مهار آتش‌سوزی باغ‌های خلخال
حجم ویدیو: 6.47M | مدت زمان ویدیو: 00:01:03

به گزارش رکنا، سیدحسن موسوی روز دوشنبه افزود: در ۲ روز گذشته ۱۰ مورد آتش‌سوزی از باغ‌های مرکز و حاشیه شهر به این ایستگاه گزارش شده که با حضور بموقع آتش‌نشانان آتش مهار و از سرایت آن به باغ‌های مجاور پیشگیری شد.

وی با بیان اینکه فردی که اقدام به آتش زدن درختان و فضای سبز پارک جنگلی الرباغی خلخال کرده بود، توسط نگهبان این پارک شناسایی شده، اظهارداشت: از چند روز پیش با باردهی درختان چنار موسوم به برف درختی که دارای مواد آتش‌زا بوده و به سرعت قابل اشتعال هستند موارد آتش‌سوزی در باغ‌ها افزایش یافته است.

آتش‌سوزی باغ‌های خلخال مهار شد

وی گفت: در حالی که به نظر باغداران منطقه همه موارد آتش‌سوزی باغ‌ها عمدی است، در مواردی دمای بالای هوا در وسط روز موجب اشتعال پنبه‌های آتش‌زای بار درختان چنار در داخل علوفه‌های خشک و یا چسبیده به کنده درختان پوسیده در باغ‌ها می‌شود.

او اظهارداشت: تا پایان زمان ریزش بار درختان چنار انتظار از باغداران مراقبت لازم از باغ و گزارش بموقع آتش‌سوزی‌ها به ایستگاه آتش‌نشانی است.

پیش‌تر، معاون اداره منابع طبیعی و آبخیزداری خلخال نیز به آتش‌زا بودن بار درختان چنار هشدار داده بود.

به گفته افشین محمدی ، پنبه‌های معلق در آسمان این شهر بویژه فضای باغ‌های مرکز و مجاور خلخال موسوم به برف درختی اندام‌های جنسی و زایشی و میوه درختان چنار در زمان آغاز برگ‌دهی این نوع از درختان هستند که آتش‌زا بوده و احتمال آتش‌سوزی در باغ‌ها را افزایش می‌دهد.

او افزود: زمان ریزش پنبه‌های درختان بلند چنار و تبریزی از یک هفته تا ۱۰ روز بوده و این پنبه‌ها آفت درختی محسوب نشده و غیر از آتش‌زا بودن هیچ آسیبی به درختان میوه و یا سبزی و صیفی کشت شده در باغ‌ها و مزارع کشاوری نمی‌رسانند.

با باردهی درختان چنار و پراکنده شدن پنبه‌های سبک آن در آسمان ،مشکل بیماران تنفسی و یا دارای آلرژی افزایش یافته و به این افراد توصیه شده از تردد در مناطق همجوار باغ‌ها اجتناب کنند.

به گفته کارشناسان ۲۰ درصد مرم به بار درختان چنار حساسیت دارند و تنفس هوای آلوده به بار این درختان موجب بروز تنش‌های تنفسی هم چون عطسه و سرفه خواهد شد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 572977 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟