دریافت گرنت پژوهشی از دولت فرانسه، سبب توبیخ دو استاد شد!

دکتر کتایون شهپرراد و دکتر آذین حسین‌زاده، دانشیاران گروه  زبان و ادبیات فرانسه‌ی دانشگاه حکیم سبزواری که تابستان امسال به‌دعوت رسمی دانشسرای عالی مترجمان ادبی فرانسه گرنت پژوهشی دریافت کرده بودند، به‌دلیل کارشکنی هیئت رئیسه و تاخیر دانشگاه در استعلام از وزارت علوم توبیخ شدند.

به گزارش رکنا از خراسان، این دو دانشیار و عضو هیئت علمی گروه زبان و ادبیات فرانسه دانشگاه حکیم سبزواری، به همراه فرزند خود ماهان، در پروژه‌ای مشترک در خصوص تالیف دایره‌المعارف، تابستان امسال موفق به اخذ گرنت پژوهشی شدند، اما ناهماهنگی  میان مسئولان دانشگاه چنان کرد که ریاست دانشگاه در تصمیمی شگفت‌انگیز و با هدف حمایت از تیم به‌ظاهر متحد و یکدست خود، این دو عضو هیئت علمی را به‌جای مسئولان، یعنی هیئت رئیسه و دیگر مدیران دانشگاه توبیخ کرد.

این در حالی است که طبق مدارک و مستندات موجود، در نیم‌سال تحصیلی گذشته، با یکی دیگر از اعضای هیئت علمی همین گروه، به‌رغم غیبت‌های متعدد و طولانی‌مدت، نه تنها برخوردی جدی صورت نگرفته، بلکه پس از اعتراض تعدادی  دانشجو، از جمله ماهان حسین‌زاده (فرزند دکتر شهپرراد و حسین‌زاده که او نیز گرنت پژوهشی گرفته و راهی فرانسه شده بود)، معترضان به کمیته‌ی انضباطی احضار شدند و  ماهان حسین‌زاده به تعلیق از تحصیل محکوم شد.

افزون بر این،  دکتر آذین حسین‌زاده و همسرش دکتر کتایون شهپرراد، از معدود ایرانی‌هایی‌اند که به‌دلیل سوابق پژوهشی خویش، دریافت نشان شوالیه‌ی نخل آکادمیک را از نخست‌وزیر فرانسه در کارنامه‌ی خویش دارند. این‌دو، پیش‌تر، در دانشگاه‌های تهران، تبریز، سوربن فرانسه و کوئیزلند استرالیا نیز تدریس کرده‌اند و حضورشان در سبزوار، نشانی است دال بر شیفتگی ایشان به دراختیار گذاشتن دانش و توانایی‌های خویش به آن‌دست دانشجویانی که دور از کلان‌شهرها ساکنند.

دکتر شهپرراد و حسین‌زاده تحصیلات ابتدایی تا دبیرستان را در مدارس فرانسه زبان، از جمله سن‌لویی و رازی در ایران سپری کردند.

نکته‌ی قابل توجه دیگر، این‌که دکتر حسین زاده و شهپرراد، پس از بازگشت از استرالیا و فرانسه و استقرار در دانشگاه حکیم سبزواری و تاسیس رشته زبان و ادبیات فرانسه، در دوره‌ی ریاست آقای دکتر محمدیان که به دوره‌ی اخلاق‌مداری در دانشگاه شهره است، مسئولیت‌های دانشگاهی از جمله مدیریت دفتر همکاری‌های بین‌المللی را نیز عهده‌دار و دستاوردهای قابل توجهی را برای دانشگاه حکیم به ارمغان آورده بودند.

البته در آخرین همکاری بین‌المللی ایشان در حوزه‌ی علمی و پژوهشی، در دوران فراگیری ویروس چینی، که مقرر بود سمیناری مجازی با حضور مدرسینی از دانشگاه‌های برتر جهان از جمله سوربن، آکسفورد، استنفورد و ... و پرداخت کلیه‌ی هزینه‌ها از سوی بخش فرهنگی سفارت فرانسه در ایران برگزار شود، نظر مخالف مدیریت حراست دانشگاه سبب‌ساز لغو این نشست ارزشمند شد. از آن پس، دیگر رمقی برای این مفاخر بین‌المللی به‌حیث اعتماد به مسئولان دانشگاه حکیم سبزواری باقی نماند.

ظاهرا مدیریت دانشگاه حکیم سبزواری، تمایلی به همکاری‌های بین‌المللی پژوهشی با فرانسه، یا دست‌کم از طریق این دو عضو هیئت علمی ندارد. پاسخ به چرایی این عدم تمایل، ابهامات زیادی را در ذهن مخاطبین به وجود می‌آورد...

 

 

کدخبر: 955416 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟