کوری چشم جوان تهرانی پشت شمشادهای پارک / آرمان مست بود + عکس

به گزارش رکنا، این پسر دیروز پای میز محاکمه ایستاد و ابراز پشیمانی کرد .

کورشدن چشم یک جوان

رسیدگی به این پرونده از ۱۱ آبان سال ۹۷ به دنبال انتقال پسر 20 ساله ای به نام هومن به بیمارستان آغاز شد .

چشم چپ وی به شدت آسیب دیده بود و تحت عمل جراحی قرار گرفت اما بینایی اش را از دست داد.

دو روز بعد وی از دوستش آرمان شکایت کرد و گفت که او با چوب به چشم اش زده و موجب نابینایی شده است .

به این ترتیب آرمان بازداشت شد و در حالی که ابراز پشیمانی می کرد جرمش را گردن گرفت .

در دادگاه

آرمان دیروز در شعبه پنجم دادگاه کیفری یک استان تهران پای میز محاکمه ایستاد .

در ابتدای جلسه هومن در جایگاه ویژه ایستاد و گفت: آن روز با دوستم از خانه بیرون رفتم تا کتاب کمک درسی بخرم. در پارک مرزداران آرمان را با چند نفر از دوستانش دیدم که دور آتش نشسته بودند. آن ها مشروب خورده بودند و حال طبیعی نداشتند. آرمان از من خواست برایش سیگار بخرم .من برای او سیگار خریدم و به پارک برگشتم. اما او ناگهان شروع به فحاشی کرد.

وی ادامه داد: آرمان که مست بود و حالش را نمی فهمید به سمت من چوب پرتاب کرد.ما هیچ خصومتی با هم نداشتیم و قبلا هم آرمان چندبار با من و دیگر دوستان مان شوخی کرده بود. من از ترس پشت بوته ها رفتم و پنهان شدم اما به محض این که سرم را بالا آوردم تا به او اعتراض کنم، چوبی را از فاصله ۵ متری به سمت من پرتاب کرد که به چشم چپم خورد.

هومن که خیلی ناراحت بود گفت: چشم چپم کور شده است و پزشکان گفته اند باید به زودی تخلیه شود و به جای آن پروتز بگذارم که هزینه اش بسیار سنگین است .جوانی ام تباه شده و این ماجرا تأثیر بدی در روحیه ام گذاشته است .من روز اول در شوک این ماجرا بودم و به همین دلیل هم دو روز بعد اعلام شکایت کردم. اگر پزشکی قانونی اعلام کند امکان قصاص چشم وجود ندارد دیه می خواهم.

سپس آرمان در جایگاه ویژه ایستاد و گفت: من و هومن از سال‌ها قبل با هم دوست بودیم .ما هیچ خصومتی با هم نداشتیم، او را دوست داشتم وبه همین دلیل هم با او شوخی می‌کردم .آن روز هم هیچ دعوایی در کار نبود .من مست بودم و به شوخی به سمت او چوب پرتاب کردم که ناخواسته به چشم اش برخورد کرد .

وی در حالی که سرش را پایین انداخته بود گفت : من خودم با اورژانس تماس گرفتم و با آمبولانس او را به بیمارستان رساندم. حالا هم واقعاً از این ماجرا شرمنده هستم و تقاضای بخشش دارم.اگر هومن با دریافت دیه موافقت کند حاضرم دیه را به او بپردازم.

بنابر این گزارش، در پایان جلسه قضات وارد شور شدند تا رای صادر کنند .

تحلیل کارشناس / مجرمانی که قربانی خانواده اند

دکتر قربانعلی ابراهیمی جامعه شناس و استاد دانشگاه

محیط های نامناسب در اجتماع که اغلب نوجوانان و جوانان برای تفریح و سرگرمی با دوستان خود و همسالان انتخاب می کنند، مکان هایی به شمار می رود که کانون جرم و بزه است. برخی نوجوانان که به لحاظ فرهنگی و خانوادگی جزو قشرهای ضعیف جامعه هستند به دلیل کمبود هایی که در خانواده احساس می کنند به گروه همسالانی می پیوندند که بتوانند عقده‌گشایی کنند. این قبیل نوجوانان و جوانان مکان هایی را برای تفریح انتخاب می کنند که به لحاظ اجتماعی محیط های سالمی نیست. البته در بروز جرم در پاتوق هایی که دوستان دور یکدیگر جمع می شوند عوامل بی شماری تاثیرگذار است به عنوان مثال تفاوت های فرهنگی و اقتصادی موثرترین عامل در بروز جرم در پاتوق های دوستانه به شمار می رود. البته عواملی چون عوامل روانی مانند بدبینی و پرخاشگری سبب می شود در محیط های دوستانه که جوانان به نوعی به تفریح و سرگرمی می پردازند پرخاشگری و خشونت رقم بخورد و همین خشونت های ناشی از یک شوخی ساده و کودکانه منجر به اتفاقات ناگوار تر شود .

عوامل اجتماعی نیز در بروز این پدیده ها تاثیر گذار است

اغلب افرادی که از خانواده های نابه سامان هستند و در محیط خانواده ناسازگاری والدین را می بینند، در محیط های اجتماعی و پاتوق های دوستانه رفتارهایی از خود نشان می‌دهند که سبب نزاع و درگیری میان گروه همسالان و دوستان می شود. برخی از این افراد در ارتکاب اعمال مجرمانه سابقه دارند و با حضور در محیط های نامناسب اجتماعی رفتارهای زشت و ناپسندی از خود بروز می دهند که سبب ایجاد درگیری می شود. از نگاه جامعه شناختی اغلب جامعه‌شناسان معتقدند بروز جرم در محیط های نامناسب اجتماعی در گروه دوستان یک پدیده طبیعی در همه جوامع است که عوامل اجتماعی ، خانوادگی و روانی در آن تاثیرگذار است. برخی افراد با حضور در گروه دوستان رفتارهای دیگران را تقلید می کنند و عادت های ناپسند آن ها را در گروه دوستان خود به نمایش می گذارند و همین تقلید و تاثیرپذیری از رفتارهای ناپسند در پاتوق های دوستانه جرایمی را رقم می زند که با گروهی قاتل یا سارق رو به رو خواهیم شد. زیرا آن ها مستعد بزه هستند و در گروه های دوستانه نامناسب رفتارهای بزهکارانه را بیشتر یاد گرفتند بنابراین سریع تر مرتکب جرم می‌شوند.

این گروه از جوانان که در محیط های دوستانه به راحتی مرتکب جرم و بزه می شوند هنجارها و قواعد زندگی اجتماعی را نادیده می‌گیرند و به قوانین و مقررات احترام نمی گذارند، آن ها مسئولیت اخلاقی و اجتماعی ندارند و از مجازات هم نمی ترسند.

آن ها تصور می کنند در یک محیط اجتماعی و عمومی وقتی با دوستان خود برای تفریح جمع می شوند آن محیط قلمرو و منطقه زورگویی آن هاست بنابراین با مهیا شدن بستر بزه مرتکب جرم می شوند.

این مجرمان قربانی مسائل خانوادگی، فرهنگی و تربیتی هستند و تعامل در جمع و گروه را یاد نگرفته اند و به محض ورود به محیط های اجتماعی عمومی فعالیت مجرمانه خود را نشان می دهند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 504002 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟