رونمایی از ایده سوغات ملی ایران توسط مسئولان کشوری در مشهد

به گزارش رکنا، امروزه با توجه به توسعه صنعت توریسم، سوغات می‌تواند به‌عنوان منبع اقتصاد و درآمد پایدار برای کشور باشد، از طریق توسعه سوغات می‌توان اشتغال دائمی برای خانوارها در استان‌های مختلف کشور ایجاد کرد.

با توجه به اهمیت این موضوع، طرحی به‌عنوان " سوغات ملی ایران " ارائه‌شده است، در این طرح نمادهای باارزش ملی همه در یک مجموعه در یک بسته‌بندی کاملاً ایرانی، به زیبایی هر چه تمام‌تر، کنار هم قرارگرفته است.

سید احسان مصطفوی، پیشنهاد دهنده و طراح سوغات ملی به ایلنا گفت: این محصول می‌تواند به‌عنوان سفیر فرهنگی ایران به مخاطب جهانی ارائه شود و با تهاجم فرهنگی و ایران هراسی مقابله کند، می‌تواند به‌عنوان هدیه دیپلمات به سفرا و رجال سیاسی کشورهای در مناسبتهای گوناگون اهدا شود.

وی ادامه داد: در زوایای مختلف این اثر از ساختار کاشی‌کاری سنتی و مقرنس‌ها استفاده شده و همچنین از اولین نشانه‌های معماری ایرانی نیز الهام گرفته‌شده است و از نگاره‌های تخت جمشید نیز در این اثر استفاده ‌شده است.

مصطفوی افزود: در این اثر سعی شده است عناصر مضربی از عدد هفت باشد، عدد هفت هم در فرهنگ ما و هم در دین ما دارای اهمیت خاصی است.

وی با اشاره به بهره‌گیری از نقوش هندسی، تلفیقی و الهام گرفتن از معماری سنتی ازجمله طرح گنبد در سوغات ملی گفت: در بخش‌های مختلف این اثر، به زیبایی عظمت خورشید در فرهنگ ایرانی به نمایش گذاشته شده است، به ‌عنوان‌ مثال ظرف زردرنگ در مرکزیت طرح، بیانگر خورشید است بعلاوه اینکه در این طرح نشانه‌هایی از نجوم و اخترشناسی کهن نیز به چشم می‌خورد.

پیشنهاد دهنده و طراح سوغات ملی تصریح کرد: در ساخت ظروف که طرحی از هندسه ایرانی دارد، از سنگ هرکاره استفاده‌شده است، این نوع سنگ که در کوهسنگی مشهد یافت می‌شود نیز کاملاً ایرانی است.

وی اظهار داشت: این ظروف هفتگانه، محل قرار گرفتن محصولات ارزشمند ایرانی ازجمله زعفران است.

این کارآفرین برتر کشور گفت: در اطراف این ظروف از کاشی و چوب استفاده‌شده است، کاشی و چوب به نمایندگی از تزئینات معماری ایرانی اسلامی در این طرح وجود دارد.

مصطفوی با اشاره به پلکانی بودن چوب‌های به‌کاررفته در این اثر گفت:این ویژگی، علاوه بر اینکه اثر را سه‌بعدی ساخته، بیانگر تکرار و ریتم در معماری است که موجب جلب‌توجه بیننده و درک بهتر مخاطب از اثر می‌شود.

وی ادامه داد: در مورد رنگ فیروزه‌ای کاشی‌ها باید گفت این رنگ نیز، ازجمله رنگ‌های محبوبی است که مخصوص کاشی‌کاری سنتی و اصیل ایرانی است، رنگ زرشکی به‌ کار رفته در روی جعبه اثر نیز از رنگ‌های ایرانی است که در رنگ‌آمیزی درب‌های چوبی، کاشی‌کاری و فرش‌های ایرانی کاربرد داشته است.

وی گفت: در این اثر فقط به عناصر دیداری بسنده نشده است، بلکه عناصر شنیداری نیز در این اثر به‌کاررفته است به‌ گونه ای که با باز شدن این اثر، موسیقی اصیل ایرانی نواخته شده، روح مخاطب خود را مورد نوازش قرارداد.

این کارآفرین برتر کشوری با بیان اینکه ما مبدع مجموعه‌ای تحت عنوان سازمان جهانی مدیریت تولید و صادرات زعفران هستیم، گفت: "اوسِک"دارای واحد دارویی است تا تحریم نشود همچنین دارای واحد مکانیزیسیون، رسانه، محصول و بورس جهانی زعفران است. این سازمان همچون سازمان «اوپک» است. علت شکل‌گیری ایده آن بود که در حال حاضر فرش ایران به نام هند، خاوریار ایران به نام چین، پسته ایران به نام آمریکا و فیروزه ایران به نام افغانستان است اما «اوسِک» دیگر نخواهد گذاشت که زعفران ایران به نام افغانستان ثبت شود.

قرار است اثر سوغات ملی ایران که در مرحله طراحی نهایی قرار دارد، به‌زودی با حضور مسئولان سیاسی و فرهنگی کشورمان، رونمایی و معرفی شود.

مشهد - رکنا - محمدعلی میرشکار

کدخبر: 649528 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟