چطور اعتماد از دست رفته را بازسازی کنیم؟

اعتماد دوطرف یک رابطه زناشویی را ریشه‌دار می‌کند و احساس امنیت و تعهد را در آن به وجود می‌آورد اما امان از روزی که اعتماد بین همسران از بین برود؛ آن وقت است که ارتباط آن‌ها به‌شدت در معرض خطر خواهد بود.

به گزارش رکنا ، وقتی اعتماد خدشه‌دار می‌شود آن وقت استحکام رابطه به مویی بند است که هر مسئله کوچکی ممکن است برای آن مثل قیچی عمل کند. البته نگران نباشید موارد بسیاری وجود دارد که این موی باریکِ استحکامِ رابطه هیچ‌گاه پاره نمی‌شود و ترمیم می‌شود اما این ترمیم خود به خود اتفاق نمی‌افتد و باید برای آن زحمت بکشید.

اگرچه بازسازی اعتماد از دست رفته می‌تواند بسیار چالش‌برانگیز باشد اما اگر هر دو طرف بخصوص کسی که اعتماد را خدشه‌دار کرده، برای آن تلاش کنند می‌توان به آینده آن امیدوار بود. خبر خوب این‌که راه‌حل‌هایی وجود دارد که با کمک آن می‌توان اعتماد از دست رفته را بازسازی کرد.

مسیری طولانی پیش روی شماست

قبل از هر کاری باید سنگ‌ها را با خود وا بکنید. اگر حوصله ندارید برای بازسازی اعتماد بین خودتان زمان بگذارید، از همین ابتدا آن را رها کنید. در بیشتر قریب به اتفاق موارد، با یک هفته و یک ماه تلاش نمی‌توان اعتمادی که آن را از بین برده‌اید، بازسازی کنید. ایجاد اعتماد در روابط زمان زیادی می‌خواهد اما بازسازی اعتمادی که یک‌بار از دست رفته، زمان بسیار بیشتری لازم دارد. بنابراین در جریان باشید که مسیر دشوار و طولانی پیش رو دارید تا بتوانید دوباره خود را اثبات کنید. تصمیم بگیرید که می‌خواهید اعتماد را بازسازی کنید و برای رسیدن به آن کم نگذارید.

برخورد شما، فکر همسرتان را می‌سازد

چگونگی برخوردتان با موضوع تاثیر خیلی زیادی در بازسازی اعتماد همسرتان دارد. کسی که اشتباهش را کوچک بشمارد، آن را توجیه کند یا بدتر از همه چیز، علت آن را در همسرش جست‌وجو کند آدم قابل اعتمادی به نظر نمی‌رسد. از جملاتی مثل: «حالا که چیزی نشده»، «قتل و غارت که نکرده‌ام»، «تو داری موضوع را بزرگ می‌کنی»، «تو باعث شدی من این کار را بکنم» و... بپرهیزید که فقط هیزم آتش را بیشتر می‌کند.

وقتی اشتباهی کرده‌اید و اعتماد را از بین برده‌اید، باید مسئولیت آن را بپذیرید و عذرخواهی کنید. وقتی خطای خود را بپذیرید و از همسرتان بخواهید شما را ببخشد، یعنی می‌دانید که اشتباه کرده‌اید و می‌خواهید برای جبران اقدام کنید. همین که همسرتان متوجه شود شما هم کارتان را اشتباه می‌دانید و از آن پشیمان‌اید، قدم اول برای بازسازی اعتماد است.

جادوی کلمات را نادیده نگیرید

کلام‌تان تاثیر زیادی بر همسرتان دارد، پس به کلماتی که در این دوران استفاده می‌کنید، دقت زیادی کنید. این‌که شما برای معذرت‌خواهی و جلب نظر همسرتان از چه واژگانی استفاده می‌کنید بسیار مهم است. پیشنهاد می‌کنیم برای تحت‌تاثیر قرار دادن همسرتان از کلمه‌های پیچیده و عجیب‌وغریب استفاده نکنید؛ چراکه شاید تصور کند قصد فریبش را دارید.

بهتر است کلمات همیشگی‌تان را با لحن عذرخواهانه، ادا کنید. شاید همسرتان فکر کند شما با اشتباهی که انجام داده‌اید، آدم دیگری هستید که شاید دیگر شما را نشناسد اما کلمات همیشگی‌تان به همسرتان نشان می‌دهد شما همان آدم قبل هستید که فقط مرتکب یک اشتباه شده‌اید. این اتفاق احساس اطمینان بیشتری به همسرتان می‌دهد و بهتر می‌تواند جریان را هضم کند.

صادق باشید

صادق باشید چون هیچ چیز بیش از صداقت نمی‌تواند به کمک شما بیاید. شاید فکر کنید برای این‌که بتوانید موضوع را جمع کنید مجبورید حقیقت را تغییر دهید یا قسمتی از آن را حذف کنید. این کار بیش از آن‌که می‌پندارید به رابطه شما صدمه خواهد زد. اگر قرار شده موضوع را صادقانه تعریف کنید، واقعا صادق باشید.

گفتن تمام داستان در خدمت شما خواهد بود تا بهتر از عهده بهبود رابطه برآیید. این‌که برای بهبود اوضاع دروغ بگویید یا فریبکاری کنید، ریسک بزرگی خواهد داشت. به هرحال با گذشت زمان دروغ‌هایتان برملا می‌شود؛ آن وقت است که بیشتر و بیشتر اعتماد همسرتان را از دست خواهید داد. برملا شدن‌های مکرر دروغ‌هایتان شک و ظن نسبت به شما را بیشتر می‌کند. پس حواس‌تان باشد برای بهبود اوضاع، اشتباه‌هایتان را بیشتر نکنید.

وعده‌های انجام نشدنی را حذف کنید

یا وعده ندهید یا به آن عمل کنید. اگر می‌گویید تغییر و رفتارتان را جبران می‌کنید، واقعا این کار را انجام دهید. وعده‌های توخالی یا غیرقابل انجام، همسرتان را بیشتر متقاعد می‌کند که قابل اعتماد نیستید. لازم نیست برای این‌که پشیمانی‌تان را نشان دهید، قول‌های عجیب‌وغریب و غیرقابل انجام بدهید.

با این کار همسرتان به این نتیجه می‌رسد که فقط می‌خواهید به‌طورموقت اوضاع را آرام کنید و حرف‌های‌تان قابل اتکا نیست. دکتر میندی بث لیپسون، روان‌شناس بالینی می‌گوید: «چیزهایی که وعده انجام‌شان را می‌دهید، پیگیری کنید، در غیر این صورت آن‌ها فقط کلماتی هستند که هیچ معنایی ندارند و بیشتر اعتماد را از بین می‌برند.»

جوگیر نشوید

لطفا جوگیر نشوید و اغراق‌آمیز محبت نکنید. عذرخواهی محترمانه و تلاش برای جبران اشتباه‌تان خوب است اما ابراز محبت بیش از حد، به طوری‌که حتی از روزهای اول ازدواج‌تان هم شدیدتر باشد، شک‌برانگیز است.

به علاوه چون این نوع ابراز علاقه دائمی نخواهد بود و بعد از چند روز دوباره مثل روال قبل خواهد شود، باز هم قابل اعتماد بودن و ثبات شما را زیر سوال خواهد برد. خریدن کادوهای زیاد و گران قیمت، غرق گل کردن همسرتان، هر شب رستوران گران قیمت بردن و... شرایط هیجانی بین شما را پیچیده‌تر می‌کند. پس بهتر است به جای ابراز علاقه شدید و کوتاه مدت، شرایط باثبات‌تر و بلندمدت‌تر را جایگزین کنید.

به او حق بدهید عصبانی باشد

وقتی در حال بازسازی اعتمادید، باید با همسرتان درباره بهبود رابطه صحبت کنید. به احساسات او توجه کنید و حرف‌هایش را بشنوید. به جای دفاع از خود سعی کنید او را درک کنید. طبیعی است که او از دست شما عصبانی باشد و احساسات ناخوشایندی نسبت به شما داشته باشد. تحمل کنید و اجازه دهید احساساتش را تخلیه کند و حتی خشمش را بروز دهد. تخلیه هیجانات منفی، باعث می‌شود همسرتان بتواند بر خود مسلط باشد و احساس بهتری درباره‌تان داشته باشد. برای تخلیه هیجانات منفی همسرتان، بهتر است از متخصص کمک بگیرید تا اوضاع از آنچه هست بدتر نشود.

کمی شفاف‌تر لطفا

اگر می‌خواهید دوباره اعتمادسازی کنید مرموز و مبهم نباشید. حتی شاید لازم باشد تا چند وقت، درباره موضوع‌های مختلف توضیحات شفاف و صریحی ارائه دهید. هرقدر در این زمان مبهم‌تر باشید، شک و سوءظن بیشتری به سمت شما خواهد بود. همسرتان نیاز دارد توضیحات واضحی بشنود تا بتواند دوباره به شما اعتماد کند. اگر بتوانید درست و شفاف رفتار کنید بعد از مدتی مشکل حل خواهد شد و وضعیت به شکل عادی برمی‌گردد.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 643589 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟