مضرات نوشابه برای پوست و جسم و روح

به گزارش رکنا، مصرف نوشابه باعث خشکی پوست، افزایش چین وچروک و تسریع روند پیری پوست شده و همچنین عوارضی چون التهاب پوست آکنه، خشکی زیاد‌ اگزما و خارش را به همراه دارد. مضرات نوشابه را به طور کامل در ادامه خواهید شناخت.

مضرات نوشابه برای پوست

پوسیدگی دندان

مضرات نوشابه  بسیار زیاد می باشد. قند زیاد موجود در نوشابه دندان‌ها و لثه‌ها را می‌پوشاند. چندین مطالعه نشان داده‌اند که نوشابه تأثیرات خطرناکی روی دندان‌ها دارد. نوشابه حاوی اسیدهایی مثل «اسید فسفریک و اسید کربنیک» است. این اسیدها باعث ایجاد یک محیط به‌شدت اسیدی در دهان می‌شوند و دندان‌ها را در مقابل پوسیدگی آسیب‌پذیر می‌کنند. این اسیدها به‌تنهایی مضر هستند، اما زمانی که با قند ترکیب شود، خطرناک‌تر هم می‌شوند.

درد مفصلی

شاید نمی‌دانستید، اما درد مفصلی یکی از مضرات نوشابه است. در یک مطالعه نشان داده شد زنانی که به‌طور مرتب نوشابه‌های شیرین مصرف می‌کردند، افزایش احتمال ابتلا به آرتریت روماتوئید (RA) را تجربه کردند. این عارضه‌ی دردناک یک نوع بیماری خودایمنی است که می‌تواند منجر به درد مفصلی شود. علائم این عارضه شامل درد، تورم و گرفتگی مفاصل می‌شود.

نارسایی قلبی

یکی دیگر از مضرات نوشابه، نارسایی قلبی است. برای حفظ سلامتی و افزایش طول عمر، دور نوشابه را خط بکشید. تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف نوشیدنی‌های شیرین ممکن است منجر به نارسایی قلبی شود. نارسایی قلبی هم با دیابت، اضافه وزن و فشار خون کنترل نشده در ارتباط است. مصرف منظم نوشابه و سایر نوشیدنی‌های شیرین منجر به همه‌ی عوارض ذکر شده می‌شود.

ریزش مو

مصرف نوشابه می‌تواند باعث تغییرات هورمونی شود که این موضوع ریزش مو را در پی خواهد داشت.

افزایش سرعت پیری

نوشابه حاوی فسفات و قند است که نشان داده شده هر دو سرعت فرآیند پیری را افزایش می‌دهند. کافئین موجود در نوشابه بدن را کم‌آب کرده و قند آن منجر به پف کردن می‌شود. مواد شیمیایی مضر نوشابه می‌توانند روی پوست تأثیرات پیرکننده داشته باشند و شما را در معرض خطر ابتلا به چین‌وچروک و خطوط ظریف قرار دهند.

کم‌آبی شدن بدن

همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، کم‌آب شدن بدن یکی دیگر از مضرات نوشابه است. اگر فکر می‌کنید با خوردن نوشابه به بدنتان آبرسانی می‌کنید، در اشتباه هستید. کافئین موجود در بسیاری از نوشابه‌ها ادرارآور است و به همین دلیل باعث کم‌آبی بدن می‌شود. به مرور زمان، این مسأله منجر به کاهش سوخت‌وساز بدن، عدم تعادل الکترولیت، احتباس آب و ضربان قلب نامنظم (آرتیمی قلبی) می‌شود.

بیماری کبد چرب غیرالکلی

مصرف الکل تنها علت آسیب دیدن کبد نیست. قند اضافی نوشابه با بیماری کبد چرب غیرالکلی ارتباط دارد. قند موجود در نوشابه بسیار زیاد است؛ به همین دلیل بدن نمی‌تواند آن را به‌طور مناسب پردازش کند و آن را به چربی در کبد تبدیل می‌کند. به مرور زمان، این موضوع باعث بروز بیماری کبد چرب می‌شود که می‌تواند احتمال ابتلا به سندرم متابولیک و مرگ زودرس را افزایش دهد.

 پوکی استخوان

اگر می‌خواهید استخوان‌های سالمی داشته باشید، نباید نوشابه بخورید. تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف نوشابه با کاهش تراکم استخوان‌ها در ارتباط است و به همین دلیل با افزایش سن، بیشتر شما را در معرض شکستگی و ناتوانی در حرکت کردن قرار می‌دهد.

زخم‌های گوارشی

زخم‌های گوارشی زخم‌هایی هستند که در پوشش داخلی معده، روده‌ی کوچک یا مری رخ می‌دهند. مصرف نوشابه می‌تواند در بروز این زخم‌ها نقش داشته باشد. ترکیبات مضر نوشابه می‌توانند باعث تحریک پوشش معده شوند و شما را در معرض ابتلا به زخم معده یا بدتر شدن بیماری فعلی‌‌اتان قرار دهند. شیرین‌کننده‌های مصنوعی و رنگ نوشابه هم باعث التهاب و افزایش خطر ابتلا به زخم‌های مزمن و مشکلات جدی گوارشی می‌شوند.

 تومور مغزی

بین مواد شیمایی موجود در نوشابه و ابتلا به اختلالات عصب‌شناختی مثل صرع ارتباط وجود دارد. مطالعات به این نتیجه رسیده‌اند که آسپارتام، شیرین‌کننده‌ی مصنوعی موجود در بعضی از نوشابه‌های رژیمی، می‌تواند در بدن به «فرمالدئید» تبدیل شود که این مسأله می‌تواند احتمال ابتلا به تومور مغزی را بیشتر کند.

نفخ

شاید شما هم بعد از مصرف نوشابه احساس نفخ را تجربه کرده باشید. گاز نوشابه وارد معده شده و در آنجا جمع می‌شود. این مسأله نفخ، تورم و ناراحتی در ناحیه‌ی شکم را به دنبال دارد.

مشکلاتی برای مادران شیرده

تغذیه‌ی مادران شیرده اهمیت زیادی دارد، چون هرچه که می‌خورند، روی بدن نوزادشان هم تأثیر می‌گذارد. هنگام شیر دادن، کافئین نوشابه از مادر به نوزاد منتقل شده و منجر به اختلال در خواب و مشکلات گوارشی در او می‌شود.

ناباروری در لیست مضرات نوشابه

خوردن نوشابه ضررهای جدی برای سلامتی شما دارد. افزودنی هایی که برای طعم و رنگ نوشابه مورد استفاده قرار می گیرند، می‌تواند منجر به بلوغ زودرس و ناباروری در افراد شود.

افسردگی

شاید نمی‌دانستید، اما یکی از مضرات نوشابه افسردگی است. اگر علت را می‌خواهید باید بگوییم که نوشابه مقدار زیادی فروکتوز دارد که می‌تواند با اسیدآمینه‌های هورمون سروتونین (هورمون شادی) واکنش منفی نشان دهد.

فروکتوز به این اسید آمینه‌ها آسیب می‌زند و آن‌ها را از دسترس خارج می‌کند. این موضوع باعث کاهش سطح  سروتونین در مغز می‌شود. به‌ مرور زمان، این موضوع افسردگی را به دنبال دارد.

آلرژی در لیست مضرات نوشابه

اگر به آلرژی مبتلا هستید این موضوع ممکن است با خوردن نوشابه در ارتباط باشد. بنزوات سدیم موجود در نوشابه های گازدار موجب ایجاد آلرژی در بدن می شود. خوردن نوشابه می تواند به تشدید علائم آلرژی در بدن شما کمک کند.

کم‌آب شدن بدن

همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، کم‌آب شدن بدن یکی دیگر از مضرات نوشابه است. اگر فکر می‌کنید با خوردن نوشابه به بدنتان آبرسانی می‌کنید، در اشتباه هستید. کافئین موجود در بسیاری از نوشابه‌ها ادرارآور است و به همین دلیل باعث کم‌آبی بدن می‌شود. به مرور زمان، این مسأله منجر به کاهش سوخت‌وساز بدن، عدم تعادل الکترولیت، احتباس آب و ضربان قلب نامنظم (آرتیمی قلبی) می‌شود.

تضعیف سلامت روده

باکتری‌های روده می‌توانند روی همه چیز از سلامت دستگاه گوارش تا تثبیت ذهنی تأثیر بگذارند. این یعنی حفظ سلامت روده اهمیت زیادی دارد. قند موجود در نوشابه باعث تغذیه‌ی باکتری‌های بد روده می‌شود و به همین خاطر به باکتری‌های سالم که به حفظ سلامتی بدن کمک می‌کنند، غذای چندان زیادی نمی‌رسد.

یک مطالعه نشان داد که باکتری‌های روده بعد از مواجهه با شیرین‌کننده‌های مصنوعی موجود در نوشابه ممکن است واکنش منفی نشان دهند و باعث تغییرات متابولیک شوند. این موضوع منجر به افزایش احتمال ابتلا به اضافه وزن، اختلالات شناختی و مشکلات دیگر می‌شود.

سکته

هر بار که نوشابه می‌خورید، احتمال ابتلا به سکته در شما افزایش پیدا می‌کند. نوشابه به‌طور مستقیم باعث افزایش ذخایر چربی در بدن می‌شود. بعضی از این چربی‌ها می‌توانند منجر به سفت شدن سرخرگ‌ها، از جمله سرخرگ‌های نزدیک مغز شوند و از این طریق، احتمال ابتلا به سکته را بیشتر کنند. آسان‌ترین و بهترین روش برای بهبود سلامت شریان‌ها، قطع مصرف نوشابه است.

سرطان‌های دستگاه تناسلی

اگر فکر می‌کنید با مصرف نوشابه‌های قوطی‌دار به جای نوشابه‌های حاوی بطری پلاستیکی از مضرات روغن نباتی برومین خلاص می‌شوید، در اشتباه هستید. قوطی‌های آلومینیومی هم با سرطان‌های دستگاه تناسلی ارتباط دارند. اگر می‌خواهید احتمال ابتلا به این نوع سرطان‌ها را کاهش دهید، نوشابه را کنار بگذارید.

افزایش کلسترول از دیگر ضررهای مصرف نوشابه

خوردن نوشابه نقش مستقیمی روی افزایش میزان کلسترول بدن دارد. تحقیقات منتشر شده در مجله انجمن پزشکی آمریکا نشان می ‌دهد که مصرف غذاها و نوشیدنی های قدیمی از شکر می تواند روی افزایش کلسترول بد یاLDL  تأثیر بگذارد.

ضرر نوشابه بیشتر است یا دلستر؟

هنگامی که در طول یک روز طولانی در محل کار نیاز به یک نوشیدنی گازدار دارید یا زمانی که میل به شیرینی دارید و می‌خواهید نوشیدنی گازدار مصرف کنید، باید به یاد داشته باشید که ضرر نوشابه چقدر زیاد است و چقدر آسیب به خود وارد می‌کنید. اما شاید این سوال نیز برایتان پیش بیاید که کدام نوشابه ضرر کمتری دارد؟ آیا تفاوتی در نوشیدن دلستر و نوشابه هست؟ ضرر نوشابه بیشتر است یا دلستر؟

ما تمامی موارد ضرر نوشابه را گفتیم و به آن‌ها اشاره کردیم، حال بهتر است مضرات دلستر هم برای شما شرح دهیم تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید. درواقع دلستر هم مانند نوشابه دارای گاز می ­باشد. در مصرف دلستر، گاز آن باعث بروز مشکلات گوارشی اعم از التهاب و رفلاکس می­ شود. قند ترکیب شده در آن هم طبق معمول باعث افزایش وزن و آسیب رساندن به دندان ­ها و … می ­شود.

دلستر یا نوشابه؟

ضرر نوشابه شامل مواردی چون افزایش وزن، دیابت، خرابی دندان، چربی اضافه شکم، درد مفاصل، عقب نشینی لثه، اختلال در کلیه، مشکلات رفتاری عصبی، مشکلات قلبی، سکته مغزی، بیماری قلب و عروقی، کلسترول خون، ضعف روده، سرطان روده بزرگ، مقاومت لپتین، پیری، ناباروری، آلزایمر، ضایعات قلبی، سرطان‌های تولید مثل، میگرن، کم آبی بدن، آسیب سلولی، اختلالات لنفاوی، آلرژی، بی‌خوابی، افسردگی، مشکل شیردهی، تاری دید، پوکی استخوان، ریزش مو، نفخ، سوزش معده، اختلال در نعوظ، سیروز صفراوی، سرطان مثانه و تومور مغزی است.

کدخبر: 1001206 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟