بازتاب ثبت‌نام احمدی‌نژاد

بازتاب ثبت‌نام احمدی نژاد در میان اعضای هیأت دولت

دیروز همزمان با حضور اعضای دولت در هیأت دولت و حین پرسش و پاسخ با خبرنگاران، خبر رسید که محمود احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام کرده است. برای محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت که این خبر را از زبان خبرنگاران می‌شنید، باورپذیر نمی‌نمود. به همین دلیل بود که او خطاب به خبرنگاران گفت: «مطمئنید احمدی‌نژاد ثبت‌نام کرده است؟ فکر نمی‌کنم.» نوبخت همچنین درباره احتمال نامزدی خودش در انتخابات نیز اظهار کرد: «من قصد کاندیداتوری برای انتخابات را ندارم، مگر اینکه شما خبرنگارها بخواهید من را کاندیدا کنید.»

در مقابل، معاون پارلمانی رئیس جمهوری در واکنش به ثبت‌نام احمدی‌نژاد بر ضرورت ولایت‌پذیری همگان تأکید کرد.

حسینعلی امیری با بیان اینکه هر کس که می‌خواهد در نظام جمهوری اسلامی مسئولیت بپذیرد، قاعدتاً باید تمامی اصول قانون Law اساسی را هم قبول داشته باشد و براساس آن عمل کند، اظهار کرد: در چنین ساختاری تبعیت از ولایت فقیه یک اصل است.

وی، بیانات رهبر معظم انقلاب و توصیه‌های ایشان را برای همه لازم الاجرا دانست و افزود: همه ما که در ساختار نظام جمهوری اسلامی خدمت می‌کنیم این وضعیت را باید قبول داشته باشیم که ولایت فقیه یک واقعیت است که علاوه بر آموزه‌های دینی در قانون اساسی ما هم بر آن تأکید شده است، بنابراین هر کس که می‌خواهد در نظام جمهوری اسلامی مسئولیت بپذیرد، قاعدتاً باید تمامی اصول قانون اساسی را هم قبول داشته باشد و بر اساس آن عمل کند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست نیز از بروز بداخلاقی در انتخابات ابراز نگرانی کرد. معصومه ابتکار با بیان اینکه کارنامه اعمال برخی از اشخاص برای مردم و دستگاه‌های نظارتی مشخص است، گفت: ما امیدواریم اخلاق که یکی از مهم‌ترین چارچوب‌های انتخاباتی است رعایت شود. یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های انتخاباتی، امید و اعتماد مردم به نظام است و خدای نکرده با عدم رعایت اخلاق این امید و اعتماد را خدشه‌دار نکنیم.

محمود احمدی‌نژاد روز گذشته باوجود توصیه صریح رهبر معظم انقلاب مبنی بر عدم حضور در انتخابات، در دوازدهمین دوره ریاست جمهوری ثبت نام کرد. اقدامی که بیش از هر چیز یادآور بی اعتنایی او به نامه صریح رهبری نظام در تیرماه 1388 برای ملغی شدن انتصاب اسفندیار رحیم مشایی در سمت معاون اولی دولت بود. تا آنجا که تنها پس از افشای محتوای آن نامه از سوی نایب رئیس مجلس وقت بود که احمدی‌نژاد ناچار شد با تأخیری چند روزه از «کناره‌گیری مشایی» و نه حتی «تبعیت از امر» خبر دهد. «خودمحوری» که در اردیبهشت ماه سال 1390 نیز با خانه‌نشینی 11 روزه احمدی‌نژاد در اعتراض به حکم حکومتی رهبر معظم انقلاب مبنی بر ابقای وزیر اطلاعات وقت در سمتش تکرار شد. حال اصولگرایانی که آن زمان با رویه رئیس دولت تحت حمایت خود از زاویه سکوت یا توجیه وارد می‌شدند، در فضایی شوک‌زده درباره اهداف و انگیزه‌های وی از اقدام اخیرش گمانه‌زنی کنند.

پرونده توصیه انتخاباتی به احمدی نژاد

نخستین نشانه‌های دورخیز احمدی‌نژاد برای حضور مجدد در انتخابات ریاست جمهوری فروردین ماه سال 95 با سفر راهیان نور او هویدا شد. سفرهایی شهر به شهر که اذهان‌ را نسبت به تحرک انتخاباتی این رئیس جمهوری پیشین حساس کرد؛ تلاش برای حضور چهره‌ای که هنوز آثار و نتایج عملکرد مشکل‌آفرین دولتش در عرصه‌های مختلف باقی بود و طبیعتاً از سوی فعالان سیاسی طیف‌های مختلف با واکنش منفی همراه بود.

اواخر شهریورماه خبرگزاری فارس خبر داد که «رهبر انقلاب، احمدی‌نژاد را از کاندیداتوری منع کرده است.» خبری که بعد مشخص شد به دیدار احمدی‌نژاد با رهبری نظام در نهم شهریورماه ارتباط داشته است. چه رئیس دولت‌های نهم و دهم در پاسخ گزارش خود از سفرهایی که می‌گفت برای تبیین انقلاب انجام می‌دهد از عالی‌ترین مقام نظام پاسخ شنیده بود که از ادامه فعالیت‌های انتخاباتی اجتناب کند زیرا کاندیداتوری‌اش نه به صلاح خودش است و نه به صلاح کشور. اما احمدی‌نژاد تنها دو هفته پس از آن دیدار، سفر تبلیغاتی دیگری انجام داد و زمینه عیان شدن امری را که در خلوت مطرح شده بود فراهم کرد.

پنجم مهرماه در تقلای اطرافیان احمدی‌نژاد برای تعبیر کردن آن کلام به توصیه‌ای غیر ایجابی و نشر این توجیه که اگر چنین امر حکومتی در میان بود، به صورت علنی بیان می‌شد، پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر رهبر معظم انقلاب، سخنان ایشان در جلسه درس خارج فقه را منتشر کرد که ایشان گفته بود: «یک آقایی آمده پیش من، من هم به ملاحظه صلاح حال خود آن شخص و صلاح حال کشور به ایشان گفتم که شما در فلان قضیه شرکت نکنید. نگفتیم هم شرکت نکنید. گفتیم صلاح نمی‌دانیم شما شرکت کنید.» ایشان با تأکید بر اینکه این توصیه نباید موجب اختلاف شود و با هدف جلوگیری از دوقطبی شدن جامعه بوده است، تأکید کرد: «خب حالا این مایه اختلاف بشود بین برادران مؤمن، یکی بگوید فلانی گفته، یکی بگوید نگفته، یکی بگوید چرا پشت بلندگو نگفته؟ خب حالا این هم پشت بلندگو.»​

موضعگیری عیانی که در نهایت مخاطبش را مجاب کرد در نامه‌ای این گونه بنویسد که «در عمل به منویات رهبر بزرگوار انقلاب، برنامه‌ای برای حضور در عرصه رقابت‌های انتخاباتی سال آینده ندارم.» احمدی‌نژاد همچنین پس از آن نامه اگرچه به تبلیغات استانی‌اش پایان نداد اما 23 بهمن ماه در بیانیه‌ای اعلام کرد که در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۶ از هیچ نامزدی حمایت نخواهد کرد. موضعی که خیلی زود بی‌اساسی و ناراستی‌اش هویدا شد.

او که حمایت ضمنی‌اش را 15 اسفند به بهانه روز درختکاری و در حضوری نمایش گونه و طنزبرانگیز همراه با حمید بقایی و اسفندیار رحیم‌مشایی نشان داده بود، در آخرین روز سال 95 بیانیه حمایت خود از بقایی، عضو حلقه نزدیک‌ترین یارانش را علنی کرد و در ادامه شانزدهم فروردین امسال در حالی نشست خبری مشترکش با بقایی را برگزار کرد که از سوی تعداد زیادی از خبرنگاران به تعارض آن بیانیه و این رفتار و ناراستی سخنانش متهم بود. با این حال او این رویه را روز گذشته نیز با مطرح کردن این ادعا که «رهبر معظم انقلاب به من سفارش کردند که در انتخابات به عنوان کاندیدا شرکت نکنم، من به قول اخلاقی‌ام پایبندم و حضور و ثبت‌نام در انتخابات صرفاً برای حمایت از برادر عزیزم آقای بقایی است»، تکرار کرد. وی در پاسخ به این پرسش که در صورت رد صلاحیت بقایی و تأیید صلاحیت خود با وجود توصیه رهبری در جریان رقابت‌ها حضور خواهد داشت، به این جمله اکتفا کرد که «عجله نکنید همه چیز مشخص می‌شود.»

واکنش اصولگرایان، از انکار تا اتهام

اصولگرایان اما روز گذشته در برابر این اقدام احمدی‌نژاد واکنش‌های متفاوتی نشان دادند که در این میان واکنش حامیان سینه چاک او از دیگر واکنش‌ها تندتر و تأمل‌برانگیزتر می‌نمود. چنانکه علی نادری، سردبیر سایت رجانیوز، یکی از اصلی‌ترین سایت‌های حامی احمدی‌نژاد در سال‌های ریاستش بر دولت‌های نهم و دهم، روز گذشته در صفحه توئیتر خود با هشتگ‌های #نفوذ و #احمدی‌نژاد در تعبیری اتهام‌آمیز نوشت: «امروز شاهد یکی از بازی‌های پیچیده سرویس جاسوسی انگلیس در انتخابات 96 بودیم.» الیاس نادران، دیگر حامی ایام گذشته احمدی‌نژاد نیز ثبت نام احمدی‌نژاد را با نوشتن جمله «پایان احمدی‌نژاد، علی برکت‌الله» در توئیتر خود تحلیل کرد. مهدی کوچک‌زاده نیز که در زمان نمایندگی‌اش در زمره نمایندگان حامی احمدی‌نژاد به شمار می‌آمد، در نوشته‌ای خطاب به احمدی‌نژاد نوشت: «حجت من در تمام سال‌هایی که در برابر سیل تهمت‌ها و توهین‌ها از سوی فتنه‌گران نابکار و حسودان بد سگال از شما دفاع کردم، این باور بود که شما را به اسلام ناب محمدی، اسلام پابرهنگان و مستضعفان، پایبند می‌دانستم و شما را سرباز این جبهه می‌انگاشتم ولی با حرکت امروزتان برخلاف صلاحدید امام محرومان و مستضعفان و مجاهدان این باور شکسته شد.» او که همچنان ترجیح می‌داد از احمدی‌نژاد با عنوان فردی مظلوم یاد کند، افزود: «شما به اندازه همه ظلم‌هایی که دیدید، ظلم کردید.»

در عین حال حامیان دیگر او چون حمیدرضا ترقی، عضو حزب مؤتلفه اسلامی و محمدعلی رامین، معاون مطبوعاتی دولت احمدی‌نژاد در نخستین ساعات پس از ثبت نام او و در پاسخ به خبرنگار «فرارو» به گفتن جملاتی چون «اجازه بدهید ابتدا از خبر مطمئن شوم» و «به نظر من سایت شما اصلاً صادق نیست»، اکتفا کردند. واکنش‌هایی که حکایت از بهت و ناباوری‌شان داشت. حسین کنعانی مقدم، عضو جبهه ایستادگی اما در گفت‌وگو با ایلنا، ثبت نام احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست جمهوری را یک عمل انتحاری و نوعی نافرمانی توصیف کرد و گفت: «پیام این اقدام احمدی‌نژاد به ضد انقلاب این است که شما بخوابید، ما بیداریم.» ابوالقاسم رئوفیان، دبیرکل حزب ایران زمین نیز با بیان اینکه «ایشان که ادعا می‌کرد فردی ولایتمدار هست، امروز ثابت کرد که ادعای او در مورد ولایتمداری در گذشته کذب بوده است»، اظهار داشت: «این اقدام مغرضانه که در راستای عدم توجه به بیانات رهبری است، من را به عنوان یک شهروند نسبت به آینده کشور نگران می‌کند.» آیت‌الله محسن مجتهد شبستری، عضو ارشد جامعه روحانیت نیز با اشاره به اینکه احمدی‌نژاد با ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری خلاف وعده خود عمل کرده است، به «تابناک» گفت: «رفتار امروز احمدی‌نژاد در کنار رفتارها، سخنان و اقداماتی که او از خود اخیراً نشان داده است، بخوبی گواه این است که وی امروز در مسیری گام برداشته که آخرش به ناکجاآباد ختم می‌شود.» حجت‌الاسلام محمدتقی رهبر، دیگر عضو جامعه روحانیت مبارز نیز در گفت‌وگو با «انتخاب»، ضمن ابراز نگرانی از کاندیداتوری احمدی‌نژاد گفت: «خوف این را دارم که این اقدام منجر به یک شکاف و فتنه داخلی شود.»

اصلاح‌طلبان، یادآوری هشدارها

چهره‌های اصلاح‌طلب و اعتدالگرا اما در عین قابل پیش‌بینی دانستن، آنچه روز گذشته رخ داد را فرصتی برای یادآوری هشدارهای گذشته و گلایه از جدی گرفته نشدن آن هشدارها دانستند. چنان‌که یاسر ‌هاشمی رفسنجانی، فرزند رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام که روزگاری پدر را آماج بیشترین حملات احمدی‌نژاد دیده بود، در واکنش به ثبت نام او در انتخابات گفت: «این سند بصیرت آیت‌الله‌ هاشمی است.» همان طور که مهدی عبدخدایی، فعال سیاسی اصولگرا با یادآوری تبعیت آیت‌الله‌ هاشمی از ولایت فقیه، حضور احمدی‌نژاد در انتخابات را «عملی برخلاف نظر ولی فقیه و تقریباً برخلاف قانون اساسی» توصیف کرد. سعید حجاریان، از چهره‌های شاخص جناح اصلاح‌طلب نیز در دیدگاهی متفاوت با بیان اینکه حضور و ثبت نام احمدی‌نژاد در انتخابات خلاف منویات رهبری نیست، به ایسنا گفت: «منع آقای احمدی‌نژاد برای عدم حضور در انتخابات از جانب رهبری منصوص‌العله بود. رهبری در گفتاری که در این زمینه داشتند، علت را بیان کردند و آن این بود که آمدن وی باعث دوقطبی شدن انتخابات می‌شود. اکنون با حضور آقای رئیسی، عملاً فضا دوقطبی شده است و دیگر آن توصیه وجهی ندارد که احمدی‌نژاد به انتخابات ورود نکند. فی‌الواقع آمدن احمدی‌نژاد فضا را از دوقطبی بودن خارج می‌کند و اتفاقاً حرکت وی در جهت منویات رهبری است.» وی با این حال پیش‌بینی کرد که «هم احمدی‌نژاد و هم بقایی هر دو رد صلاحیت خواهند شد. غلامحسین کرباسچی، دبیرکل حزب کارگزاران هم در این باره به ایسکانیوز گفت: موضوع ثبت نام او برای این است که با توجه به عملکرد منفی که در دولت‌های نهم و دهم وجود داشت و حداقل نفرتی که بخشی از جامعه از این طیف افراد دارد، برآن شدند تا خودشان را مطرح نگه دارند و تز آقای احمدی‌نژاد این است ضمن اینکه اولویت برنامه‌های خود را بر این مبنا پایه‌ریزی کرده است. عباس عبدی هم در همین زمینه به فرارو گفت: «به نظرم آقای احمدی نژاد به سیم آخر زده است و به صورت انتحاری عمل می‌کند؛ مثل داعشی‌هایی که بمب به خودشان می‌بندند و منفجر می‌کنند. او هشت سال مملکت را همین‌طور ویران کرد.» وی درباره رفتار احمدی نژاد و اطرافیانش مععتقد است: «اینها آمده اند که زنده بمانند. نیروی سیاسی که در انتخابات نباشد زنده محسوب نمی‌شود. ولی اجازه ورود نخواهند یافت.» سعید لیلاز می‌گوید مخاطب احمدی‌نژاد، اصلاح‌طلبان نیستند بلکه مخاطب او مقامات ارشد نظام است. لیلاز در گفت و گو با «ایلنا» با بیان اینکه احمدینژاد احتمالاً تبدیل به بوریس یلتسین ایران می‌شود، توضیح داد: «به احتمال بسیار زیاد صلاحیت او تأیید نخواهد شد؛ اما اگر تأیید شود بهتر است، چراکه اگر با سه گرایش رئیسی، روحانی و احمدی‌نژاد وارد انتخابات ۹۶ شویم بهترین انتخابات ریاست جمهوری رقم خواهد خورد.»

یادداشت

رد صلاحیت می شود

ناصر ایمانی/ فعال سیاسی اصولگرا

ثبت نام احمدی‌نژاد در انتخابات کاملاً خلاف نظر رهبر معظم انقلاب است و این تصور که او برای تقویت تأیید صلاحیت چهره منتسب به جریانش (بقایی) ثبت نام کرده، لفاظی‌ای بیش نیست. این در حالی است که حامیان او همواره بر ولایتمداری احمدی‌نژاد تأکید می‌کردند؛ حال اینکه این طور نبوده است. چنانکه او در گذشته هم رفتارهایی از خود نشان داد که خلاف خواسته‌های رهبر معظم انقلاب بود. شورای نگهبان به دلیل توصیه‌ای که احمدی‌نژاد از سوی رهبری برای حضور نیافتن در انتخابات داشته، او را رد صلاحیت خواهد کرد، حالا احمدی‌نژاد با این احتمال که حتماً از ذهن خود او هم دور نبوده، در انتخابات شرکت نموده است تا به این ترتیب در صورت رد صلاحیتش، هزینه‌های شورای نگهبان از منظر سیاسی افزایش یابد. به این ترتیب او چنان‌که پیش از این هم گفته بود که راه‌هایی برای جلوگیری از رد صلاحیت بقایی دارد، اقدام به حضور همزمان با او نموده تا برای شورای نگهبان دشوار باشد که هر دو را رد صلاحیت کند. هرچند به شخصه معتقدم هر دو رد صلاحیت خواهند شد.

یادداشت

اشتباه در تحلیل محاسباتی

احمد شیرزاد

فعال سیاسی اصلاح‌طلب گروه آقای احمدی‌نژاد یک گروه شکل نگرفته سیاسی است که به دلیل پیشینه تاریخی، اندک نفوذی در بخش‌هایی از طبقات اجتماعی دارد. ولی متأسفانه فاقد نهاد تحلیلگری است که یک خط مشی اصولی را برای حرکت سیاسی‌اش طراحی کند. بنابراین، این گروه در حال حاضر دچار این اشتباه تحلیل هستند که «صرف موضع مخالف گرفتن با رهبری، برای آنها یا رأی‌آور است یا مطلوبیت می‌آورد» و این یک اشتباه محاسبه قطعی است. این در حالی است که جریانی که وارد صحنه انتخابات می‌شود، نیاز به حمایت همه گروه‌های سیاسی دارد و باید بتواند حتی با جریان‌های رقیب سیاسی کار کند. مگر می‌شود کسی قوه مجریه را در دست بگیرد اما نتواند با قوه قضائیه کار کند یا مثلاً با نهادهای زیرمجموعه رهبری نسازد؟

مردم هم اهل جنجال‌آفرینی و ماجراجویی نیستند و کسانی که با تصور استفاده از این روش درصدد رأی‌آوری هستند، در اشتباهند. مردم خواهان کسی هستند که بدون تنش و برهم زدن آرامش کشور تغییرات جدی ایجاد کند. آنها انتظار همراهی و هماهنگی نهاد اجرایی با سایر دستگاه‌ها را دارند تا ضمن پرهیز از تنش، خواسته‌های آنها نیز برآورده شود. بنابراین، این تصور که این نوع ورود یعنی مخالف‌خوانی و پنجه کشیدن به نظام جایزه دارد و با اقبال مردم مواجه می‌شود، اشتباه است. بله عده‌ای خوش‌شان می‌آیند ولی هنگام رأی دادن، جامعه به اندازه این آقایان دچار ساده‌لوحی نیست تا به کسی رأی بدهد که در قامت مخالف نظام ظاهر شده است. چرا که این مخالف‌خوانی تضمین کننده مطالبات سیاسی و اقتصادی مردم نیست.

حضور چند نفری احمدی‌نژاد و یارانش معلوم نیست با چه هدفی صورت گرفته است اگر آنها با یکدیگر تفاوت دارند باید این تفاوت‌ها معلوم شود. اصلاح‌طلبان هم می‌توانستند این کار را بکنند و لیست‌هایی داشتند که احتمال رد صلاحیت آنها وجود داشت و می‌توانستند با حضور در انتخابات هزینه شورای نگهبان را برای رد صلاحیت افزون کنند اما این کار را نکردند.

یادداشت

منع قانونی ندارد

حسن بیادی/ فعال سیاسی اصولگرا

هر فردی طبق قانون می‌تواند در انتخابات شرکت کند،مگر آنکه مانعی قانونی وجود داشته باشد و این موضوع درباره ثبت نام آقای محمود احمدی‌نژاد نیز مصداق دارد. نامزدی احمدی‌نژاد از یک سو مانع از دوقطبی شدن انتخابات شده و از سوی دیگر به افزایش مشارکت عمومی مردم می‌انجامد. دوستانی که تحت عنوان «جمنا» جمع شدند، به دنبال آن بودند که انتخابات با مشارکت حداقلی مردم صورت گیرد و همان طور هم که شاهد بودیم، نتایج خوبی از عملکردشان حاصل نشد و دچار انشقاق شدند. هدف اصلی احمدی‌نژاد از حضورش درواقع افزایش مشارکت عمومی مردم بوده است. این در حالی است که استدلال ایشان این است که مقام معظم رهبری برای جلوگیری از دوقطبی نشدن انتخابات او را به حضور نیافتن توصیه کرده‌اند. اما در شرایط فعلی فضای انتخاباتی اصلاً دوقطبی نیست. تعداد زیادی کاندیدا در این دوره حضور پیدا کرده‌اند. حال آنکه فصل‌الخطاب تأیید صلاحیت‌ها، اعضای محترم شوراى نگهبان هستند و چنانچه ایشان را تأیید کنند، بى شک درصد شرکت کنندگان افزایش و احتمال اینکه انتخابات به دور دوم کشیده شود، وجود دارد.

روز غافلگیری

دادستان کل کشور: پرونده‌های قضایی داوطلبان در بررسی صلاحیت آنها مؤثر است

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور پیش از ظهر روز چهارشنبه با حضور در ستاد انتخابات، از روند اجرای امور بازدید به عمل آورد. به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجعفر منتظری در جریان بازدید از ستاد انتخابات کشور در جمع خبرنگاران درباره فعالیت ستاد پیشگیری از تخلفات انتخاباتی، اظهار کرد: این ستاد در تهران و استان‌ها فعال است و ما از طریق این ستاد فضای مجازی و حقیقی را رصد می‌کنیم. امیدواریم تخلفی انجام نشود اما اگر تخلفی انجام شود، با آن برخورد می‌کنیم. وی در پاسخ به این پرسش که آیا وجود پرونده‌های نامزدهای انتخابات در روند بررسی صلاحیت آنها مؤثر است، تصریح کرد: قطعاً و مسلماً نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری و شوراها اگر پرونده‌ای داشته باشند، آن پرونده‌ها به مراکز نظارتی و اجرایی ابلاغ می‌شود و در روند بررسی صلاحیت‌ها تأثیر می‌گذارد.

رئیس جمهوری دولت‌های نهم و دهم برای انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد. این خبر غافلگیر کننده روز گذشته بود که همه خبرهای دیگر را زیر سایه خود برد. از زمانی که قرار بود حمید بقایی، نمایندگی جریان منسوب به احمدی‌نژاد را در انتخابات 29 اردیبهشت برعهده بگیرد، یک ماهی می‌گذرد. در آخرین لحظات اما احمدی‌نژاد خود وارد صحنه شد و در کنار معاون سابقش ثبت نام کرد. کاری که 6 ماه پیش رهبر معظم انقلاب وی را توصیه به پرهیز از آن کرده بود. احمدی‌نژاد اما برخلاف خیلی از پیش‌بینی‌های رایج سیاسی، بار دیگر راهی متفاوت را در پیش گرفت تا نزدیک چهار سال بعد از خروج از قدرت، یک بار دیگر خبرساز شود. آن هم طوری که تمام توجه‌ها را در فضای سیاسی و رسانه‌ای متوجه خود کرد. خبرهای دیروز وزارت کشور اما محدود به خبرسازی احمدی‌نژاد و همراهان او نبود. آنجا در کنار موجی سنگین از ثبت‌نام چهره‌های ناشناس و بدون شانس، حضور سیاسیون منتسب به جبهه مردمی نیروهای انقلاب هم حکایت از شکافی جدی در این مجموعه داشت. مجموعه‌ای که زمستان سال قبل سر از خاک زمین اصولگرایی برآورد تا این جریان را به اوج وحدت برساند. حالا اما در فاصله حدود یک ماه مانده به انتخابات اعضای این جبهه، بی توجه به نتیجه تحولات و رأی‌گیری‌های انجام شده در دل این جریان، به وزارت کشور آمده بودند تا خود را نامزد انتخابات ریاست جمهوری کنند؛ مسعود زریبافان و محمدعلی پورمختار.

خروج مدیر احمدی‌نژاد از «جمنا»

ثبت نام نامزدهای ریاست جمهوری در روز گذشته با حضور مسعود زریبافان در وزارت کشور جدی شد. رئیس سابق بنیاد شهید و معاون سابق احمدی‌نژاد از اعضای مؤثر و نامزدهای ابتدایی جبهه مردمی نیروهای انقلاب، موسوم به «جمنا» بود که قرار بود در مسیر وحدت اصولگرایان حرکت کنند. زریبافان بعد از دو مرحله رأی‌گیری اعضای جمنا نهایتاً موفق نشد تا در فهرست 5 نامزد منتخب این مجموعه قرار بگیرد. این بدان معنا بود که وی عملاً نباید وارد عرصه انتخابات شود. نهایتاً اما چنین نشد و او در دومین روز ثبت نام نامزدهای ریاست جمهوری در وزارت کشور حضور پیدا کرد. هر چند نهایتاً نقص مدارک مانع نام‌نویسی او شد اما همان نفس حضور وی و اقدامش برای ثبت نام، حکایت از خروج زریبافان از ساز و کار جمنا داشت.

زریبافان دی ماه سال گذشته و در آستانه تشکیل جمنا هر چند گفته بود که برای وحدت اصولگرایان تلاش خواهد کرد اما این را هم افزوده بود که «یکی از آسیب‌های ما در انتخابات این است که عده‌ای خود را در جریان اصولگرایی وکیل، وصی و پدرخوانده اصولگرایان می‌دانند و سعی نمی‌کنند از همه ظرفیت‌ها استفاده شود و مدل‌های ۶+۵، ۷+۸ و... را تشکیل می‌دهند.» گفته دوم او نشان می‌داد که احتمال سرپیچی‌اش از ساز و کار وحدت اصولگرایان به همین بهانه‌ها چندان هم کم نیست. چنانکه دیروز هم در حاشیه حضورش در وزارت کشور در گفت‌وگویی با سایت «انتخاب» ضمن انتقاد از «جمنا» و ساز و کار آن گفت: «آیا این یک دموکراسی است که عده‌ای سیاسی بنشینند و نظر دهند و با هم به یک نظر برسند و برای مردم تعیین تکیلف کنند؟» وی با اشاره به ساز و کار جمنا افزوده بود که «تلاش جناح‌های مختلف برای انتخابات قابل احترام و تقدیر است، اما این جبهه‌ها از اول وجود نداشته و دیگر وجود نخواهند داشت.» وی با تأکید بر اینکه در انتخابات پیش رو تا پایان کار ایستاده‌ام و انصراف نمی‌دهم، ادامه داد: «من کاندیدای در سایه هیچ کسی نیستم و شخصیتی مستقل دارم.»

ثبت‌نام یک قالیبافی پیش از قالیباف

چهره دومی که دیروز در وزارت کشور نام خود را به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری ثبت کرد، محمدعلی پورمختار بود. کسی که او نیز همچون زریبافان در ساز و کار جمنا و مراحل مختلف آن حضور داشت. اما در حالی نام خود را به عنوان نامزد انتخابات ثبت کرد که حتی جزو نامزدهای اولیه گروه جمنا هم نبود و تا پیش از این هم تقریباً سخنی از تمایل خود برای نامزدی در این انتخابات به زبان نیاورده بود. پورمختار اما خود از چهره‌های نزدیک به محمدباقر قالیباف، شهردار تهران است. کسی که تا چند ماه پیش گزینه اصلی اصولگرایان برابر روحانی محسوب می‌شد اما عملاً جای خود را به لحاظ مقبولیت در جریان اصولگرایی طی یک ماه گذشته به ابراهیم رئیسی داد. قالیباف هفته پیش در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که «بنده هیچ درخواستی برای نامزدی در انتخابات ریاست‌ جمهوری نداشته و ندارم» و همزمان از ضرورت تغییر دولت سخن گفته بود. با این حال پورمختار که دیروز نام خود را به عنوان یکی از نامزدهای ریاست جمهوری ثبت کرد، دو روز قبل در گفت‌وگویی با «عصر ایران» در رابطه با احتمال نامزدی سخن گفته و در رابطه با بیانیه وی توضیح داده بود: «آقای قالیباف نگفت کاندیدا نمی‌شود بلکه گفت از کسی درخواست نکرده او را تأیید یا انتخاب کند و منظور او جمنا بود.» وی استدلال کرده بود: «استقبال مردم از قالیباف بیشتر از دیگر کاندیداهای جمناست و ترتیبی که از جمنا خارج شد، ملاک نیست.» به این ترتیب ثبت نام پورمختار به عنوان یکی از اعضای جمنا از این منظر دارای اهمیت می‌شود که او به عنوان یکی از حامیان و چهره‌های نزدیک به قالیباف پوسته جمنا را برای یک حرکت خارج از این ساز و کار درید و قالیباف هم می‌تواند در پی او از همین درگاه وارد انتخابات شود.

احمدی‌نژاد وارد می‌شود

نقطه اوج تحولات روز گذشته اما ثبت نام محمود احمدی‌نژاد بود. او شهریور سال گذشته توسط رهبر معظم انقلاب توصیه به عدم شرکت در انتخابات ریاست جمهوری شده بود. موضوعی که روز پنجم مهرماه توسط مقام معظم رهبری در درس خارج فقه ایشان مورد اشاره قرار گرفت. در پی این توصیه، احمدی‌نژاد طی نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب اعلام کرد که از توصیه ایشان تبعیت خواهد کرد. او 23 بهمن گذشته هم در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که «اینجانب عضو هیچ جناح، حزب و گروهی نیستم و از هیچ فرد یا جناح، حزب و گروهی حمایت نکرده و نخواهم کرد.» در اطلاعیه احمدی‌نژاد آمده بود: «ممکن است برخی افراد یا جریانات و جناح‌ها به خاطر منافع گروهی، اخبار و شایعاتی تحت عنوان حمایت از شخص خاصی به نقل از اینجانب منتشر نماید. صریحاً اعلام می‌نمایم که این نوع شایعات و اخبار حتی اگر از زبان نزدیکان اینجانب باشد، خلاف واقع است و قویاً تکذیب می‌شود.» از زمان صدور این اطلاعیه تا اعلام نامزدی حمید بقایی برای انتخابات و حمایت احمدی‌نژاد از او تنها یک ماه زمان کافی بود. رئیس دولت سابق در اطلاعیه‌ای که روز 29 اسفند منتشر کرد، حمید بقایی را «فردی صالح، مؤمن، انقلابی، مردمی، پاک و کارآمد و دلسوز ملت» معرفی و از نامزدی او برای ریاست جمهوری حمایت کرد. از اینجا به بعد حضور مثلث بقایی، مشایی و احمدی‌نژاد در انظار عمومی بعد از مدت‌ها و در کنار یکدیگر شدت گرفت، از حضور در بازار Store تهران گرفته تا برگزاری نشست خبری. اما از آن موقع تا زمانی که ظهر دیروز این سه نفر در وزارت کشور به متصدیان ثبت نام نامزدهای ریاست جمهوری مراجعه نکرده بودند، معلوم نشده بود که احمدی‌نژاد خود سودای کاندیداتوری دارد. هرچند قبل از آن به شکل پراکنده گمانه‌هایی در این زمینه مطرح می‌شد. او حتی وقتی هنگام ورود به وزارت کشور با این سؤال خبرنگاران مواجه شد که «آیا خودتان هم ثبت نام خواهید کرد»، با این جواب همه را منتظر رفتار خویش گذاشت: «تا چند دقیقه دیگر همه چیز معلوم خواهد شد.» پاسخ احمدی‌نژاد نشان می‌داد که او احتمالاً با برنامه‌ای متفاوت راهی وزارت کشور شده و چند دقیقه بعد وقتی شناسنامه‌اش را رو به دوربین خبرنگاران گرفت، مشخص شد خودش هم قصد نامزدی در انتخابات دارد. هر چند این نامزدی را در جهت حمایت از حمید بقایی دانست. احمدی‌نژاد پس از ثبت نام در انتخابات گفت: «رهبری سفارش کردند در انتخابات شرکت نکنم من هم پذیرفتم، توصیه ایشان به معنای نهی نبود.» به گزارش ایسنا، محمود احمدی‌نژاد که در جمع خبرنگاران حاضر در ستاد انتخابات سخن می‌گفت، با بیان اینکه افتخار می‌کنم که یک ایرانی هستم، افزود: «انقلاب متعلق به مردم است، همه موجودی کشور متعلق به مردم است، باید نظام در خدمت مردم باشد.» وی با بیان اینکه جزو معدود کسانی هستیم که تمام زندگی ما توسط نهادهای گوناگون و دستگاه‌های اطلاعاتی بارها شخم زده شده است، گفت: «زندگی ما شفاف است.» احمدی‌نژاد در ادامه نشست خبری خود در ستاد انتخاباتی کشور در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا گمان می‌کنید که آقای بقایی صلاحیتش‌ تأیید شود، گفت: «چرا نباید صلاحیت آقای بقایی تأیید شود؟» وی همچنین در پاسخ به این پرسش که چنانچه صلاحیت آقای بقایی تأیید نشود و صلاحیت شما تأیید شود آیا همچنان با و جود توصیه رهبری، در جریان رقابت‌ها حضور خواهید داشت نیز اظهار کرد: «عجله نکنید، همه چیز مشخص می‌شود.»

وی در پاسخ به این پرسش که آیا فکر می‌کنید که صلاحیت‌تان تأیید شود، با بیان اینکه چرا نباید صلاحیت من تأیید شود، درباره دلایل تأیید شدن صلاحیتش خاطرنشان کرد: «تأیید شدن صلاحیت نیازی به دلیل ندارد؛ چرا که در جمهوری اسلامی اصل بر برائت است.» او در پاسخ به این سؤال که آمدن شما برای حمایت از آقای بقایی کافی بود، دیگر چرا ثبت نام کردید، گفت: شما در یک مقطعی وقتی به پزشک مراجعه می‌کنید، او به شما می‌گوید آب نخور. اما وقتی 6 ماه دیگر مراجعه می‌کنید، به شما می‌گوید آب بخور.

حمید بقایی نیز در جمع خبرنگاران ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه خدا را شاکرم که امروز در اینجا حضور دارم و خود را برای پذیرش مسئولیت بزرگ آماده کرده‌ام، اظهار کرد: «ایران سرزمینی بزرگ و سرزمین مردمان بزرگ و تاریخی کهن است.» وی با بیان اینکه افتخار می‌کنم ایرانی هستم، ادامه داد: «ملت ایران شایسته هستند تا بهترین زندگی را داشته باشند. آنها همواره در صلح و ثبات و آرامش با دیگر ملت‌ها زندگی کرده‌اند. ملت ایران ملت جنگ‌طلبی نبوده و نیست. طرفداری آنها از زمانی که بزرگ‌ترین امپراتوری جهان بود، با همه ملت‌ها روشن و واضح است.» بقایی خاطرنشان کرد: «بر این باورم می‌توانیم ایران را بسازیم و می‌توانیم کشور را به جایگاه و قله‌های بلند برسانیم و ملت ایران می‌تواند با تلاش، صلح و دوستی بر مشکلات فائق آید.»

روز گذشته از مثلث بقایی، احمدی‌نژاد و مشایی این نفر سوم بود که نام خود را به عنوان نامزد انتخابات ثبت نکرد اما در جمع خبرنگاران گفت که «هرکدام از این دو (احمدی‌نژاد و بقایی) که در انتخابات حضور داشته باشند، رقیبی ندارند و در مجموع آرای همه کاندیداها با این دو برابر خواهد بود.» با این ثبت نام بود که عملاً فضای سیاسی روز گذشته و در کل انتخابات پیش رو با سؤال‌های جدیدتری مواجه شد و مهم‌ترین آنها اینکه؛ آیا احمدی‌نژاد موفق به دریافت حکم تأیید صلاحیت خود برای حضور در انتخابات خواهد شد؟ گمانه‌ای که نظرات درباره آن بسیار متفاوت هستند. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

اخبار جدید حوادث امروز را بخوانید:

فوری / قاتل 6 زن و مرد اراکی در ملاعام اعدام شد / فیلم و عکس از صبج امروز اعدام

برادر شوهرم به من فهماند که دنبال ارتباط با من است و من در غیاب شوهرم او را به خانه دعوت کردم!

ارتباط پنهانی و شیطاین سهیلا با جوان 27 ساله به طور هولناکی لو رفت / شوهر او هم با یک زن دیگر ارتباط داشت که ...+عکس

فیلم گفتگو با مردی که به خاطر ترس از زنش قاتل شد / او در پشت شمشادهای اتوبان چه کرد؟+عکس

نقشه کثیف شوهر خواهر برای دختر 24 ساله / او یک جوان را اجیر کرد تا...

این زن شیطان صفت راننده تاکسی را آزار و اذیت کرد!+عکس

بلایی که سگ های ولگرد بر سر کودک نجف آبادی آوردند / ، پوست سر این پسر بچه را کندند

نقشه شوم و وحشتناک برای زن جوان در اتوبان نزدیک فرودگاه کرمانشاه

دردسر بلیط کنسرت پاپ در مشهد

دور از چشم خانواده ام نزد اصغر رفتم و باردار شدم / روی بازگشت ندارم و...

مرد پرستار بی رحمانه دختری را در برابر دوربین موبایلش شکنجه کرد + عکس

نقشه نوعروس 16 ساله برای ملاقات های پنهانی با دوست پسر سابقش/پلیس مشهد راز پیام ها وحشتناک این دختر را به دست آورد

ارتباط شیطانی زن تهرانی با مرد افغان / این مرد به خاطر یک موبایل زن تنها را کشت

نرگس 21 ساله در دام شیطانی گشت ارشاد 3! / گفت مامور است و مرا سوار پراید کرد مرا به بیابان برد و ...

رفتارهای شرم آور فرشاد مرا از خودش متنفر کرد و حالا فقط قلبم برای پارسا می تپد!

اتفاقی نادر که برای یک گوسفند رخ داد+عکس

 

 

 

کدخبر: 256925 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟