سناریوی تلخ غرق شدگی در پشت سدهای همدان/ آب بازی با مرگ تکرار شد

به گزارش رکنا، هر ساله تابستان و فصل گرما که از راه می‌رسد انسان بی اختیار دلش می‌خواهد تنی به آب بزند تا گرمای داغ این فصل را برای ساعتی هم که شده از خود دور کند اما گاهی همین آب تنی‌ها به قیمت از دست دادن جان تمام می‌شود.

طبیعت انسان از بدو تولد با واژه آب گره خورده و انسان به واسطه همین طبیعت از هم‌نشینی با این عنصر حیات لذت می‌برد اما در کنار آن باید آموزش‌های لازم برای شنا کردن به همه ما ارائه شود تا بدون این آموزش‌ها به خود اجازه ورود به آب را ندهیم چراکه در غیر این صورت همین عنصر حیات به عنصر ممات ما تبدیل شود.

متأسفانه هر سال با شماری از غرق شدگی در سدها، آبگیرها، دریاچه‌های طبیعی و مصنوعی، استخرهای روباز کشاورزی، رودخانه‌ها و برکه‌ها مواجه هستیم که البته اطلاع‌رسانی‌ها و نصب تابلوهای هشدار ممنوعیت شنا در کم شدن آمار مرگ و میر بی تأثیر بوده است.

اما امسال بسته شدن چندین ماهه استخرها به دلیل شیوع ویروس کرونا باعث شده تا شاهد افزایش میل مردم برای آب تنی در فضای سدها باشیم و ادامه این روند شاید آمار مرگ و میر را نسبت به سال‌های گذشته در استان همدان افزایش دهد.

طبق آمار رئیس اورژانس پیش بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی همدان سال ۹۷ در استان همدان ۱۸ نفر و سال ۹۸ در استان همدان ۲۷ نفر بر اثر غرق شدگی در مناطق غیر حفاظت شده فوت کرده‌اند.

این آمار نشان می‌دهد در صورتی که در سال ۹۸ شاهد تعطیلی استخرها به جز تقریباً دو ماه پایانی این سال نبودیم اما آمار غرق شدگی نسبت به سال ۹۷ افزایش پیدا کرده طبق این آمار اگر مردم با توجه به تعطیلی استخرها از ابتدای سال ۹۹ همچنان نسبت به هشدارها بی تفاوت باشند شاهد افزایش این آمار در سال جاری خواهیم بود.

راه دوری نمی‌رویم و همین چند روز گذشته را یادآور می‌شویم که ۱۱ مرداد ماه ۹۹ نوجوان ۱۸ ساله‌ای در سد مبارک آباد کبودرآهنگ همدان به دلیل غرق شدگی فوت کرد تا زنگ خطر دیگری برای استفاده از فضای سدها برای شنا باشد.

برای فعال شدن گشت غریق نجات در سدها و اماکن آبی غیر مجاز آمادگی داریم

رئیس هیئت نجات غریق و غواصی استان همدان در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به موضوع غرق شدگی در سدها اظهار کرد: امسال شرایط نسبت به سال‌های گذشته برای همه ما به نحوی متفاوت است.

سیروس سوریان افزود: از اواخر سال ۹۸ تمامی استخرهای استان همدان با تصمیم ستاد مدیریت کرونا تعطیل شد و همین تعطیلی‌ها در کوتاه مدت و بلند مدت اثرات منفی را بر این قشر خواهد گذشت که البته این تعطیلی با توجه به شرایط موجود و اهمیت سلامت جامعه کاملاً انکار ناپذیر بوده است.

وی با بیان اینکه تعطیلی استخرها خسارت جبران ناپذیری را بر پیکره فعالان این عرصه وارد کرده است، گفت: خسارت مالی بیش از ۴۰ میلیارد تومانی و بیکاری ۳۲۰ ناجی غریق در این ایام حتی اگر شرایط تا مدت‌ها بعد هم برای بازگشایی استخرها مساعد شود باز هم به این راحتی قابل جبران نخواهد بود.

رئیس هیئت نجات غریق و غواصی استان همدان عنوان کرد: تأثیرات منفی کرونا و استفاده از استخرها تا چندین سال در ذهن مردم باقی خواهد ماند و بازگشت استخرها به شرایط قبل از کرونا بسیار زمان بر خواهد بود.

سوریان با اشاره به آمار غرق شدگی در سال ۹۹ بیان کرد: با تعطیلی استخرها کسانی که علاقه‌مند به شنا هستند بسیار بیشتر نسبت به سال‌های گذشته میل به استفاده از فضای آبی سدها، رودخانه‌ها، آبگیرها و برکه‌ها را پیدا کرده‌اند که همین موضوع زنگ خطر بزرگی برای ما محسوب می‌شود.

وی عنوان کرد: همین خبر مرگ نوجوان ۱۸ ساله در سد مبارک آباد کبودرآهنگ در چند روز گذشته بسیار ما را متأثر کرد و در روزهایی که کرونا روزانه جان بسیاری از هموطنان ما را می‌گیرد نباید این سهل انگاری‌ها باعث شود که به همین راحتی جوانان خود را از دست بدهیم.

تمام ناجیان غریق هیئت نجات غریق و غواصی استان همدان بیکار شده اند

رئیس هیئت نجات غریق و غواصی استان همدان با اعلام آمادگی برای ایجاد پست‌های گشت‌زنی گفت: با توجه به بیکاری تمام ناجیان غریق هیئت، این آمادگی را داریم با همکاری هلال احمر و سازمان آتش‌نشانی پست‌های گشت‌زنی را در سدها و اماکن آبی غیرمجاز شنا ایجاد کنیم.

سوریان افزود: متأسفانه عمده افرادی که در این مکان‌ها شنا می‌کنند حتی اصول اولیه شنا را هم نمی‌دانند و به راحتی خود را به کام مرگ می‌کشانند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان نیز که عهده دار مسئولیت سدهای استان است در گفتگو با خبرنگار مهر با اعلام هشدار نسبت به شنا در مکان‌های ممنوع اظهار کرد: شنا در محدوده سدها و بندهای انحرافی استان همدان ممنوع بوده و ما در تمامی این اماکن نسبت به نصب تابلو هشدار و شنا ممنوع اقدام کرده‌ایم و امیدواریم شهروندان برای حفظ جان خود از شنا کردن به شدت بپرهیزند.

منصور ستوده عنوان کرد: لغزندگی حاشیه مخازن سدها و بندهای انحرافی، مکش جریان آب و شرایط رسوبی کف این مخازن خطر مرگ را برای شناگران به همراه دارد.

طبق قانون هیچ دیه‌ای به ورثه شناگرانی که در مناطق ممنوعه غرق می‌شوند، تعلق نمی‌گیرد

وی با بیان اینکه طبق قانون هیچ دیه‌ای به ورثه شناگرانی که در مناطق ممنوعه غرق می‌شوند، تعلق نمی‌گیرد، گفت: با توجه به اینکه سدها از عمق زیادی برخوردارند مکان خوبی برای تفریح و شنا نیستند کمااینکه بارها نسبت به اتفاقات خطرناک این مناطق هشدار داده شده است.

ستوده افزود: سدها با عمق بالا و در نبود غریق نجات، زنگ خطری برای غرق شدن هستند.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی همدان نیز با اشاره به آمار مرگ شهروندان همدانی به دلیل غرق شدگی گفت: در سال ۹۹ تا به امروز هفت شهروند از استان همدان به دلیل غرق شدگی در سدهای استان همدان جان خود را از دست داده‌اند.

حبیب معصومی افزود: طبق آمار فوتی‌ها در سال ۹۷ تعداد ۱۸ نفر و در سال ۹۸ تعداد ۲۷ نفر غرق شدگی در استان همدان گزارش شده و این هشداری برای خانواده‌ها در راستای حفظ جان فرزندانشان در این محیط‌ها است.

وی با بیان اینکه امسال به‌دلیل افزایش بارش‌ها، محیط‌های آبی گسترش بیشتری داشته و دسترسی افراد به این فضاها از جمله برکه‌ها، رودخانه‌ها، دریاچه‌ها و سدها بیشتر شده و به همین نسبت تعدادی از افراد در این محیط‌ها غرق شده‌اند، گفت: مردم باید از شنا کردن در کانال‌ها، رودخانه‌ها و مناطق حفاظت نشده پرهیز کنند.

معصومی عنوان کرد: یادگیری فنون اولیه شنا کردن، شناخت محدودیت‌های محیط شنا، آموزش کودکان از سنین ابتدایی و آگاهی از عمق آب محیط مسائلی است که باید مورد توجه افراد و خانواده‌ها قرار گیرد.

استخرهای استان همدان تا زمان اعلام ستاد مدیریت کرونا تعطیل است

مدیرکل ورزش و جوانان استان همدان نیز در این زمینه  اظهار کرد: استخرهای استان همدان از اواخر سال ۹۸ تا به امروز به طور کامل تعطیل بوده و در حال حاضر نیز شرایط برای بازگشایی استخرها با توجه به پیک گسترده کرونا فراهم نیست.

محسن جهانشیر افزود: در کشور شاهد این بودیم استخرهای پایتخت در مدت کوتاهی با شرایط خاص و رعایت پروتکل‌های سخت در ایام کوتاهی بعد از پایین آمدن آمار کرونا باز شد که مجدد دستور بسته شدن آنها صادر شد.

وی با اشاره به ابلاغ پروتکل بازگشایی استخرها بیان کرد: در همان مقطع پایین بودن آمار کرونا ابلاغیه به دست ما رسید که شرایط بازگشایی استخرها با نصف ظرفیت و شرایط بسیار سختی را اعلام کردند که با آن شرایط اصلاً بازگشایی استخرها برای استخردارها صرفه اقتصادی نداشت.

جهانشیر عنوان کرد: در آن مقطع هم هیچ یک از استخردارهای همدان حاضر به باز کردن استخر نشدند.

مدیرکل ورزش و جوانان استان همدان با بیان اینکه هیچ گونه تخلفی را در بازگشایی استخرها در این ایام شاهد نبودیم، بیان کرد: به طور قطع سلامت جان انسان‌ها از هر چیز دیگری با ارزش‌تر بوده و تا زمان اعلام رسمی ستاد مدیریت کرونا تمامی اماکن آبی ما بسته خواهد بود.

وی عنوان کرد: متأسفانه در این ایام خسارت‌های مالی شدیدی به این قشر وارد شده و بسیاری از مربیان شنا و ناجیان غریق ما بیکار شده‌اند.

خسارت‌های میلیاردی به استخرهای همدان

جهانشیر با اشاره به موضوع استفاده از مکان‌های آبی غیر مجاز بیان کرد: دلیل اینکه امروز استخرهای ما با وجود خسارت‌های میلیاردی و بیکاری چند صد نفر تعطیل شده‌اند سلامتی و جان انسان‌ها است حال جای سوال دارد که چرا باید با استفاده از فضای سدها و اماکن ممنوع آبی جان خود را به خطر بیاندازیم.

مدیرکل ورزش و جوانان استان همدان عنوان کرد: امروز که کرونا به عنوان یک قاتل بی رحم روزانه جان چند ده نفر از مردم ما را می‌گیرد نباید با این مخاطرات خودمان هم جانمان را به خطر بیاندازیم.

گفتنی است؛ امروز که با وجود ویروس کرونا مرگ به تیتر روزمره زندگی همه ما تبدیل شده نباید به راحتی باعث شویم تا جانمان به وسیله آبی که مایه حیات است به بازی گرفته شود و در نهایت یک تفریح چند ساعته با پایانی تلخ مرگ ما را رقم بزند.

خانواده‌ها نیز باید به شدت مواظب حضور فرزندان خود در کنار سدها، رودخانه‌ها، آبگیرها و سایر اماکن آبی غیر مجاز برای شنا باشند تا از وقوع حادثه‌ای تلخ جلوگیری کنند. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 592848 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟