واکسن ایرانی، کرونا انگلیسی را شکست می دهد؟

به گزارش رکنا، مصطفی قانعی، دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری و عضو کمیته واکسن کرونا، با اشاره به ویروس جهش یافته انگلیسی و تاثیر واکسن‌های کرونا بر روی آن بیان کرد: گروه‌هایی که روی واکسن کرونا کار می‌کنند، اعلام کردند این جهش‌ها تاثیر چندانی روی واکسن‌ها نداشته و همان واکسن‌ها اثربخش خواهد بود.

وی در مورد اینکه آیا در آینده‌ی نزدیک نیاز به واکسن قوی‌تری در برابر کرونا خواهد بود؟ ادامه داد: باید صبر کرد و دید ویروس در آینده چه جهش‌هایی خواهد داشت، چون جهش در ویروس قابل پیش‌بینی نیست و باید دید ویروس چه تغییراتی می‌کند و بر اساس آن اقدامی انجام داد.

قانعی در مورد قدرت ویروس انگلیسی گفت: تغییری که در این ویروس اتفاق افتاده، باعث می‌شود تا شیوع آن بیشتر شود، البته قبلا هم این اتفاق افتاده بود و باعث شیوع بیشتر ویروس شده بود.

وی ادامه داد: در نظر داشته باشید، هر چقدر مصرف داروهای ضدویروس بیشتر شود، احتمال اینکه قدرت ویروس‌ها بیشتر شود، افزایش پیدا می‌کند و بنابراین احتمال جهش در ویروس همیشه وجود دارد، چون اصلا خاصیت ویروس همین است.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری در پاسخ به این سوال که واکسن‌ تولید داخل هم می‌تواند در برابر تغییرات ویروس کرونا همچون ویروس انگلیسی مقاوم باشد، بیان کرد: فعلا بر اساس فعالیت‌های ویروس‌ کرونا که تا الان دیده شده، واکسن اثربخشی دارد، ولی فعلا مقاومت آن مشخص نیست تا چه زمان باشد، چون بررسی‌ها کامل نیست، ولی واکسن داخلی با ویروس جهش یافته‌ی انگلیسی مشکلی ندارد، حتی منابع رسمی نیز اعلام کردند این نوع ویروس‌ خطری برای واکسن‌ها ایجاد نکرده است و اگر واکسن در دسترس قرار بگیرد، قطعا این شیوعی که وجود دارد، بسیار کمتر خواهد شد.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 645599 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟