بهترین زمان  برای گرفتن کودک از شیر

غذای مطلق غذایی است که فقط از جنبه مادی خود در بدن اثر می‌کند؛ یعنی ماده‌ای در بدن ایجاد می‌کند یا به انرژی تبدیل می‌شود اما غذای دوایی یا دوای غذایی علاوه بر تاثیر مادی با کیفیت خود یعنی سردی،گرمی، خشکی و تری نیز روی بدن اثر می‌گذارد.

محمد انصاری‌پوردستیار تخصصی طب سنتی گفت: غذای مطلق مانند نان، گوشت بره و گوساله جوان (یک ساله)، گوشت تیهو، کبک، شیرینی سازگار با بدن، انجیر و انگور، غذای دوایی مانند بیشتر میوه‌ها و دوای غذایی مثل کاهو و سبزیجات است. اولی خاصیت غذایی و دومی خاصیت دوایی بیشتری دارد.

سیب یک غذای دوایی با اثر خاص است یعنی علاوه بر ارزش غذایی، کیفیت گرمی در بدن ایجاد می‌کند و اثر خاص آن ایجاد نشاط و فرح است. دارچین، فلفل و زنجبیل دوای مطلق محسوب می شود؛ هر سه، گرم و خشک است و سبب گرمی و خشکی در بدن می‌شود.

از میان میوه‌ها انجیر و انگور بیشترین شباهت را به غذا دارد و طبع آنها به بدن انسان نزدیک است یعنی کمترین اثر دارویی را داردو خرما طبق نظر ابن سینا در سرزمین‌هایی که تولید می‌شود، باید مصرف شود.

وی افزود: نباید در خوردن مواد سرد افراط کرد؛ بعضی افراد بستنی را می‌بلعند یعنی با سرعت زیادی می‌خورند که معده شان را بیمار خواهند کرد.

علت تحمل سرما در بعضی افراد این است که آنها مزاج و بدن قوی دارند؛ بدن عضلانی و با مزاج گرم سرما را بیشتر تحمل می کند. البته بوعلی سینا می‌گوید سرما و آب سرد اگر در حال حاضر، ضرر خود را نشان ندهد با گذشت ایام و مسن‌تر شدن، ضرر خود را نشان خواهد داد.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 275561 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟