وضعیت قرمز کرونایی در ۱۶ شهرستان ‌خوزستان‌

‌به گزارش رکنا، غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان ‌در برنامه زنده تلویزیونی در تشریح آخرین وضعیت استان در زمینه شیوع کرونا اظهار داشت: از 10 هزار تستی که روزانه در کشور انجام می‌شود 1200 تست آن مربوط به خوزستان است و این رقم به‌زودی به 1500 تا 1700 تست می‌رسد.

وی این موضوع را نقطه قوت حوزه سلامت استان برشمرد و افزود: ‌می‌توانیم تست بیشتری بگیریم و سریع‌تر بیماران و افراد آلوده را جدا و قرنطینه خانگی کنیم. افرادی که نمونه آنها مثبت اعلام می‌شود و قرنطینه خانگی می‌شوند شاید بدون علائم و یا دارای علائم خفیف باشند اما لازم است شرایط قرنطینه را بپذیرند تا دیگران را آلوده نکنند و در عین حال با درمان‌های حمایتی که دارند و استراحتی که خواهند داشت خودشان به‌سمت بحرانی شدن نخواهند رفت و جامعه کمتر آلوده خواهد شد.

شریعتی با بیان اینکه اکثر بیماران ‌سرپایی هستند اما به نسبت افراد بستری هم افزایش یافته است، تصریح کرد: در یک ماه اخیر تعداد بیماران ‌سه برابر افزایش داشته اما افراد بستری 60 درصد افزایش داشته ‌که افزایش قابل‌توجهی است و این امر فشار بر کادر درمان و پزشکان، پرستاران و پیراپزشکان در بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها را بیشتر و بیشتر خواهد کرد و آنها را هم خسته ‌و احتمال آلودگی آنها را بیشتر می‌کند.

استاندار خوزستان با ابراز ا‌ینکه ‌"وقتی پزشک، پرستار، متخصص و فوق‌متخصص آلوده شد از یک نیروی فعال محروم می‌شویم و رسیدگی به بیماران کاهش پیدا می‌کند و بیماران آسیب‌پذیرتر می‌شوند"، ادامه داد: ‌از این بابت خواهش می‌کنیم و اصرار داریم از مردم عزیز که در خانه بمانند و موارد خود‌مراقبتی را بیشتر رعایت کنند و جز در موارد ضروری از منزل خارج نشوند تا احتمال آلودگی به حداقل برسد.

استاندار خوزستان با اعلام اینکه "اکنون ‌شرایط پایداری داریم و تعداد تخت‌های ظرفیت‌سازی‌شده بیش از 1300 تخت است و تعداد تخت‌های اشباع‌شده 720 تخت است"، گفت: تعداد تخت‌های ویژه نیز بیش از 200 تخت تدارک دیده شده و هم‌اکنون 150 تخت آن اشغال است و حدود 46 بیمار ‌به دستگاه کمک‌تنفسی متصل هستند.

وی با تذکر اینکه رشد بیماران ویژه در خوزستان آرام است و شتاب ندارد ولی با وجود این، شرایط فعلی هشدار‌دهنده است، خاطرنشان کرد: ‌‌اگر جدیت به‌خرج ندهیم و مراقبت نکنیم و ‌به همدیگر تذکر ندهیم با طغیان بیماری و کمبود تخت‌های ویژه و دستگاه‌های کمک‌تنفسی روبه‌رو خواهیم شد و ممکن است تلفات بیشتری داشته باشیم، اما هر روز شرایط را رصد و تلاش می‌کنیم منحنی بیماری شتاب افسارگسیخته نگیرد و تا جای ممکن مسطح تداوم داشته باشد تا شرایط از دست ما خارج نشود.

استاندار خوزستان با تأکید به اینکه "با تلاش‌های شبانه‌روزی مسئولان پزشکی و رؤسای بیمارستان‌ها و کادر درمانی تا امروز توانسته‌ایم بیماری را کنترل کنیم و اجازه ندهیم که ‌در بیمارستان‌ها با شرایط بحرانی مواجه شویم"، اظهار داشت: اگرچه روند قابل کنترل است اما مستلزم این است که‌ مردم هم همکاری ‌و کادر درمانی را حمایت و پشتیبانی کنند، این پشتیبانی مردم همان خودمراقبتی ‌است لذا از خود و خانواده خود مراقبت کنید و ‌ ‌جز در مواقع ضروری از منزل خارج نشوید.

وی با ابراز ا‌ینکه "علی‌رغم میل باطنی تصمیم گرفتیم در برخی از شهرستان‌ها تا دوشنبه تعطیلی ادارات و اصناف را ادامه دهیم و فاصله‌گذاری را بیشتر کنیم و مدیریت رفت‌وآمد در شهرهایی که قرمز محسوب می‌شود برای کنترل بیشتر انجام دهیم"، افزود: شعب منتخب بانک‌ها نیز با پنجاه درصد پرسنل با درهای بسته صرفاً برای کارهای عمومی و امور مربوط به دستگاه‌های اجرایی و شرکت‌ها فعالیت خواهند داشت و برای کارهای شخصی که امکان انجام آن از طریق اینترنت و موبایل و عابربانک است پذیرشی نخواهند داشت و خدماتی ارائه نمی‌دهند. بخش‌های تولیدی و عملیاتی نیز همچنان فعالیت خود را ادامه می‌دهند.

استاندار خوزستان با بیان اینکه "دوشنبه‌شب مجدداً شرایط را بررسی می‌کنیم و امیدواریم بازگشایی ادارات و اصناف را داشته باشیم"، ادامه داد: تأکید می‌کنم هر زمان که به بازگشایی تصمیم گرفتیم صرفاً اصنافی که در سامانه وزارت بهداشت ثبت‌نام کردند و مقید و متعهد به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی باشند اجازه بازگشایی دارند در غیر این صورت اجازه بازگشایی نمی‌دهیم.

وی با اعلام اینکه "هم‌اکنون 16 شهرستان استان خوزستان‌ وضعیت قرمز دارند"، تصریح کرد: ‌از نظر شدت و گستردگی شیوع و موارد مثبت ابتلا در صد هزار نفر ‌شهرستان‌های دزفول، باوی، کارون، اهواز، شوشتر، شوش، هفتکل، حمیدیه، مسجدسلیمان، خرمشهر، گتوند، هندیجان، رامهرمز، آبادان، دشت‌آزادگان و ماهشهر وضعیت قرمزی دارند.

شریعتی از امیدیه، باغ‌ملک، رامشیر، اندیمشک و شادگان به‌عنوان شهرهای زرد استان نام برد و گفت: ‌اندیمشک و شادگان بین سفید و زرد هستند و شهرهای سفید نیز شامل لالی، هویزه، بهبهان، ایذه، اندیکا، آغاجاری و دهدز است لذا فرمانداران و مدیران شهرهای قرمز باید تمام تمهیدات و اقدامات لازم را در دستور کار قرار دهند تا به‌سمت زرد شدن و پس از آن سفید شدن حرکت کنیم.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 568582 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟