شود بر همین اساس است که محققان می گویند دختران جوانی که در کودکی مورد سوءاستفاده قرار گرفتند رضایت بیشتی از روابط با کیفیت پایین دارند.

دو مکانیسم متداول

مکانیسم های متداولی که به حفظ روابط کمک می کنند ، عبارت اند از”تقویت شریک” و “توهمات مثبت”. هر دو اصطلاح به این واقعیت اشاره دارد که ما تمایل داریم که شرکای عاشقانه خود را حتی به صورت غیر واقعی مثبت ببینیم در این زمان طبیعی است که از ماندن در آن رابطه احساس رضایت خواهیم کرد. اما این سوال باقی است که وقتی در روابط نامطلوبی هستیم چگونه می توانیم شرکای خود را مثبت ببینیم؟

تحقیقات نشان می دهد افراد نسبت به ویژگی های مثبت شریک شان در رابطه ارزش زیاد تری قائل هستند و آن را در نظرشان بزرگ می کنند. به عنوان مثال ، اگر شریک زندگی شما سخاوتمند است ،اما متفکر نیست ، ممکن است سخاوت را بیش از تفکر در طول رابطه پررنگ کنید وقتی شرکای ما ویژگی های منفی را آشکار می کنند ، ممکن است اهمیت این ویژگی ها را پایین آورده و اهمیت صفات مثبتی را که همسرانمان دارند ارتقا دهیم.

بهانه تراشی

گاهی نیزفرد در یک روابط ناخوشایند و آزار دهنده قرار دارد و برای ماندن در آن ممکن است گزینه های دیگری را در نظر بگیرد از جمله تنها بودن یا ورود به یک روابط ناخوشایند و آزار دهنده. اگر فهمیدید که ممکن است یک گزینه جایگزین نسبت به وضعیت فعلی شما ارجح باشد ، به احتمال زیاد رابطه خود را ترک خواهید کرد ، اما اگر گزینه های با کیفیت پایین تری را درک کنید ، احتمال ماندن حتی در یک روابط ناخوشایند و آزار دهنده بیشتر می شود.

تحقیقات اخیر نشان می دهد درک گزینه های ضعیف در رابطه احتمال ماندن کنار شریک نامطلوب را افزایش می دهد و زنان با عزت نفس پایین گزینه های مطلوب کمتری را برای روابط فعلی خود در نظر می گیرند. بعلاوه ، طلاق بیشتر در کشورهایی دیده می شود که زنان به استقلال اقتصادی بیشتری می رسند، این نشان می دهد که زنان در صورت داشتن امکانات اقتصادی برای زندگی مستقل آماده تر هستند.

اجبارهای عاطفی

وقتی شریک زندگی یک فرد آگاه می شود که فرد مقابل می خواهد رابطه را ترک کند ، ممکن است از روش های مختلف استفاده کند تا او ناچار به ماندن در رابطه شود. روانشناسان به این روش دستکاری عاطفی می گویند.

دستکاری عاطفی ، مانند کوچک شمردن ، تحقیر کردن ، یا حتی تهدید به خشونت است. زنان با عزت نفس پایین و همچنین مردانی که از نظر جسمی جذابیت کمتری نسبت به شریک زندگی خود دارند ، ممکن است برای جلوگیری از ترک شریک زندگی خود از دستکاری عاطفی استفاده کنند . پریشانی های روانی حاصل از این دستکاری عاطفی گاهی با پیامدهای جسمی خشونت شریک زندگی یک بازدارنده قوی برای کسانی است که قصد ترک رابطه شان را دارند.

تحقیقان نشان می دهد زنانی که از نظر روانی مضطرب هستند ممکن است احساس کنند توانایی ترک شریک زندگی خود را ندارند.

سرمایه گذاری های دوتایی

سرمایه های مشترک افراد با شرکای شان از دیگر موانع مهم برای خروج از یک روابط ناخوشایند و آزار دهنده است. این سرمایه گذاری ها زمان زیادی را در یک رابطه به خود اختصاص داده است مانند خانه یا فرزندان و … وقتی که ما قبلاً وقت ، تلاش یا منابع زیادی را در یک رابطه سرمایه گذاری کرده ایم ، بسیاری از ما آن سرمایه گذاری را ادامه می دهیم حتی اگر شیوه ی مناسبی برای ما نباشد و بین احساسات و تعلق به احساسات اعتماد بیشتری می کنیم.

عشق

روانشناسان بین سه مولفه شناخت و افکار ، عاطفه و احساس، رفتار و کنش تمایز قائل می شوند. غالباً این سه مولفه با هم سازگار نیستند. به عنوان مثال ، در یک روابط ناخوشایند و آزار دهنده ممکن است افکار منفی باشد و فرد فکر کند شریک زندگی اش برای او مناسب نیست، اما احساسات اش نسبت به اوهنوز مثبت باشد. پس با عشق به شریک زندگی را ادامه دهد. ، حتی اگر آگاهانه تشخیص دهد درگیر روابط ناخوشایند و آزار دهنده است.

راهکار چیست؟

اگر در روابط ناخوشایند و آزار دهنده قرار دارید از پشتیبانی های اجتماعی مانند کمک دوستان و خانواده بره مند شوید همچنین اگر فردی از اعضای خانواده یا دوستان تان در یک روابط ناخوشایند و آزار دهنده گیر کرده است شما می توانید با نقطه نظرات خود او را متقاعد کنید تا به این درد و رنج پایان دهدآخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

منبع : خط سلامت

کدخبر: 678004 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟