همسرم سرکوفت مال از دست رفته ام را به من می زند

دو فرزند دارم، مدرکم سیکل است. همسرم هم همین‌طور. لطفا راهنمایی‌ام کنید.

ورشکستگی مالی یکی از موارد مهمی است که نه تنها روی خود فرد بلکه روی تمام اعضای خانواده اثر منفی می‌گذارد و فشارهای مالی و تغییر وضعیت معیشت خانواده ارتباط مستقیمی با مسائل روحی و روانی افراد دارد. همان‌طور که از گفته‌های شما مشخص است این اتفاق بار روانی زیادی برای شما و همسرتان یا حتی فرزندانتان داشته است. هر دوی شما احساس ناامیدی و تنش دارید هرچند که این فشار ممکن است روی شما که خود را مسئول تغییر اوضاع می‌دانید، بیشتر باشد؛ اما نکته مثبت که در وضعیت مالی‌تان وجود دارد این است که با وجود ورشکستگی، بیکار نشده‌اید و منبع درآمدی برای خودتان دارید.

حفظ انسجام خانوادگی

در این شرایط، اول از هر چیزی لازم است انسجام خانوادگی‌تان را حفظ کنید و بیشتر از همیشه همدل و پشتیبان هم باشید، گفت وگو با همسرتان درباره نگرانی‌ها، دغدغه‌ها و راهکارهای روانی و مالی برای گذر از این مرحله می‌تواند مفید باشد.

با آرامش حمایتش را جلب کنید

آرامش روانی بیشتر از هر چیزی می‌تواند به شما کمک کند تا بهتر بتوانید کنترل اوضاع مالی‌تان را به‌دست بگیرید و این امر، زمانی میسر می‌شود که روابط زناشویی و عاطفی خوبی بین شما و همسرتان وجود داشته باشد. بهتر است از او بخواهید که در این زمان بیشتر از دوره‌های قبلی زندگی‌تان حامی شما باشد چرا که حامی بودن همسرتان کمک می‌کند سریع‌تر به شرایطی که هر دو خواهانش هستید برسید؛ پس سرزنش و سرکوفت نتیجه‌ای عکس از آن چیزی که می‌خواهید به شما می‌دهد.

در این زمان به‌طورمعمول، افراد راهکارهای مختلفی برای حل مسئله مالی و بهبود اوضاع به ذهنشان می‌رسد. برای این که بتوانید بهترین راه‌حل را انتخاب کنید، ابتدا راهکارهای مختلفی را که به ذهن‌تان می‌رسد روی کاغذ یادداشت کنید. می‌توانید از همسر یا افراد مورد اعتماد و باتجربه هم کمک بگیرید؛ سپس معایب و مزایای هر روش را یادداشت کنید و بعد بهترین گزینه را که مزایای بیشتر و معایب کمتری دارد، انتخاب کنید. در نهایت باز هم برای اطمینان بیشتر و کسب اطلاعات در آن زمینه از فرد صاحب‌نظری مشورت بگیرید.

فعالیت‌های لذت بخش فراموش نشود

از اثرات روانی ورشکستگی، فشار روانی ، استرس ، اضطراب زیاد، بی خوابی یا پرخوابی، زود از کوره در رفتن، نداشتن رضایت از خویشتن، از دست دادن اعتماد به نفس لازم، احساس بی ارزشی، احساس گناه و احساس طردشدن از طرف خانواده و احساس ناامیدی است که مجموعه‌ای از این علایم می تواند فرد را به سمت اختلالات افسردگی و اضطرابی سوق دهد؛ پس برای گذر از این دوره لازم است در کنار برنامه‌های کاری و مالی، برای افزایش فعالیت‌های لذت‌بخش برنامه ریزی داشته باشید؛ برای مثال: رفت و آمد با اقوام، فعالیت‌های ورزشی (پیاده‌روی، شنا و ...) رفتن به سینما Cinema و ... . به‌طورمعمول خانواده‌ها بعد از تجربه ورشکستگی مالی، میزان فعالیت‌های لذت‌بخششان کمتر می‌شود که این می‌تواند عواقب بدی برای همه اعضای خانواده داشته باشد.

در این شرایط کمک تخصصی را فراموش نکنید. اگر با رعایت موارد بالا همچنان احساس فشار، ناامیدی و آرزوی مرگ داشتید و کنترل شرایط و امور زندگی برایتان سخت بود حتما به یک متخصص اعصاب و روان و روانشناس بالینی مراجعه کنید.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

مائده نیازی فر دانشجوی دکترای روانشناسی بالینی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی

 

 

کدخبر: 274471 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟