شخصیت شناسی بر اساس رنگ ها

به گزارش رکنا، نتایج نشان داده که رنگ مورد علاقه‌ هر فرد، نشان دهنده‌ شخصیت‌ اوست و رنگ ها می توانند بر افکار و احساسات ما تاثیر گذار باشند. از این رو دانستن روانشناسی رنگ ها بسیار مفید است.

روانشناسان معتقدند رنگی که فردی انتخاب می‌کند و می‌پسندد، می‌تواند ویژگی‌های اخلاقی و روانی او را نشان دهد؛ بنابراین همه می‌دانیم که رنگ‌ها نقش مهمی در روانشناسی ذهن افراد دارند. در این مقاله از دلتامگ شما را با روانشناسی رنگ‌ ها آشنا می‌کنیم، پس با ما همراه باشید.

رنگ‌های گرم و سرد

رنگ‌ها را می‌توان به رنگ‌های گرم (مانند قرمز، نارنجی و زرد) و رنگ‌های سرد (مانند آبی، سبز و بنفش) تقسیم کرد. رنگ‌های گرم به ما انرژی و اشتیاق می‌دهند درحالی‌که رنگ‌های سرد حس آرامش را ایجاد می‌کنند.

روانشناسی رنگ های مختلف

هر رنگ معنای خاص خود را دارد. هر فردی باتوجه‌به علایق خود رنگی را انتخاب می‌کند که با استفاده از آن می‌توان به شخصیت او پی برد که در ادامه به شرح آن می‌پردازیم.

رنگ آبی

آبی رنگ موردعلاقه بسیاری از مردم در سراسر جهان است. آبی رنگی آرامش‌بخش است که حس اعتماد را نیز به ارمغان می‌آورد. آبی رنگی پایدار، هماهنگ، صلح‌آمیز و قابل اعتماد است. آبی در روانشناسی رنگ ها به معنای نزدیکی به دریا و آسمان است. وقتی رنگ آبی را می‌بینید، ضربان قلب کاهش پیدا کرده و متابولیسم بدن کم می‌شود.

ویژگی های افرادی که رنگ آبی را دوست دارند:

    مسئولیت‌پذیر و صادق هستند.

    محافظه‌کار و قابل‌اعتماد بودن از ویژگی‌های بارز این افراد است.

    معمولاً احساسات خود را به‌راحتی بیان می‌کنند.

    این افراد در زندگی روزمره خود به هماهنگی نیاز دارند.

رنگ سبز

این رنگ مظهر طبیعت است و طراوت و آرامش‌بخش است. رشد، باروری، سلامتی و سخاوت از جمله معانی مثبت رنگ سبز به شمار می‌رود. سبز به معنای بازگشت به ریشه‌های اصلی و آرامش درونی است. این رنگ متابولیسم را کاهش می‌دهد و یک اثر آرامش‌بخش ایجاد می‌کند.

ویژگی های شخصیتی افرادی که به رنگ سبز علاقه دارند:

    بدون غرور و کاملاً خاکی

       واقع‌بین

    عاشق نصیحت کردن

    عاشق کمک‌کردن به دیگران

    علاقه‌مند به فضای باز و حفظ تعادل در زندگی

رنگ بنفش

در روانشناسی رنگ ها، بنفش یک رنگ سلطنتی است. بنفش رنگ کمیاب و ارزشمندی است، زیرا نسبت به رنگ های دیگر در طبیعت کمتر دیده می شود. بنفش اغلب به عنوان یک رنگ اسرارآمیز و افسانه ای شناخته می شود. معنای رنگ بنفش به اشراف گری، قدرت، تجمل، خرد و معنویت مربوط می‌شود.

ویژگی‌های افرادی که رنگ بنفش را دوست دارند:

    عاطفی، مهربان و حمایتگر از ویژگی‌های این افراد است.

    با انرژی اغواگر خود افراد را جذب می کنند.

    آنها افراد خلاقی هستند و دوست دارند در لباس و دکوراسیون منزل خود منحصربه‌فرد باشند.

    آرام، باوقار و صلح‌طلب از دیگر ویژگی‌های کسانی است که رنگ بنفش را دوست دارند.

رنگ زرد

در روانشناسی رنگ ها، معنای رنگ زرد حول آفتاب می‌چرخد. رنگ زرد باعث ایجاد احساس شادی، مثبت اندیشی، خوش بینی و گاهی فریب و هشدار می‌شود. زرد روشن‌ترین رنگ در طیف رنگ هاست. بر اساس مطالعات انجام شده تأثیر رنگ زرد بر افزایش فعالیت ذهنی، سطح آگاهی و انرژی به اثبات رسیده است.

ویژگی های افرادی که رنگ زرد را دوست دارند:

    منطقی و درونگرا هستند.

    خود را برتر از دیگران می‌بینند.

    روابط قوی با دیگران دارند.

    افرادی که رنگ زرد را دوست دارند، معمولاً افراد شادی هستند.

رنگ قرمز

قرمز رنگ پر از جنب و جوش است. این رنگ نماد جنگ، خطر و عشق است. رنگ قرمز آدرنالین ترشح می‌کند، ضربان قلب را بالا می‌برد و فشار خون را افزایش می‌دهد. جالب است بدانید رنگ قرمز  باعث بیشتر شدن اشتها نیز می‌شود.

ویژگی های افرادی که رنگ قرمز را دوست دارند:

    معمولاً افرادی سرزنده هستند که به تناسب اندام خود اهمیت زیادی می‌دهند.

    افرادی خودخواه هستند که به نظرات دیگران اهمیت نمی‌دهند.

    این افراد دوست دارند در مرکز توجه باشند و توجه دیگران را به خود جلب کنند.

    یکی از خصوصیات منفی این افراد این است که خیلی زود عصبانی می‌شوند.

سخن پایانی

در پایان، روانشناسی رنگ ها بسیار جالب است که نشان می‌دهد رنگ ها چگونه می توانند بر افکار و احساسات ما تأثیر بگذارند.  همچنین رنگ‌ها می‌توانند تجربیات مختلفی را برای ما ایجاد کنند. هنوز چیزهای زیادی برای یادگیری در مورد رنگ‌ها و تأثیر آنها بر ما وجود دارد.

منبع: دلتا مگ

کدخبر: 958180 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟