جشن کرونا در تهران قرمز! + فیلم
حجم ویدیو: 36.12M | مدت زمان ویدیو: 00:04:56

12 روز است که اوج گیری موج جدید کرونا در تهران مجددا وضعیت کرونا در تهران را در شرایط قرمز قرار داده است. موج جدید کرونا در تهران با شیوع کرونای هندی آغاز شده است. از یکشنبه هفته گذشته محدودیت های جدید کرونا در تهران توسط استانداری تهران و ستاد استانی مقابله با کرونا ابلاغ شد. اما ضعف نظارت مسئولان رسیدگی به وضعیت کرونا در تهران موجب شده است که بسیاری از اصناف این محدودیت ها را رعایت نکنند.

ظاهرا وضعیت کرونا در تهران قرمز نیست!

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، حدود یک ماه است که شیوع کرونای هندی در کشورمان موجب آن شده است که یک به یک شهرهای بیشتری در وضعیت قرمز کرونایی قرار گیرند. دو سه هفته ای هم هست که پای کرونای هندی یا همان نوع دلتا ویروس کرونا که متخصصان بهداشتی می گویند سرعت شیوع آن 60 درصد از کرونای انگلیسی هم بیشتر است، به پایتخت رسیده است. بنابراین انتظار می رود که با توجه به تداوم کند پیش رفتن روند واکسیناسیون در کشور، موج پنجم کرونا، نسبت به موج چهارم که مبتنی بر شیوع کرونای انگلیسی بود، وضعیت وخیم تری را در کشورمان رقم بزند.

این در حالی است که وضعیت ترددها در تهران و البته بسیاری از شهرهای دیگر نشان می دهد که گویی دیگر برای هیچ کس گستردگی شیوع کرونا اهمیت خاصی ندارد؛ زیرا با وجود این که از یکشنبه هفته پیش براساس ابلاغ استانداری تهران و ستاد استانی مقابله با کرونا، قرار بود فعالیت مشاغل گروه های دو، سه و چهار در شرایط کرونایی پایتخت متوقف شود، اما بررسی های میدانی نشان می دهد که بسیاری از واحدهای صنفی مربوط به این گروه های شغلی کاملا آزادانه مشغول به فعالیت هستند.

گویی نزدیک 10 روز بعد از ابلاغ محدودیت های جدید کرونایی، نه ناظران اتاق اصناف بر این محدودیت ها نظارت می کنند و نه مسئولان مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، اجرای این محدودیت ها را جدی گرفته اند و به نظر می رسد مانند موج های قبلی تنها محدودیتی که به صورت جدی در پایتخت اجرایی می شود، دورکاری 50 تا 70 درصد کارمندان ادارات دولتی، بسته به ضروری یا غیرضروری بودن نوع فعالیت آنهاست.  

بی توجهی لوسترفروش ها به قطعی برق و شیوع کرونا

یکی از مشاغلی که بیشتر واحدهای صنفی آن در این روزهای قرمز کرونایی پایتخت، محدودیت های کرونایی را رعایت نمی کنند، فروشندگان لامپ و لوستر هستند؛ افرادی که همین چند روز پیش مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق، آنها را به عنوان مشاغلی معرفی کرده بود که بیشترین میزان برق در کشور را مصرف می کنند؛ یعنی در حالی که فروش لامپ و لوستر جزو مشاغل سطح دو محسوب می شود، نه تنها بیشتر واحدهای صنفی این حوزه، محدودیت های کرونایی را رعایت نمی کنند، بلکه بسیاری از آنها بدون توجه به کسری 11 هزار مگاواتی برق کشور، همچنان تمام لوسترها را در واحد صنفی خود روشن نگه می دارند. البته در این شرایط، هستند لوسترفروش هایی که ضمن پایبندی به محدودیت های کرونایی، مغازه خود را تعطیل کرده اند تا به کاهش مصرف برق کشور نیز کمک کنند.

البته فروشندگان لامپ و لوستر تنها اصنافی نیستند که در این روزهای کرونایی، محدودیت های ابلاغ شده را رعایت نمی کنند. بررسی های میدانی خبرنگار رکنا در این زمینه نشان می دهد که بسیاری از لباس فروشی ها، کتاب فروشی ها، فروشندگان لوازم تزیینی و ... نیز از جمله واحدهای صنفی هستند که در زمره مشاغل گروه های یک قرار ندارند، اما زیر سایه نظارت ضعیف مسئولان بهداشتی تهران به فعالیت خود ادامه می دهند. در این میان با وجود این که رستوران ها و سایر عرضه کنندگان مواد غذایی نیز در وضعیت قرمز فقط باید به صورت بیرون بر فعالیت کنند، اما همین حالا بسیاری از رستوران ها، کافی شاپ ها و ... داخل واحد صنفی از مشتریان پذیرایی می کنند.

وضعیت کرونا در تهران رفته رفته سیاه می شود

بی توجهی اصناف به وضعیت قرمز کرونا در پایتخت در حالی رخ می دهد که به گفته محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران تعداد مرگ و میر کرونا در پایتخت به 100 نفر در روز نزدیک می شود. همچنین بر اساس آماری که علیرضا زالی، فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلانشهر تهران ارائه کرده است، آمار بستری های کرونایی در تهران از مرز 6 هزار نفر گذشته است و به نظر می رسد وضعیت کرونا در تهران رفته رفته سیاه می شود.

اما مشخص نیست چرا در این وضعیت بحرانی، بازهم کسی به فکر کادر درمان که 17 ماه است در شرایط دشوار به بیماران کرونایی رسیدگی می کنند، نیست و لزوم اعمال محدودیت های شدید را جدی نمی گیرد؟ مسئولان بهداشتی کشور نیز به جای این که به وعده های گذشته درباره افزایش سرعت واکسیناسیون کرونا توجه کنند، دائما وعده های جدیدی درباره این مساله مطرح می کنند.

کرونا در تهران جشن گرفته است

در این میان البته نباید نوک پیکان اعتراض نسبت به باز بودن مشاغل گروه های 2، 3 و 4 را به سمت خود اصناف گرفت؛ چراکه عدم حمایت های ناکافی دولت از واحدهای صنفی در تعطیلات کرونایی قبلی اصناف، موجب شده است که صاحبان کسب و کارها دیگر توان و انگیزه ای برای پایبندی به محدودیت ها نداشته باشند.

واحدهای صنفی همین امسال حدود یک ماه به دلیل شیوع موج چهارم کرونا در کشور تعطیل بودند و نه تنها هیچ وام یا تسهیلاتی برای این تعطیلات به آنها پرداخت نشد، بلکه وعده های مربوط به کاهش هزینه برق و آب آنها نیز نه در سال گذشته و نه امسال اجرایی نشده است. حالا هم که مجددا از اصناف خواسته شده است به مدت دو هفته تعطیل باشند، طبیعی است که آنها به هیچ وجه به این محدودیت ها پایبند نباشند و در سایه شلوغی این روزهای شهر، کرونا در تهران قرمز مجددا جشن بگیرد.

کدخبر: 704402 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار
آیا این خبر مفید بود؟