خوزستان در یوم العباس، یک صدا در سوگ علمدار کربلا

به گزارش رکنا از خوزستان، شیعیان و پیروان راستین امام حسین علیهم السلام، در راستای تکریم مقام شهدای عاشورا، هر کدام از روزهای دهه نخست محرم را به نام یکی از اصحاب و اهل بیت سیدالشهدا نامگذاری کرده‌اند که به دلیل ارادت خاصی که در میان مردم خوزستان و بخصوص عرب های این استان به حضرت عباس«ع» وجود دارد ، روز هفتم ماه محرم الحرام را به ایشان نسبت داده و  "یوم العباس" می نامند که با آئین ها و مراسمات ویژه ای پاس داشته می شود.

photo_2023-07-26_00-40-38

پیمان نبهانی از مقتل خوانان روز دهم عاشورا می گوید: محرم در مناطق مختلف استان خوزستان، هر ساله با حال و هوایی متفاوت تر از سالیان پیش برگزار می شود و پرچمداران نهضت حسینی در کوچه و خیابان های شهر و تکایای بی شمار، با شور و هیجانی خاصی ندای ظلم ستیزی و  آزادی خواهی امام حسین و یاران و همراهانش را  به گوش جهانیان می رسانند.

 

او می افزاید: تا آنجایی که به یاد می آورم، از آغاز ماه محرم و شروع ایام سوگواری عاشورا، مردم و عاشقان اباعبدالله الحسین برای آماده سازی مراسمات و ادای نذورات خود لحظه شماری کرده و به سرعت دست به کار شده و اقدام به تهیه ملزومات این سنت حسنه می کنند. وظایفی مانند خرید ظروف یکبار مصرف، اجاره اجاق گاز، حمل و نقل، پخت و پز، نیازمندی های نذری و ....را افراد خانواده میان خود تقسیم کرده و هرکس بسته به کاری که به او محول شده، با عشق و علاقه خاصی در تکاپوی تهیه و اجرای آن قرار می گیرد. در این میان نه هوای گرم، نه گرانی و نه شرایط اجتماعی، نمی تواند خللی در اراده مردم برای برگزاری این مراسمات ایجاد نماید.

 

او در ادامه با اشاره به مقام شامخ سقای کربلا و نقش علمداری حضرت عباس«ع» در نهضت حسینی، می گوید: در شب هفتم، مراسم سینه زنی با شرحی از مناقب قمر بنی هاشم، با شور و هیجان خاصی برگزار می گردد و به دلیل باور مردم عرب خوزستان به شجاعت های بی نظیر او، در این شب درونمایه اشعار به گونه ای حماسی تر و سینه زنی ها گرم تر از شب های گذشته دیده می شود. اشعار مورد استفاده در این شب در قالب هایی خاص و بیشتر برگرفته از رجزخوانی های قمر بنی هاشم در روز عاشورا می باشد.

photo_2023-07-26_00-40-49 (2)

این خادم الحسین با اشاره به برگزاری این مراسم در اکثر شهرستان های استان و مناطق وسیعی از جنوب کشور، از عباسیه سوسنگرد با مداحی لقمان، لشگرآباد با مداحی سالم صافی و صخیریه با مداحی زنده یاد معشوری به عنوان چند مکان رویداد شاخص در برگزاری یوم العباس مردانه یاد می کند که هنوز در میان مردم خوزستان دارای جایگاه ویژه ای می باشند . نکته قابل توجه اینکه همین مراسمات در قالب مجلس زنانه در خانه ها و حسینیه ها نیز همزمان برگزار می گردد .  

 

پیمان نبهانی ادامه می دهد: بخش دیگری از مراسم یوم العباس، تهیه و توزیع نذورات می باشد که عمدتا توسط دختران و پسران جوان و به صورت داوطلبانه انجام می گیرد. تمامی افرادی که در این بخش حضور داشته و پخت غذا و توزیع آن را بر عهده می گیرند، از جوانان محل و نزدیکان به صاحب مجلس می باشند.

 

 معاون پیشین گردشگری استان خوزستان در تشریح آخرین بخش مراسم یوم العباس می گوید: دسته جات سینه زنی، همراه با سنج و دمام، عَلَم های کوچک و بزرگ و پرچم های مزین به نام حضرت عباس و امام حسین علیه السلام، از مشخصه های بارز سوگواری مردم در روز هفتم محرم است که با شبیه سازی و شبیه خوانی و حمل جنازه نمادین حضرت عباس همراه می باشد که عمدتا این دسته جات در یک هماهنگی مشخص با مدیریت شهری،  مسیرهای پرتردد شهری را طی می کنند .

photo_2023-07-26_00-40-34

گزارش: بهنام رضایی مالمیر

کدخبر: 912649 ویرایش خبر
لینک کپی شد
بهنام رضایی (مالمیر) صالح کردستان نژادی
آیا این خبر مفید بود؟