اگر کودک 6 تا 8 ساله دارید این مطلب را بخوانید

او به اندازه کافی اسباب بازی ، کتاب ، بازی های کامپیوتری سرگرمی دارد که بتوان تا زمانی که برای رفتن به دانشکده آماده می شود خودش را سرگرم کند . اما رابرات تراویس 8 ساله همیشه شکایت دارد که« من خسته شدم ، حوصله ام سر رفته است » .

به گزارش رکنا ، مادر تراویس می گوید : او به اندازه وسایل و سرگرمی دارد که همیشه مشغول باشد حتی 2 خواهر و برادر کوچکتر از خودش دارد که می تواند با آنها نیز همبازی شود بنابراین چگونه ممکن است او احساس کند که حوصله اش سر رفته و کلافه است ؟

نه تنها این امر بسیار ممکن است بلکه برای کودکان 6 تا 8 ساله این مسئله بسیار عادی نیز می باشد به ویژه در فصول گرم تابستان اکثر کودکان در این سن با چنین مشکلی روبرو هستند .

زیرا هنگامی که به مدرسه می روند تقریبا معلم و یا خانواده ایشان برنامه ریزی برای آنها می کنند که چه موقع غذا بخورند ، چه وقت تکالیفشان را انجام بدهند و حتی زمان تلویزیون تماشا کردن آنها را نیز تعیین می کنند . زیرا در این سن آنها اتکا و تکیه شان به پدر و مادر افزایش پیدا می کند .

«جنا ویلسون » شش ساله هنگامی که برادر بزرگ ترش تصمیم می گیرد که دیگه با او بازی نکند . کار دیگری انجام می دهد او بلافاصله شروع می کند به شکایت کردن و غر زدن که حوصله ام سر می رود .

مادرش می گوید : در این شرایط او توقع دارد که من برایش کاری انجام دهم و یا براش سرگرمی ایجاد کنم . اما این را بدانید که به هیچ عنوان وظیفه شما این نیست که مجبور باشید در تمام اوقات کودک خود را سرگرم کنید .

البته کمی خستگی و ملالت زیاد هم برای کودکان بد نیست . اگر برای کودک شرایطی پیش نیاید تا بتواند خودش به گونه ای خود را سرگرم کند و بنابراین همیشه منتظر افراد دیگه خانواده و یا خارج از خانه است که به گونه ای او را سرگرم کنند . دقیقا مانند این که اگر شما همیشه بند کفش او را ببندید او هیچ گاه یاد نخواهد گرفت که خودش به تنهایی این کار را انجام دهد .

روش های لذت بردن کودک از زمان های بی برنامه

در اینجا 6 روش برای کودک شما وجود دارد تا بتواند از زمانهایی که برای آنها هیچ برنامه ریزی نشده است نیز لذت ببرد .

1. کودکان در سنین 6 تا 8 سالگی به دلیل اینکه اکثر اوقاتشان را با تماشا کردن تلویزیون ، بازی های کامپیوتری و اسباب بازی های الکترونیکی می گذارنند کمتر این شانس را پیدا می کنند که وقت خالی داشته باشند تا روئی خلق کنند تا سرگرم باشند . این دسته از کودکان اکثر اوقات در حال نشسته مشغول بازی وسرگرمی هستند . به کودک خود کمک کنید تا این ساعات را به ؟ چه بهتر پر کند و سعی کنید شرایطی را برای او فراهم کنید تا او تحرک بدنی بیشتری داشته باشد و بتواند فعالیت کند .

مادر «راجر» 8 ساله می گوید : از وقتی که زمان تماشا کردن تلویزیون را برای او کمتر کرده ام او با کوفهای مبل برج و بارو درست می کند و فعالیت بدنی اش خیلی بیشتر شده است و حتی احساس می کنم شاداب تر و فعال تر از قبل شده است البته شاید با این شرایط کمی خانه به هم بریزد اما برای او بسیار بهتر خواهد بود زیرا با این کار کسی از دنیای تکنولوژی فاصلهمی گیرد و سعی می کند از قوه تخیل خود نیز استفاده کند .

2. می توانید به او پیشنهاد بدهید . به عنوان مثال از او بخواهید در کارهای کوچک و بی خطر روزمره خانه به شما کمک کند یا اینکه از خود بخواهید تا به یک فعالیت و سرگرمی را فکر کند و سپس آن را انجام دهد مانند بازی با کارت یا اینکه عکس شما یا شخص دیگری را بکشد.

3. دفعه دیگه که کودکتان اعتراض کرد ، توضیح دهید زمانی که شما نیز احساس کسالت و سستی می کنید یه چه کار انجام می دهید و با او در این حس شریک شوید تا او بداند این اتفاق تنها برای او پیش نمی آید و از او بزرگسال نیز دچار این احساسات می شوند ، به او بگوئید که دراین زمان ها مثلا به مادر بزرگ زنگ می زنید و کمی با او صحبت کنید تا اینکه جدول حل می کنید . به او یاد بدهید که او نیز فکر کند که یه کار بایدانجام دهد .

4. به جای اینکه کاری را که در حال انجام آن هستید را زمین بگذارید و به این فکر کنید که چگونه می توانید کودک خود را سرگرم کنید بهتر است به او بگوئید مدتی صبر کند تا شما کارتان را انحام دهید و به او بگوئید از تمام شدن کارتان با او بازی خواهید کرد . این زمان که شما مشغول کار هستید فرزندتان بی کار است او را مجبور می کند تا مشغول بر انجام کار و یا بازی بشود .

5. به همراه کودکتان یک لیست تهیه کنید و دو تایی تصمیم بگیرید که زمان هایی که او احساس کسالت و بی حوصلگی می کند می تواند به کارهایی انجام دهد . و این لیست را به درب یخچال بچسبانید .و سپس هرگاه از نزد شما آمد و شروع به شکایت کرد از او بخواهید که از روی لیستی که با یکدیگر تهیه کرده اید . یکی را انتخاب کند . به تدریج او یاد می گیرد قبل از اینکه نزد شما بیاید خودش از روی لیست یک سرگرمی را انتخاب کند .

6. هنگامی که او نزد شما می آید و می گوید کسل و خسته است به او بگوئید که تو نمی توانی احساس خستگی کنی زیرا تو توان و قدرت فکر و تخیل داری و کی که چنین قدرتی داشته باشد هیچگاه نباید احساس را برای شما تعریف کنید داستانی را که خودش خلق کرده است .آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 649359 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟