مرگ مادر در جشن عروسی پسرش / کرونا قاتل زنجیره ای بی رحم!

موج دوم شیوع کرونا را شاهد هستیم اما همچنان بساط میهمانی‌ها و عروسی‌ها در مواردی پابرجاست.

به گزارش رکنا ، کرونا در ابتدای شیوع روی محیط‌های شلوغ دست گذاشت و این اتفاق نه تنها پس از سال‌ها برخی مراسم‌ نه چندان پر فایده را از دایره عادات مردم در نقاط مختلف جهان حذف کرد، بلکه برای چند ماه خبری از مراسم پرخرج و زرق و برق‌دار عروسی و ختم نبود.

مراسم‌هایی که حتی بعضی خانواده‌ها برای به برگزاری آن پول قرض می‌گرفتند و تا چند سال بعد در حال پرداخت وام و اقساط آن بودند. کرونا هر چقدر بلا به سرمان آورد؛ حداقل از این بابت پا قدمش خیربود و خیلی از عروس و دامادها را با کمترین شرمندگی، آبروریزی راهی خانه بخت کرد.

در این میان برخی نیز هستند که باوجود علاقه‌مندی به برگزاری مراسم عروسی، دست نگاه داشتند و آن را به بعد از دوران کرونا موکول کردند اما یک دسته دیگر وجود دارند که خیلی جالب‌اند! به هیچ عنوان زیر بار نمی‌روند که چند روز عروسی‌شان جابه جا شود چه برسد به چند ماه. شاید این دسته همان‌هایی‌اند که حاضرند جانشان را به چوب حراج بزنند، اما عروسی و مراسم‌های ولو ساده‌شان لغو نشود.

چند هفته‌ای هست که خبری از قرنطینه نیست و بقیه این روز‌های کرونایی را به دست باور جامعه از اهمیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی اجتماعی‌مان سپردند که می‌توان کم‌ترین آن را استفاده از ماسک برشمرد؛ این مسئولیت و فهم اجتماعی نه تنها سلامت و جان خود ما و عزیزانمان بلکه سلامت یک جامعه را تضمین می‌کند.

آن دسته از افراد که به هرطریقی این وظیفه ملی را پشت گوش می‌اندازند، در ابتدا به خود ظلم می‌کنند و جان خودشان را به خطر می‌اندازند گرچه قلب هموطنانشان نیز به درد می‌آید.

عروسی در دوران کرونا

مرگ مادر داماد بخاطر کرونا

یکی دو هفته است که شنونده اخباری مبنی بر ابتلای چندین عروس و داماد و خانواده‌شان به ویروس کرونا هستیم. در کنار این اخبار ناراحت‌کننده، وزارت بهداشت و متخصصان کشورمان به هرشیوه که می‌توانستند، مردم را از برگزاری مراسم عروسی منع کردند چه برسد به جشن‌های شلوغ!

به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک یک مورد عروسی دیگر با اتفاقاتی ناگوار همراه شد. یک عروس‌داماد و خانواده اراکی بعد از برگزاری عروسی، به دلیل ابتلای جمعی به ویروس کرونا راهی بیمارستان شدند و متاسفانه مادرِ داماد در بیمارستان امیرالمومنین (ع) اراک جان باخت. به نقل از یکی از پرستاران بیمارستان، بعضی از مهمانان این عروسی از شهر‌های دیگر آمده بودند که البته درحال حاضر تعدادی از آنان به دلیل وخامت حال مراحل پیگیری درمانی را می‌گذرانند و بستری هستند.

وضعیت کرونا نابسامان است، موضوع را جدی بگیرید!

بابک فروتن متخصص بیهوشی و مراقبت های ویژه در خصوص مراسمی مانند عروسی‌ و ترحیم که در دوران کرونا برگزار می‌شود، اظهار کرد: در بحث کرونا هرجا را کم توجهی کنیم قطعا یک واکنش جدی و خشن را شاهد خواهیم بود. اکنون در مرحله‌ای نیستیم که به یک سطح یکنواخت و با ثباتِ شیوع این ویروس رسیده باشیم و به راحتی می‌شود با اموری مانند ماسک نزدن‌، تجمع در مراکز درمانی، بازار و امثالهم شرایط بدتری را تجربه کنیم.

او ادامه داد: یکی از اقداماتی که در ابتدای شیوع کرونا بسیار به آن‌توجه شد، محافظه‌کاری و جلوگیری از تجمعات بود که البته به جا بود و تأثیر بسزایی در شیوع بیشتر این ویروس داشت؛ لغو مراسمی مثل ختم، عروسی، جشن تولد، بیرون رفتن و فعالیت‌های جمعی مانند خرید کردن را نمی‌توان برای همه افراد متوقف کرد و عموم مردم را نمی‌توان بالاجبار از این امور منع کرد چرا که برخی امکانات مادی برای رفع برخی نیاز‌های اساسی خود را ندارند. این وظیفه مسئولین و فرهیختگان مملکت است که با جایگزین کردن شیوه‌نامه‌هایی تازه، برای این مسائل مختل شونده چاره بیندیشند.

مناطق قرمز کرونا را بشناسید!

فروتن با اشاره به اینکه تا مدت زیادی نمی‌توان به مردم گفت که جشن نگیرید، عروسی نگیرید و به خانواده خود سر نزنید، بیان کرد: با توجه به شرایط بد روحی که کرونا ایجاد کرده است، مردم سفر را برای تغییر احوالات خود انتخاب می‌کنند، برخی افراد هم ملاقاتیِ بیماران کرونایی‌اند و به طور طبیعی سخت است که قید دیدار عزیزشان را بزنند علی‌رغم اینکه این کار به احتمال زیاد، ویروس کرونا را راهیِ منزل آن فرد می‌کند.

مسافرت در د.ران کرونا

۴۰ تا۶۰ درصد مردم باید درگیر ویروس کرونا شوند!

او افزود: درحال حاضر ما شاهد ابتلا‌های دسته جمعی ناشی از سفر‌های دست‌جمعی و مراسم‌های توده‌ای هستیم و قاعدتا باید منتظر افزایش مرگ و میر باشیم. هنوز درصد قابل توجهی از مردم کرونا نگرفته‌اند که ما با خیال آسوده از ایمنی بدن افراد، نگران افزایش مرگ و میر و مبتلایان نباشیم! بین ۴۰ الی ۶۰ درصد مردم باید درگیر این ویروس شوند تا شاید بتوانیم با خیال راحت از الگوی بروز کرونا به الگوی آنفلوانزا برسیم که با دارو و در فصولی خاص قادر به رفعش باشیم. با یک حساب سرانگشتی درخواهیم یافت که ۴۰ درصد از ۸۰ میلیون نفر جمعیت ایران چیزی حدود ۳۶ میلیون نفر می‌شود! یعنی باید حدود ۳۶ میلیون نفر مبتلا داشته باشیم تا الگوی ظهور کرونا را به الگو‌های محدود فصلی از نظر دامنه و ارتفاع کاهش دهیم.

کرونا

کشور نیازمند تبیین شیوه‌نامه‌های جدید بخاطر کرونا است

این متخصص بیهوشی از متولیان امر مبارزه با کرونا مانند متخصصین، جامعه‌شناسان، روان‌شناسان و مسئولان کشوری انتظار می‌روند تا راهکار‌هایی ارائه دهند و شیوه نامه امور مختلف را تبیین کنند تا یک هم‌زیستی با کرونا صورت بگیرد؛ به طور مثال برای محیط‌های مختلف مثل مساجد، تالار‌ها و امثالهم، باید قواعدی با توجه به ظرفیت این اماکن در دستور کار قرار گیرد و به همین شکل رصد شوند. نتیجه این قوانین و شیوه‌نامه‌ها، از بین بردن عوامل شیوع کرونا خواهد بود.

او در ادامه گفت: شاهد هستیم که مجامع علمی کشور، بعد از شیوع کرونا جلسات و وبینار‌های خود را به طور ویدیو کنفرانس و مجازی برگزار کردند.

فروتن در خصوص انتقال کرونا به سایر افراد جامعه به واسطه فعالیت‌های مختلفی که درطی دوران کرونا انجام می‌دهند بر اساس نتایج انجمن پزشکی تگزاس اظهار کرد: یک چارت از عدد یک الی ۱۰ وجود دارد که محیط‌های پر خطر به کم‌خطر از نظر ابتلا و انتقال ویروس کرونا را درجه بندی کرده است و به ترتیب به ذیل زیر است:

شرایط کم خطر کرونا

عدد یک که کمترین احتمال انتقال ویروس کرونا را دارد شامل فعالیت‌هایی مانند باز کردن نامه پستی است که از پست‌خانه یا صندوق پستی گرفته می‌شود.

فعالیت‌هایی که در رده دوم هستند شامل دریافت غذا از رستوران به صورت تحویل درب منزل، بنزین زدن، فعالیت‌های ورزشی که شامل دو بازیکن و ورزشکار است و بیرون رفتن برای تفریح از فعالیت‌هایی ریسکی این درجه است.

شرایط خطر کم و متوسط کرونا

درجه سوم شامل سه فعالیت خرید از خواربار فروشی و میوه‌فروشی‌ها، بیرون رفتن برای دوچرخه سواری وپیاده روی در محیط باز است.

درجه چهارم خطر انتقال ویروس کرونا ماندن در هتل به مدت دوشب، نشستن در مطب یک دکتر برای انتظار نوبت، رفتن به کتابخانه یا موزه، محیط رستوران روباز و همچنین قدم زدن در مناطق شلوغ سر باز شهر است و به طور مثال یک ساعت بازی کردن در اتاق بازی، احتمال متوسط خطر انتقال ویروس را افزایش می‌دهد.

شرایط خطر متوسط کرونا

برای درجه پنجم سه محیط ذکر شده است از جمله رفتن به کنار دریا، مهمانی‌های حوالی خانه و در بالکن و دورهمی‌ها و مهمانی‌های این‌چنینی. خرید از سوپرمارکت‌های بزرگ در همین درجه نیز قرار می‌گیرد.

درجه ششم چهار فعالیت است مانند فرستادن بچه‌ها به مدرسه و اردو‌های مدرسه ای. حدود یک هفته کار کردن در ساختمان اداری و شنا در استخر‌های عمومی، دید و بازدید و ملاقات فامیلی به خصوص سالمندان و همچنین مشاغلی که مدام در رفت آمد هستند مثل خبرنگاری.

شرایط خطر متوسط تا زیاد کرونا

درجه هفتم طیف وسیعی دارد و متوسط روبه بالا محسوب می‌شود مخصوصا آرایشگاه‌های زنانه که حضور در آن‌جا بیشتر طول می‌کشد. غذا خوردن در رستوران‌های در بسته و‌شرکت در جشن تولد‌ها، ازدواج‌ها، عروسی‌ها و مراسم ختم. سفر‌های هوایی با هواپیما و بازی‌هایی که تماس مستقیم زیاد دارند مثل بسکتبال، فوتبال و بغل کردن و دست دادن افراد وقتی در محیط شلوغ‌اند.

شرایط خطر زیاد کرونا

درجه هشت و ۹ که بسیار خطر آفرین محسوب می‌شود، غذا خوردن در بوفه‌هاست. فعالیت در مراکز ورزشی مانند باشگاه‌ها، رفتن به شهربازی‌ها، رفتن به تئاتر یا دیدن فیلم در سینما بدون فاصله، کنسرت‌ها و میادین ورزشی برای دیدن مسابقات، کار‌های جمعی مانند مراسم مذهبی که بیشتر از ۱۰۰ نفر در یک فضای بسته باشند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 585432 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟