روابط اجتماعی ضعیفی دارم

با سلام و عرض احترام خدمت شما دوست عزیز. یادگیری مهارت‌های اجتماعی بحث عمده‎ای است که برای آن بهتر است در کارگاه های یادگیری ارتباط موثر شرکت کنید.

به طور کلی احساس نگرانی نسبت به برقراری رابطه با افراد غریبه، امری طبیعی است و تقریبا همه مردم آن را تجربه می‎کنند. ولی مهم است که در صورت تصمیم‎گیری برای برقراری رابطه، نسبت به آن اقدام کنید چون با مواجهه با موقعیت‎های استرس‎زا و تمرین، به مرور زمان در این مهارت پیشرفت حاصل و از اضطراب اولیه نیز به میزان زیادی کاسته می‎شود.

نکاتی برای برقراری رابطه اولیه

* سعی کنید به زور با کسی دوست نشوید؛ بلکه با انجام یک سری رفتارها و صحبت‎ها به‎هم نزدیک شوید.

* لبخند بزنید و چهره‎ای بشاش به خود بگیرید. در واقع شما با این رفتار این پیام را منتقل می‎کنید که من تو را می‎شناسم و مایل به صحبت هستم. در عین حال به چهره فرد مقابل هم توجه داشته باشید. اگر مخاطبتان نیز لبخند می‎زند شما شانس بیشتری برای نزدیکی با او پیدا می‎کنید.

* تماس چشمی برقرار کنید. زمانی که شما تماس چشمی برقرار می‎کنید ولی طرف مقابل به اطراف نگاه می‎کند، نشان می‎دهد که او سرش شلوغ است یا در حال حاضر به برقراری رابطه با شما علاقه‎ای ندارد؛ ولی در صورتی که او نیز به شما لبخند بزند و تماس چشمی برقرار کند، موقعیت مناسبی است که جلو بروید و با او دست دهید و حرفی بزنید؛ مثلا «سلام، من مریم هستم».

* او را تایید کنید. خیلی از افراد از تایید شدن لذت می‎برند. البته نیازی نیست که بایستید و بحثی را در تایید او آغاز کنید بلکه فقط بگویید که «من کفش هاتو دوست دارم» یا «چه موهای خوش حالتی داری» یا «چه کیف قشنگی». ( حتما صادقانه برخورد کنید)

* یک سوال بپرسید. در واقع برای شروع به بحث‎های پیچیده ای که شما را دچار اضطراب می کند، نیازی نیست. مثلا در ادامه بحث قبل بپرسید که «چقدر موهات خوش حالته، از چه شامپویی استفاده می‎کنی؟» یا «کیفت چقدر خوشگله، از کجا خریدی؟»

* درباره موقعیتی که در آن قرار دارید، نظر دهید یا اگر هیچ چیزی برای بحث وجود نداشت می‌توانید درباره آب و هوا صحبت کنید. مثلا «چقدر امروز هوا گرمه».

با او وقت بگذرانید و شنونده خوبی باشید.

در نهایت اگر فکر می‎کنید اضطراب‎تان بیشتر از آن است که این نکات را اجرا کنید و به طور کلی در موقعیت‎های اجتماعی دچار اضطراب شدیدی می شوید که مانع از رفتن تان به این موقعیت‎ها می شود، حتما به روان شناس مراجعه کنید.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

ساره قربانی دانشجوی دکترای روان‌شناسی بالینی انستیتو روان پزشکی

کدخبر: 275592 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟