رونمایی از المان میدان تاریخی اشکفت سلمان

به‌گزارش رکنا از خوزستان، مهدی فرجی سه شنبه یکم فروردین ماه 1402 در تشریح این خبر گفت: یکی از اتفاقات مثبت سال های اخیر در شهرستان ایذه ورود شهرداری و شورای شهر در بحث فعالیت های مشترک و هماهنگ با برنامه ها و اهداف پایگاه میراث فرهنگی آیاپیر و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان است که باعث کاهش بخشی از دغدغه های موجود در مسیر تکمیل پرونده ثبت جهانی ایذه شده است.

 

فرجی ضمن تقدیر از علی رضا ره انجام شهردار ایذه، افزود: شهرداری ایذه ضمن ارج نهادن به جایگاه فرهنگی شهر و ادای احترام به مردم فرهنگ دوست این آن ، در یک فعالیت  هماهنگ با پایگاه میراث فرهنگی آیاپیر و انجمن دوستداران میراث فرهنگی ایذه« تا ری شا» ، اقدام به حذف میدان لک لک و ساخت میدانی همگون با هویت میراثی شهر کردند که با توجه به پیگیری های مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان به منظور تکمیل و رفع نواقص پرونده ثبت جهانی ایذه، این اقدام جای تقدیر دارد.

 

مدیر پایگاه میراث فرهنگی ایذه با اشاره به این موضوع که حذف میدان ناهمگون لک لک و جایگزینی میدان فعلی در ابتدای محوطه اشکفت سلمان با مشاوره پایگاه میراث فرهنگی آیاپیر و همفکری پروفسور باسلو در دانشگاه ناپل ایتالیا انجام گرفته است، ادامه داد: معادل نام های ایلامی ایاپیر و تا ری شا که هر دو در نگار کند شماره 3 اشکفت سلمان نیز آمده اند، انتخاب و به خط میخی ایلام نو توسط پایگاه میراث فرهنگی آیاپیر تدوین و به شهرداری ایذه ارائه داده شد که خوشبختانه در روز پایانی سال و به عنوان یک عیدی قابل قبول بر نشان گر سنگی نوین، نوشته و در ورودی اشکفت سلمان نصب گردید.

 

علی رضا ره انجام شهردار ایذه نیز با اشاره به مکاتبات و همکاری هایی که با اداره کل میراث فرهنگی خوزستان، پایگاه میراث فرهنگی آیاپیر و انجمن دوستداران میراث فرهنگی ایذه« تا ری شا» تا کنون داشته اند، گفت: فعالیت عمرانی در شهرهای تاریخی کار بسیار پیچیده و حساسی است و تلاش ما همواره در طی این مدت در مسیر کمک به نهایی شدن پرونده ثبت جهانی ایذه و رضایت مندی مردم فرهنگ دوست این شهر تاریخی بوده است.

 

او ادامه داد: با توجه به تاکیدات استاندار محترم، مهمانپذیری شهر ایذه و موقعیت استراتژیک این شهر به عنوان یکی از اصلی ترین ورودی های خوزستان، تمام تلاش مجموعه شهرداری و شورای شهر در ایجاد شرایط یک سفر بدون خطر و خاطره انگیز بوده است که در این خصوص در حوزه اماکن تاریخی موجود در بافت شهری و پارک ها و اقامت ها به شکل ویژه ای پرداخته و این روند بدون وقفه ادامه خواهد داشت.

 

محوطه تاریخی اشکفت سلمان دارای 4 نگارکند است . وجود نقش زن در کنار مرد به شکل  هم اندازه در نگارکند این محوطه نشان از اهمیت ویژه این آثار منحصر به فرد دارد.

 

photo_2023-03-24_00-17-11

آیا این خبر مفید بود؟