رئیس جمهوری که باعث شیوع کرونا شد

به گزارش رکنا، در حالیکه سرعت شیوع ویروس کرونا در بسیاری از کشورها در حال پایین آمدن است، شیب ابتلای به این ویروس در برزیل به شدت بالا رفته است. حالا برزیل یکی از رکوردداران ابتلا به کرونا در جهان است. تا پایان روز سه شنبه، نزدیک به 108 هزار ابتلا به کرونا در برزیل ثبت شد. این در حالی است که از این تعداد، 7,367 نفر فوت کرده و حدود 45 هزار نفر نیز بهبودی یافته اند.

نمودار ابتلا به کرونا در برزیل نشان از این دارد که شیب شیوع این بیماری از اواسط ماه مارس به بعد به صورت تصاعدی بالا رفته و تا روزهای ابتدایی ماه می 2020 به اوج خود رسیده است.

آمار گویای این است که این نمودار همچنان در حال صعود خواهد بود و با توجه به افزایش تصاعدی ویروس کرونا احتمالا تا چند هفته آینده به نقطه اوج(پیک) خود نرسد. طبق گزارش الجزیره، وضعیت برزیل در حال حاضر به شدت خطرناک است و در صورت تداوم این وضعیت، کرونا می‌تواند نوعی فاجعه در این کشور بیافریند.

لجاجت یک رئیس جمهور، برزیل را بحران‌زده کرد

اما به راستی چرا برزیل ناگهان به یکی از رکوردداران در زمینه کرونا تبدیل شد؟ آمار موارد ابتلا به کووید 19 در برزیل نشان از نوعی بی تدبیری سیاسی در این کشور پهناور آمریکایی دارد. در راس این بی تدبیری نیز رئیس جمهور این کشور قرار دارد. از همان روزهای اول مشخص بود که ژائیر بولسونارو یک سیاستمدار متعادل نیست. نباید فراموش کرد که همه بولسونارو را ترامپ دوم می‌نامند. بولسونارو یک راست گرای افراطی است که در اوج شیوع کرونا در جهان به بهانه تعطیلی اقتصاد از قرنطینه کردن شهرهای پرجمعیت برزیل خودداری کرد. این دقیقا زمان طلایی بود که اگر رئیس جمهور لج باز برزیل از آن استفاده کرده بود شاید اکنون برزیلی‌ها با فاجعه ماه مارس مواجه نبودند.

دولت برزیل و به خصوص رئیس جمهور این کشور ابتدا تهدید کرونا را جدی نگرفت و تهدید آنی اقتصادی را مهم تر از تهدید آتی اما وحشتناک کرونا دانست. طبق گزارش الجزیره قطر، در حالیکه دنیا در انزوا و قرنطینه به سر می‌برد، دولت برزیل در ماه فوریه و مارس حتی کارناوال‌های شادی این کشور را که نماد جذب توریست هستند، تعطیل نکرد. به جز این، هیچ پروازی در این کشور لغو نشد و طبق گفته مقامات برزیلی فقط در ماه فوریه برزیل حدود 3 میلیون گردشگر به خود پذیرفت.

در همین دوره، یک اختلاف سیاسی هم در برزیل رخ داد. در حالیکه اکثریت مجلس بر قرنطینه کشور تاکید داشتند، ژائیر بولسونارو در کنار مخالفان قرنطینه قرار گرفت و حتی در تظاهراتشان هم شرکت کرد و در یک حرکت پوپولیستی خود را مدافع منافع اقتصادی برزیلی‌ها دانست. این شکاف سیاسی در کشور بزرگ برزیل اثر خود را در ماه مارس نشان داد و نهایتا برزیل را به یکی از رکوردداران کرونا در دنیا تبدیل کرد.

شباهت ترامپ و بولسونارو

طبق تحلیل الجزیره، اقدامات بولسونارو در زمینه کرونا مانند اقدامات ترامپ بود. هر دو لجوجانه در مقابل توصیه‌های پزشکی ایستادند و بدون توجه به توصیه های بهداشتی در اوج کرونا، سفرهای خود را به مناطق مختلف کشورشان ادامه دادند. در نتیجه، اکنون آمریکا و برزیل دوشادوش هم در حال سقوط به قعر چاه مصیبت کرونا هستند. مصیبتی که بدون شک حاصل نافهمی و لجاجت دو فرد در این دو کشور بوده است.

آنچه بیش از همه نخبگان را آزرده ساخته اظهارات عجیب بولسونارو در مورد کووید 19 و استهزای آن است. رئیس جمهور برزیل مانند همتای آمریکاییش بارها در سخنرانی‌های خود شیوع کرونا را نوعی توهم دانسته یا از بهبود سریع آن با داروهای سرپایی یا سنتی سخن گفته است. بولسونارو همچنین با این اظهاراتش باعث کاهش ترس مردم و عدم رعایت فاصله اجتماعی و تعهدشان نسبت به سلامتی خود شد؛ به خصوص اینکه کلیساهای برزیل نیز تحت تاثیر این سخنان، خیلی به مقابله پزشکی با کرونا توجه نکردند و به مردم فشار نیاوردند که در مقابله با کرونا هشیار باشند. با توجه به مذهبی بودن مردم برزیل این همراهی می‎توانست خیلی مفید باشد.

آیا آقای رئیس جمهور می‌تواند فاجعه را کامل کند؟

در شرایط قرمز، دولت برزیل هنوز هم تعلل دارد. طبق گزارش‌های رسیده، بین وزارت بهداشت برزیل و رئیس جمهور این کشور در مورد نحوه فاصله گذاری اجتماعی یا شدت قرنطینه اختلاف وجود دارد. همچنین، برخی نظرسنجی‌های انجام شده توسط موسسه داتادفولیا در برزیل نشان داده که 45 درصد از مردم این کشور معتقدند ژائیر بولسونارو رئیس جمهور برزیل باید توسط مجلس استیضاح شود.

گزارش‌ها حاکی از این است که حتی تا این لحظه، رئیس جمهور برزیل همچنان بر مواضع خود مصر بوده و خواستار بازگشت به زندگی عادی است. او معتقد است به جای فرایند جدا سازی اجتماعی افقی از فاصله گذاری عمودی استفاده شود؛ یعنی تنها سالخوردگان و بیماران و افراد پرریسک در قرنطینه خانگی بمانند و بقیه به سرکارشان بازگردند؛ تصمیمی که در شرایط فعلی به شدت پرریسک است و می‌تواند فاجعه را در این کشور تکمیل کند.

باید صبر کرد و دید که آینده مردم برزیل با چنین رئیس جمهوری به کجا خواهد رسید.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 565270 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟