هشدار واریس / خانم ها لطفا این خبر را جدی بگیرید

۱. واریس به خاطر ضعیف بودن دریچه‌ها ایجاد می‌شود

اول از همه بد نیست بدانید که سرخرگ‌ها و مویرگ‌ها خون مملو از اکسیژن را از قلب به بقیه قسمت‌های بدن می‌رسانند و سیاهرگ‌ها خون را به قلب برمی‌گردانند. مسأله اینجاست: رگ‌های پایتان برای این کار باید بیشتر تلاش کنند چون در خلاف جهت جاذبه زمین خون پمپاژ می‌کنند. اگر دریچه‌های قلب ضعیف شده یا آسیب ببینند، خون به سمت عکس حرکت خواهد کرد و مین مسأله باعث ایجاد تورمی می‌شود که در واریس می‌بینید.

۲. وراثت مهمترین عامل خطرزاست

با اینکه عوامل مختلف دیگری هم وجود دارد که خطر ابتلای شما به واریس را افزایش می‌دهد ولی ژنتیک مهمترین عامل است. ۷۰ تا ۸۰ درصد بیماران مبتلا به واریس، فردی در خانواده خود دارند که او نیز دچار واریس است. سایر عوامل خطرزا، جنسیت زنان، چاقی، پیری و باردای (دلیل آن این است که تا ۵۰ درصد خون بیشتری برای مراقبت از جنین تولید می‌کنید) است.

۳. واریس فقط در پاها ایجاد نمی‌شود

با اینکه واریس بخاطر وزن بدن و جاذبه زمین بیشتر در پاها دیده می‌شود، ولی انواع مختلفی از واریس در قسمت‌های دیگر بدن هم دیده می‌شود. تلانژکتازی و ونوز لیک روی صورت، گردن و رگ‌های عنکبوتی در همه قسمت‌های بدن ایجاد می‌شود. حتی هموروئید که بزرگ شدن رگ‌های دور مقعد است هم نوعی واریس به شمار می‌رود.

۴. تغییر در سبک زندگی می‌تواند خطر ابتلا به واریس را پایین بیاورد

عوامل خطرزایی هستند که تحت کنترل شما نیستند ولی می‌توانید با حفظ وزن سالم و خودداری از ایستادن‌ها یا نشستن‌های طولانی‌مدت سهم خودتان را انجام داده و خطر ابتلا به واریس را تا اندازه‌ای در خود کاهش دهید. متخصصین همنین توصیه می‌کنند از پوشیدن طولانی‌مدت لباس‌هایی که در قسمت میان‌تنه و کمر و یا ران‌ها تنگ باشند و یا کفش پاشنه‌بلند خودداری کنید که هر دو اینها بر گردش خون شما تاثیر می‌گذارند.

۵. واریس می‌توند یک مشکل زیبایی تلقی شود یا یک مشکل سلامتی و یا هر دو

با اینکه خیلی‌ها فقط بخاطر ظاهر واریس اذیت می‌شوند، کسانی هستند که واقعاً احساس ناراحتی می‌کنند. مهمترین علائم واریس، سنگینی، درد، سفت‌شدگی، خستگی، تورم و گاهی هارش، سوزش، بی‌حسی و بی‌قراری پاها است. البته همه مشکلات واریس نیاز به درمان ندارند ولی اگر رگ‌هایتان باد کرد و حساس شد و در فعالیت‌های روزمره‌تان اختلال ایجاد کرد و یا شروع به خونریزی کرد، حتماً به پزشک مراجعه کنید. این علائم واریس اگر تحت مراقبت و درمان قرار نگیرند به مرور زمان سلامت عروق شما را به خطر انداخته و تغییرات مشخصی در پوستتان ایجاد می‌کنند و حتی ایجاد زخم یا لختگی خون می‌شوند.

۶. می‌توانید واریس را ساختگی درمان کنید

اگر رگ‌های واریسی‌تان دردناک نیست یا بر فعالیت‌های روزمره‌تان اثری ندارد، می‌توانید شکل ظاهری آن را با بالا نگه داشتن پاهایتان در زمان ممکن یا استفاده از برنزکننده‌ها برای کاهش تفاوت بین رنگ پایتان و رنگ رگ یا استفاده از کانسیلرهای آرایشی (پوشاننده) برای خنثی کردن تغییر رنگ رگ‌ها، بهبود بخشید.

۷. انتخاب‌های درمانی متعددی پیش رو دارید

بااینکه زمانی جراحی برداشتن رگ‌های واریسی با بیهوشی موضعی یا عمومی انجام می‌شد ولی درمان‌های غیرجراحی جدید این روزها متداول‌تر شده‌اند. این تکنیک‌های درمانی تفاوت‌هایی با هم دارند ولی به طور کلی همه آنها در بستن رگ‌های غیرطبیعی بیمار که ایجاد مشکل می‌کنند موثر هستند. متدول‌ترین این تکنیک‌ها درمان‌های براساس گرما ـ چه با رادیوفرکانس و یا لیزر ـ است که رگ را از بین می‌برد. به ترتیبی که به مرور زمان در بدنتان حل می‌شود.

جدیدترین این تکنیک‌ا VenaSeal است که از یک چسب فوق العاده برای بستن رگ آسیب‌دیده استفاده می‌شود. این روش درمانی فواید دیگری هم دارد و آن اینکه نیاز به حجم بالایی از داروهای بی‌حس‌کننده ندارد و بیشتر بیماران نیاز به جوراب‌های مخصوص واریس پیدا نمی‌کنند و علاوه بر کاهش احتمال آسیب رسیدن به عصب‌ها، روی رگ‌های متعددی در یک زمان می‌توان کار کرد.

۸. اگر یک رگ واریسی داشته باشید، احتمال زیاد شدن آن بالاست

به خاطر این خبر بد متأسفیم ولی واریسی شدن یک رگ در قسمتی از بدنتان، شما را در معرض ابتلا به آن در قسمت‌های دیگر بدنتان هم قرار می‌دهد. با اینکه بیشتر درمان‌ها برای از بین بردن رگ‌های آسیب‌دیده مؤثر هستند ولی احتمال رشد دوباره آن وجود دارد.

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

تازه عروس خائن خودش را لو داد ! + عکس

جزییات3 خودکشی وحشتناک در تهران

پشت پرده کشت ماری‌جوانا با وام 400 میلیونی کمیته امداد!

زنان شلی پوست صورتشان را بدون جراحی سفت کنند!

غوغای مرگ تلخ دختر 14 ساله در بیمارستان معروف یزد! + عکس

سخنان نوید محمدزاده جنجال به پا کرد!

خدمه نفتکش سانچی هنوز به خانه هایشان زنگ می زنند! / راز 21 تماس چیست؟! + عکس

سرنوشت راننده لندکروز یک میلیاردی که پلیس راهور را کتک زد + فیلم

این دختر دانشجو اعتراف شومی کرد / 2 هم دانشگاهی مرا به سرویس بهداشتی بردند ! + عکس

دستگیری سید محمد حسینی مجری ری استارت تایید شد / او ترور شیمیایی کرده است + عکس

ازدواج دختر ایرانی با طالبان! / سوسن خواب بود که ناپدری بی حیا سراغش رفت!

مرد بی رحم سر این زن زیبا را برید + تصاویر

 

کدخبر: 246622 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟