1260 اهدای عضو در روزهای کرونایی تهران

به گزارشرکنا، دکتر خسرو صادق نیت، رئیس مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) در مراسمی به مناسبت روز اهدای عضو که با حضور جمعی از پزشکان متخصص پیوند اعضا، خانواده اهداکنندگان و گیرندگان اعضای پیوندی در این بیمارستان برگزار شد، اظهار داشت: با توجه به نگاه ویژه‌ای که در ایران نسبت به متوفیان وجود دارد، پایه گذاری پیوند عضو، اتفاق شایسته‌ای بود که رقم خورده است، افراد زیادی وجود دارند که تنها راه و امید آن‌ها پیوند عضو است که در حال حاضر در این بیمارستان در حال پیگیری است. تمام پیوندها قابلیت هدایت و انجام در مجتمع بیمارستانی امام خمینی را دارند.

1400023015042840322817464

وی افزود: پیوند عضو، نه تنها یک ایثار است بلکه به نوعی فرهنگ سازی است؛ خانواده درگذشتگان با گذشتن از اعضای عزیزترین افراد به دیگران زندگی می‌بخشند.

وی با اشاره به فراهم‌آوری اعضا، نگهداری آن‌ها و مسائل علمی و تحقیقاتی که در این زمینه انجام می‌شود این اقدامات را برای توسعه علمی، مفید دانست و تصریح کرد: در زمینه پیوند عضو در مجتمع بیمارستانی امام خمینی اتفاقات بزرگی رخ می‌دهد که می‌تواند به توسعه فرآیند اهدای عضو کمک کند.

وی با اشاره به راه‌اندازی مهدی کلینیک در بیمارستان امام خمینی (ره) ادامه داد: این کلینیک 110 هزار متر مربع فضا به این مجتمع اضافه می‌کند و امیدواریم بتوانیم زمینه ارائه خدمات در حوزه پیوند اعضا را به نحو مطلوب‌تری ایجاد کنیم.

دکتر فرشید علامه، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز در این مراسم با بیان این‌که در 5 بیمارستان تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تهران، فعالیت‌های مختلفی در زمینه پیوند اعضا در حال انجام است، گفت: بیمارستان امام خمینی همه پیوند اعضا را می‌تواند انجام دهد؛ در دوران کرونا در سال گذشته توانستیم 1260 پیوند عضو را در دانشگاه علوم پزشکی تهران داشته باشیم و از کادر درمان و خانواده اهداکنندگان تشکر ویژه‌ای دارم.

وی افزود: بیماران کرونا را به خوبی مدیریت کردیم و آمار هر بیمارستان و مرکزی مشخص است و وضعیت بیمارستان‌ها اتفاق به نحو مطلوبی رصد می‌شود.

دکتر مهدی شادنوش، رییس مرکز مدیریت پیوند عضو وزارت بهداشت در این مراسم ضمن ادای احترام به روح تمام درگذشتگانی که اعضای آن‌ها اهدا شده است، اظهار داشت: از خانواده‌های بلنداندیش این افراد که در سخت‌ترین شرایط، توانسته‌اند یکی از سخت‌ترین تصمیم‌های زندگی را بگیرند، تشکر می‌کنم.

وی افزود: پیوند اعضا، تنها راه ادامه حیات برای برخی بیماران است و این پیوند، مستلزم وجود عضو اهدایی و تیم فداکار و ایثارگری است که بدون در نظر گرفتن مسائل مادی بتواند یک کار گروهی را به خوبی انجام دهد.

وی با اشاره به این‌که برای انتقال هوایی اعضای پیوندی حدود 150 نفر باید فعال شوند تا یک زندگی دیگر ادامه پیدا کند، گفت: تولید داروهای پیچیده مانند ATG که در دنیا به سختی تولید می‌شود، در کشور در حال انجام است و آزمایش‌های بالینی را پشت سر گذاشته و در آستانه تولید آن‌ هستیم.

وی ادامه داد: تولید دستگاه دیالیز امر بسیار پیچیده‌ای در جهان است که در حال حاضر در کشور خودمان تولیدش کردیم و بسیاری از مراکز از دستگاه ایرانی استفاده می‌کنند؛ پیش از این و در بسیاری از موارد، پول خرید دستگاه‌ها منتقل شده بود و به دلیل تحریم‌ها، این دستگاه‌ها در اختیار ما قرار نگرفت ولی امروز با افتخار می‌گوییم نه تنها مراکز ما در مدت گذشته موفق به تولید دستگاه‌‌های داخلی دیالیز شده‌‌اند بلکه 80 درصد قطعات آن تولید داخل است. دستگاه‌هایی که استاندارد اروپا را نیز دریافت کرده تکمیل شده و در حال پشت سر گذاشتن تست‌های تکمیلی بالینی است و امکان تولید انبوه آن‌ها وجود دارد.

وی با بیان این‌که بیمارستان امام خمینی از الگوهای کشوری در حوزه سلامت است، خاطرنشان کرد: در حوزه پیوند مغز و استخوان اتفاقات شگرفی در حال رخ دادن است، با یک پیوند مغز استخوان یک زندگی احیا می‌شود و فرزندی که از زمان تولدش با سختی و رنج دست و پنجه نرم می‌کند می‌تواند با پیوند مناسب مغز استخوان به زندگی عادی برگردد؛ در شرایط نبود ارز، برای عزیزان نیازمند پیوند، سلول وارد می‌شود و به همت دانشمندان داخل کشور پیوندها انجام می‌شود.

انتهای پیام/آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

 

کدخبر: 689277 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟