تست های ساده تشخیص آب معدنی

به گزارش رکنا، در این مطلب به نحوه تشخیص آب معدنی با انجام تست های ساده می پردازیم. طبق آماری که منتشر شده نشان می دهد کشورهای جهان سوم نسبت به کشورهای توسعه یافته دچار مشکلات آبی بیشتری هستند و حدود ۸۰% از بیماری ها مربوط به آلودگی آب می باشد. به همین دلیل نحوه تشخیص آب معدنی و سالم بودن آن اهمیت زیادی پیدا می کند.

اهمیت نوشیدن آب سالم

نحوه تشخیص آب معدنی چگونه است؟ متاسفانه کشورهای جهان سوم مانند ایران دچار مشکلات آبی فراوانی هستند که باعث ایجاد بیماری های مختلف در افراد می شود. کیفیت آب شهری به قدری پایین است که مجبور به نصب دستگاه تصفیه آب در خانه هستیم و یا با خرید آب معدنی عمده، نیاز خود را برطرف می کنیم. اما از آنجایی که قیمت آب معدنی گران است اغلب افراد ترجیح می دهند از دستگاه تصفیه استفاده کنند تا آلودگی های احتمالی موجود در آب را از بین ببرند.

روش تشخیص آب معدنی

در حال حاضر مراکز پخش کننده آب معدنی این نوشیدنی را با قیمت مناسب تری ارائه می دهند و اگر به هر دلیلی مجبور به استفاده از آب معدنی هستید توصیه ما خرید عمده آن می باشد. روش های ساده ای برای نحوه تشخیص آب معدنی وجود دارد که برخی از آن ها به راحتی در منزل قابل انجام است.

روش تست آب آشامیدنی

تست آب در آزمایشگاه

به طور معمول در کلانشهرها و مراکز استان ها، آزمایشگاه های خاصی وجود دارند که در زمینه تست آب فعالیت می کنند. شما می توانید آب آشامیدنی را برای بررسی و تست به این آزمایشگاه ها بفرستید. بهتر است قبل از انجام این کار با آزمایشگاه تماس بگیرید و نحوه ارسال آب را از آن ها بپرسید. برخی از آن ها ظروف مخصوص و استریلی برای شما ارسال می کنند که موظف هستید آب را درون آن بریزید و به آزمایشگاه ارسال کنید.

بررسی به صورت چشمی

هنگامی که شما یک لیوان شیشه ای را پر از آب کنید و در مقابل نور خورشید بگیرید باید شاهد آبی زلال و شفاف باشید. اگر آب آلوده باشد ذرات معلق و ته نشین شده در آن به راحتی قابل مشاهده است. اگر آب لوله کشی در حدی آلوده بود که مصرف آن برای سلامتی شما ضرر داشت بهتر است آب معدنی سبک را جایگزین آن کنید یا از دستگاه های تصفیه آب استفاده کنید. دستگاه های تصفیه آب دارای فیلترهای مختلفی است که هر کدام از آن ها قادرند آلودگی ریز تا درشت آب را به خود جذب کنند.

بو کردن آب

قطعا آب های سالم و باکیفیت فاقد بو، طعم و مزه هستند. معمولا برای پاکیزه کردن آب شهری به آن کلر اضافه می کنند که در بسیاری از مواقع بوی تخم گندیده می دهد. اما این بو به دلیل گوگرد و محلول های آلی نیز می باشد. آب مورد نظر برای بررسی های تخصصی تر باید به آزمایشگاه ارسال شود.

کیت تست آب آشامیدنی

کیت هایی که برای تشخیص کیفیت آب وجود دارند قادرند عناصری همچون کلر، مواد معدنی، نیترات، نیتریت، آرسنیک، سرب و … را اندازه گیری کنند. این کیت ها بسیار ارزان و مقرون به صرفه هستند و امکان تهیه آن ها از آزمایشگاه های تخصصی آب امکان پذیر می باشد. اگر مطالب قبلی وب سایت ما را مطالعه کرده باشید به خوبی می دانید که بدن انسان به روزانه ۲ لیتر یا ۸ لیوان آب نیاز دارد. این میزان به طور کلی محاسبه شده است و بر اساس جنسیت، فعالیت و … متغیر است. به طور مثال ورزشکاران و کسانی که فعالیت های سنگین انجام می دهند و تعرق دارند باید آب بیشتری مصرف کنند تا بدن آن ها دچار کم آبی نشود. با این آزمایشات می توانید بهترین آب معدنی را تشخیص دهید.

استفاده از TDS متر

روش های مختلفی در نحوه تشخیص آب معدنی وجود دارند که یکی از آن ها TDS متر است. این دستگاه باید درون آب قرار بگیرد تا میزان ناخالصی ها را در کمتر از 10 ثانیه بررسی کند. این دستگاه واحد PPM را نشان می دهد که به بیانگر میزان سختی آب است. اگر عدد آن کمتر از 100 باشد به معنای سالم بودن آب است و شما می توانید آن را با خیال راحت نوش جان کنید. در غیر این صورت باید به سراغ نوشیدنی جایگزین بروید. لازم به ذکر است که این دستگاه آلودگی های مختلف را تفکیک نمی کند و تمام آن ها را به طور همزمان اندازه گیری می کند .توصیه ما این است که اگر آب دارای مزه و طعم نیز می باشد آن را به آزمایشگاه های تخصصی بفرستید.

بررسی تغییرات رنگی

اگر آب آلوده باشد بعد از آنکه در لیوان ریخته می شود و مدتی می ماند تغییر رنگ می دهد. شما می توانید این کار را در خصوص نحوه تشخیص آب معدنی انجام دهید. سه چهارم لیوان را پر کنید و چند دقیقه منتظر بمانید. اگر آب تغییر رنگ نداد سالم است. اما اگر به رنگ قرمز یا نارنجی متمایل شد به معنای این است که اکسید آهن در لوله ها وجود دارد. این موضوع می تواند بر طعم آب نیز تاثیرگذار باشد. همچنین متمایل شدن آب به رنگ سیاه بیانگر وجود کپک یا سرب در آن می باشد.

ویژگی آب باکیفیت

پس از آنکه شما را با نحوه تشخیص آب معدنی آشنا کردیم باید به ویژگی های آب با کیفیت نیز بپردازیم. امروزه همه افراد معتقد هستند که آب معدنی سبک، بهترین نوشیدنی برای هیدراته کردن بدن و رفع تشنگی می باشد. آب معدنی فاقد هر گونه مزه و طعم است و از نظر شیمیایی هیچ تغییری در آن ایجاد نشده است. برای آنکه از فواید آب معدنی برخوردار شوید باید از جوشاندن یا انجماد آن جلوگیری کنید.

کدخبر: 990231 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟