عملیات سخت آتش نشانان زنجانی برای گرفتن 46 مار سمی

حسن غفاری، روز دوشنبه افزود: بالا رفتن دمای هوا باعث شده است تا این مار سمی و خطرناک به طرق مختلف ازجمله رخنه بر قسمت موتور خودروهای گردشگران طبیعت به درون شهر و منازل مسکونی انتقال یافته و موجب ترس و وحشت شهروندان می شوند.

به گزارش رکنا، وی با بیان اینکه سه ماهه نخست پارسال تعداد ۳۴ حلقه مار در شهر زنجان مشاهده و زنده گیری شد، اظهار داشت: در مجموع پارسال تعداد ۶۸ حلقه انواع مار از سوی آتشنشانان زنجان زنده گیری و در دامان طبیعت رها سازی شدند.

غفاری، تصریح کرد: در سه ماهه نخست پارسال در مجموع ۶۷ فقره جانور اعم از موذی و غیر موذی ازجمله گربه، پرنده، مار و عقرب توسط ماموران آتش نشانی زنجان زنده گیری و رهاسازی شدند که این رقم در مدت مشابه امسال (فروردین، اردیبهشت و خرداد ماه) به تعداد ۷۴ فقره رسید.

مدیر روابط‌ عمومی سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی شهرداری زنجان گفت: با آغاز فصل بهار و بیرون آمدن مار از لانه های خود، مشاهده این جانور در سطح شهر نیز افزایش می‌یابد که عمده دلیل انتقال آنها به درون شهرها نیز رفتن افراد با خودرو به طبیعت و جاخوش کردن آنها در قسمت موتور است که بیشتر نیز از این طریق وارد منازل مسکونی می شوند.

به گزارش ایرنا، طی یک هفته اخیر زن صاحبخانه واقع در خیابان خیام شهر زنجان حین استراحت و خواب بعدازظهری پس از احساس سنگینی بر سینه خود، ناخودآگاه و بی درنگ با دست آن را پس زده و ناگهان با مشاهده ماری سرخ رنگ به طول حدود ۴ متر، سراسیمه و فریادکشان به بیرون از اتاق می دود که این جانور خطرنک توسط آتشنشانان زنده گیری شد.

روز چهارشنبه نیز در خیابان دلجویی شهر زنجان یک زن دیگر متوجه وجود یک حلقه مار سرخ رنگ به طول حدود ۲ متر در بالای پرده پارچه ای زیر سقف اتاق قدیمی شده و با ترس و وحشت و برای خلاص شدن از دست این جانور خزنده و زهردار، بی درنگ دست به دامن آتش نشانی می شود.

۲۸ گونه انواع مار سمی، غیرسمی و نیمه سمی در نقاط مختلف این استان زیست می کنند که چهار گونه از آنها که شامل "افعی زنجانی، افعی البرزی و افعی شاخدار و گرزه مار"، سمی و خطرناک بوده و "آتشی ، پلنگی و شتری" و "سوسن و یله مار" که به ترتیب غیرسمی و نیمه سمی هستند از مهمترین مارهای این استان هستند.

مارها برای از بین بردن جوندگانی چون موش، مفید هستند و از پرندگان، جوندگان، پستانداران، ماهیان کوچک و مارمولک ها، تغذیه کرده و سم آنها در تهیه دارو و سرم کاربرد دارد و از پوستشان نیز در تولید کیف و کمربند استفاده می شود.

بطورکلی برای تشخیص مارهای سمی می توان به "مثلثی بودن سر، داشتن گردن و پولک های کوچک سر، عمودی بودن چشم و کم تحرک بودن" اشاره کرد و مارهای نیمه سمی نیز دارای دندان سمی در قسمت خلفی دهان هستند.

مارها اصولا جانوران خطرناکی نیستند و بیشتر در مواقعی که احساس خطر کنند و فرصت فرار از آنان سلب شود به محرک کننده حمله ور می شوند و اگر به طور عمد و یا غیرعمد تحریک نشوند از محل فرار می کنند.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 698565 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟