مردم در بزرگراه ها حس امنیت ندارند /  بی اعتمادی به امداد خودروها !

امداد خودرو / با افزایش تولید خودرو در کشور و افزایش تقاضا برای خدمات خودرو ، بازار شرکت های امداد خودرو نیز داغ شده است. برخی از این شرکت ها متفرقه محسوب می شوند و هیچگونه مجوزی ندارند. این شرکت ها با عدم ارائه خدمات باکیفیت ، اغلب باعث نارضایتی مردم می شوند و از طرفی هم زمینه سلب اعتماد از شرکت های مجوزدار و اصلی را فراهم کرده اند. این موارد شامل اخذ هزینه های هنگفت ، استفاده از قطعات تقلبی ، برخورد نامناسب و مسائلی است که مردم نیز نمی دانند شکایت خود را به کجا ببرند.

در این خصوص گفتگوی رکنا با علیرضا صراف ، مدیریت شرکت آقای امداد را بخوانید:

فقط 5 شرکت مجوز دارند

صراف با بیان این که شرکت آقای امداد جز اولین شرکت هایی است که موفق به اخذ مجوز از اتحادیه اتو سرویس و تعمیرگاه های تهران شده است گفت: پس از پیگیری های چندین ساله بالاخره امداد خودرو در تهران با دستور ابلاغ شده از سوی وزارت صمت و اتاق اصناف تهران، به اتحادیه اتو سرویس و تعمیرگاه های تهران الحاق گردید. به این ترتیب در حال حاضر تنها چند شرکت به صورت قانونمند زیر نظر این اتحادیه در حال فعالیت هستند.

قیمت های مصوب به زودی اعلام خواهد شد

وی درخصوص خدمات قابل ارائه و نحوه قیمت گذاری گفت: ارائه خدمات و سرویس از جمله تعمیر در محل ، حمل ، پنچری ، تعویض زاپاس ، سوخت رسانی و خدمات مرسوم دیگر امداد خودرو نیز شامل خدمات ما می شود.

وی ادامه داد : در گذشته که صنف امداد خودرو اتحادیه ای نداشت ، قیمت ها بین امدادگران توافقی تعیین می شد. اما بعد از تشکیل اتحادیه ، نرخ پیش نهادی پس از بررسی ها، توسط لیست اعضای کارگروه از سمت اتحادیه به اتاق اصناف ارسال شده است و قرار است پس از بررسی ها ، قیمت مصوب اعلام شود. در حال حاضر تعرفه مشخصی وجود ندارد و براساس لیست پیشنهاد شده به اتاق اصناف عمل می کنیم. فعالیت امداد خودرو به صورت 24 ساعته است و از ساعت 10 شب به بعد 20 درصد به هزینه ها اضافه می شود.

صراف در ادامه افزود: نرخ ها در سایت ما درج شده است. نرخ ها بر اساس خودروهای سواری ایرانی ، سواری شاسی بلند و خودرو سوارها تعیین می شود. مثلا برای حمل نیسان ، مبلغی بیشتر اخذ می شود. در همه هزینه ها درصد مالیات بر ارزش افزوده لحاظ می شود و مشتریان می توانند به صورت آنلاین فاکتور خود را دریافت کنند.

وی افزود: نرخ دستمزد امدادگران نیز علاوه بر ایاب ذهاب تعمیر در محل، بر اساس نوع خودرو متغیر است. مبلغ هزینه تست و عیب یابی ماشین های خارجی نیز بالاتر از ماشین های داخلی است. در حال حاضر مبالغ به صورت کارت به کارت و به ندرت به صورت نقدی به امدادگر پرداخت می شود. اما درصدد هستیم که به هر امدادگر و به نام امدادگر ، دستگاه پز تهیه شود.

امدادگران حداکثر 20 دقیقه بعد از تماس باید در محل حاضر باشند

مدیر شرکت آقای امداد گفت: سعی کردیم امدادگران به صورت تفکیکی با اخذ مدرک فنی حرفه ای و با استعلام از اتحادیه، مطابق با تخصص مربوطه به کار مشغول باشند. امدادگران موظفند که قطعات مورد نیاز را در خودروهای خود داشته باشند. در حال حاضر امدادگران در سطح شهر مستقر هستند و معمولا یک ربع تا 20 دقیقه در محل حاضر می شوند. با راه اندازی اپ آقای امداد می توانیم به صورت آنلاین فعالیت هایشان را رصد کنیم.

وی افزود: خودروها متعلق به امدادگران است. از امدادگران درصد گرفته می شود. در آینده با بستن قرارداد تحت پوشش قرار می گیرند. در حال حاضر بیمه نیستند. اما اتحادیه در حال آماده سازی این است که عوامل زیر مجموعه شرکت هایی که مجوز دارند ،تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی یا تکمیلی قرار دهد.

تعویض برخی از قطعات در بزرگراه انجام نمی شود

وی گفت: تعویض برخی از قطعات ، مانند دینام در بزرگراه ها ممنوع است و در خانه یا محل امن تری انجام می شود. زیرا هم زمان بر است و هم برای دیگر خودرو ها ترافیک ایجاد می کند و متضرر می شوند. مواردی از این دست نیاز به حمل خودرو دارد. اما تعویض ماهک دنده ، سیم کلاج ، سیم گاز ، تسمه دینام و ... انجام می شود. همچنین شامل مواردی که برای خودروهای به روز انجام می شود و قطعاتی که امدادگران از نظر قیمت بتوانند تهیه کنند.

چرا مردم به امداد خودروها بی اعتماد هستند؟

صراف درباره بی اعتمادی مردم به امدادگران گفت: به دلیل نابسامانی صنف امداد خودرو در گذشته ، مردم بی اعتماد شده اند. اما در حال حاضر مردم می توانند به شرکت های امداد خودرویی که رسمیت و مجوز دارند، اعتماد کنند. شرکت هایی که از اتحادیه مربوطه جواز کسب دارند. در حال حاضر فقط 5 شرکت جواز رسمی از اتحادیه دارند . باقی شرکت ها به  اصطلاح به صورت کاغذی فعالیت می کنند و رسمیت قانونی ندارند.

وی درخصوص بی اعتمادی مردم به تعویض قطعات توسط امداد خودروها گفت: در آینده در کنار اپ آقای امداد، اپ آقای یدکی را هم راه اندازی خواهیم کرد. که این مشکل هم برطرف شود. قرار است با صنف لوازم یدکی های معتبر قرارداد ببندیم. با همکاری این صنف می توانیم با سرعت عمل بالاتر و زمان کوتاه تر عمل کنیم. شهروندان می توانند قبل از تعویض قطعه، به صورت آنلاین از کیفیت و اصل بودن آن مطمئن شوند. درصدد هستیم که با درج برند شرکت ، خود را واسطه اعتماد مردم کنیم. اما تا راه اندازی این اپ ها ، مردم باید هوشمندانه قطعاتی که برند هستند ، با بررسی هولوگرام خریداری کنند. تا به اسم اصل ، متفرفه و دست دوم تعویض نشود.

نحوه شکایت از امداد خودروها

مدیر شرکت آقای امداد درخصوص نحوه ثبت شکایات مردم درباره کیفیت کار و نحوه برخورد امدادگران گفت: بر روی بدنه خودرو ها شماره ای برای ثبت شکایات از سوی اتحادیه درج شده است و با شماره 5 رقمی شرکت هایی که جواز دارند، هم می توانند تماس بگیرند. مردم مطمئن باشند که پیگیری ها از سوی کارشناسان اپراتور به نتیجه خواهد رسید. راه دیگر هم این است که با اتحادیه تماس بگیرند و شکایت خود را از شرکت مربوطه اطلاع دهند. ما به شهروندان اطمینان می دهیم که شکایاتشان پیگیری و برخورد لازم انجام خواهد شد.

مردم آگاه باشند که صدور کارت اشتراک امداد خودرو قانونی نیست

وی درباره حذف کارت اشتراک امداد خودروها گفت: صدور کارت اشتراک از سوی اتحادیه ممنوع شده است . اتحادیه با اشراف کامل بر این که امداد خودروها در گذشته از این طریق، مشکلاتی را برای مردم بوجود می آوردند که نارضایتی مردم را در پی داشت ، صدور کارت اشتراک را ممنوع کرد. اما خودروسازها می توانند بر روی محصولاتشان خدمات پس از فروش داشته باشند. گاهی هم خودروسازان وقتی کمبود نیرو دارند می توانند از شرکت های معتبر امداد خودرو درخواست سرویس و خدمات کنند.

صراف درخصوص نحوه تماس مشتریان گفت: تماس مردم در حال حاضر از طریق 118 مخابراتی و جستجوی اینترنتی صورت می گیرد و می بایستی تمام شرکت هایی که از اتحادیه جواز کسب دارند، برای تبلیغات مجازی مجوز کسب و کارهای کشوری هم اخذ کنند و نماد اعتماد الکترونیکی را نیز دریافت نمایند.

وی درخصوص شرکت خود افزود: کم کم درخواست ها به سمت ثبت سفارش آنلاین از طریق اپلیکیشن آقای امداد انجام خواهد شد. مردم می توانند اپ آقای امداد را از گوگل پلی و بازار نصب کنند. اما راه اندازی کامل پس از تجهیز امدادگران به گوشی موبایل و آموزش لازم خواهد بود.

وی در آخر گفت: چشم انداز ما این است که با ایده های به روز و جهانی همگام باشیم. خدمات مردم به صورت آنلاین انجام گیرد. با بالا بردن سرعت و کیفیت کار اعتماد و رضایت شهروندان را بالا ببریم . این اپ شامل آپشن های گسترده با خدمات گوناگون است. ما در حال حاضر در حال تکمیل و آموزش یک تیم حرفه ای هستیم. تیمی متشکل از کارشناسان و امدادگران آگاه به صنف که نسبت به تخصص خود تفکیک می شوند. می خواهیم برای مردم فضایی مملو از رضایت و اعتماد مهیا کنیم که در بزرگراه ها و جاده ها احساس امنیت کنند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 625559 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سمیه باغی سمیه باغی
آیا این خبر مفید بود؟