بهترین آب کشور در شهرستان داورزن

 به گزارش رکنا مهدی بهادری، فرماندار شهرستان داورزن گفت: داورزن به لحاظ قرار گرفتن در فهرست مناطق برخوردار، مظلومترین شهرستان غرب خراسان است و خواستار کمک و همراهی تمامی کسانی هستیم که می توانند در بخش های مختلف یاری رسان زادگاه خود باشند.

تداوم این گونه جلسات و نشست ها و تشکیل شورای نخبگان داورزن، ضروری است و به یقین وجود شخصیت های کارآمد، می تواند ما را در راه پیشبرد اهداف مختلف کمک کند و راه ارتباط با مقامات اصلی دولت و ادارات و سازمان های اصلی را، هموار سازد.

از نظر آماری، داورزن کم جمعیت ترین شهرستان دیار سربداران شناخته شده است و هرچند تعداد خانوار ساکن در شهر و روستاها کم است، اما در مناسبت ها و تعطیلاتی مانند محرم و عید نوروز، جمعیت ده برابر می شود.

همچنین عبور میلیون ها زائر و خدمات دهی به آنها، از امتیازات جمعیتی داورزن است که به حساب نمی آید و ملاک، همان سرشماری های رسمی و تعداد پرونده های مراکز بهداشت و یا ادارات مربوطه است.

ما در حال حاضر هیچ ناحیه صنعتی فعال در داورزن نداریم، اما در آینده ای نزدیک شاهد افتتاح فاز اول نیروگاه برق سیکل ترکیبی ۵۴۶ مگاواتی ابن یمین در این شهرستان، خواهیم بود.

ثبت دو کاروانسرای مهر و مزینان در میراث جهانی یونسکو و وجود ۷۰ اثر تاریخی، نقطه عطفی در صنعت گردشگری داورزن است که می تواند علاوه بر معرفی این شهرستان به جهانیان، در وضعیت معیشتی مردم تأثیرگذار باشد.

برای استفاده بهتر از چنین ظرفیتی به خصوص جاذبه های کویر، ساخت کمربندی گردشگری به طول ۲۰ کیلومتر از کاهک و کلاته مزینان تا چوبین، در دست اقدام و پیگیری است. آبشار بفره نیز یکی از زیباترین و طولانی ترین آبشارهای منطقه است که از امتیازات خوب گردشگری داورزن، به شمار می رود.

وی تصریح کرد: معادن مس و کرومیت را از جمله داشته های اقتصادی داورزن است و این شهرستان در خصوص صنایع تبدیلی مانند پرورش دام و طیور و وجود حدود ۷۰ مرغداری و بسته بندی فراوری گیاهان دارویی، موفقیت های خوبی دارد.

 

در حوزه کشاورزی و آبخیزداری، علاوه بر صادرات فلفل به خصوص در روستای بیزه که قطب فلفل کوبی کشور شده، بهترین آب شرب و آشامیدنی کشور، متعلق به شهرستان داورزن است که حتی برخی رانندگان کامیون های عبوری چند گالن آب برای مصرف بین راه با خود می برند، اما با این وجود به دلیل فرسودگی شبکه ای، هدر رفت آب در داورزن زیاد است. 

 

سه ظرفیت فرهنگی در داورزن وجود دارد که یکی از آنها تعلق شخصیتی همچون دکتر علی شریعتی مزینانی به این منطقه است که باید بتوانیم بزرگداشتی عاری از هر گونه سیاسی کاری برای چنین بزرگمردی در زادگاهش برگزار کنیم. 

 

دومین ظرفیت نیز، قیام سربداریه است که خیزش و تشکیل حکومت شیعی به مدت نیم قرن در ایران، از این نقطه آغاز شده و به همین منظور، دومین کنگره قیام ملی سربداران ۲۵ آبان ماه با حضور وزیر میراث فرهنگی در بخش علمی و آیینی در سبزوار و داورزن برگزار می شود.

 

البته ممکن است به خاطر سفر هیئت دولت به چهارمحال و بختیاری، این تاریخ به تعویق بیفتد. ما با طراحی و اهدای نشان عالی سربداران و تشکیل دبیرخانه، سعی داریم هر سال این قیام را زنده نگهداریم.

 

سومین داشته فرهنگی و مذهبی ما، هیئات و مساجد بسیار خوب و وسیعی است که در منطقه داریم و باید به جز استفاده در مناسبت های عزاداری محرم، در طول سال بتوانند در حوزه اقتصادی و فرهنگی نیز، فعالیت داشته باشند.

 

تأسیس بیمارستانی مجهز، بازگشت پساب از سبزوار به داورزن و استفاده در حوزه کشاورزی و آسفالت و روکش جاده های روستایی، از مهمترین خواسته های به حق مردم داورزن است. متأسفانه به دلیل کمی جمعیت و هزینه زیاد، هنوز درخواست تاسیس بیمارستان داورزن، مورد موافقت دولت قرار نگرفته است.

 

با توجه به مشکلات تحمیل بودجه ۱ هزار میلیاردی به دولت برای تأسیس یک بیمارستان ۳۲ تختی در داورزن، ایجاد بنیاد خیریه و استفاده از آن برای تأسیس بیمارستان در این شهرستان، بهترین راهکاری است که می توان در حال حاضر از آن، بهره مند شد.

 

گفتنی ست؛ انتقال پیکر فرزند شایسته کویر مزینان، دکتر علی شریعتی مزینانی از سوریه به مزینان، یکی دیگر از خواسته های حاضرین در این نشست بود که مورد تأیید همگانی قرار گرفت. 

کدخبر: 945393 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟