«چشم صورتی» هم از علائم ابتلا به کووید ۱۹ است / جهانپور خبر داد

به گزارش رکنا، سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: جز آنکه برخی مبتلایان هیچ گونه علائمی ندارند، مشخص شده بود که برخی مبتلایان علائمی در حد نابویایی و ناچشایی دارند و حالا یک علامت دیگر هم اضافه شده است: «چشم صورتی» یا Pink Eye که در آن رنگ عنبیه چشم مبتلایان

به گزارش «تابناک»، دکتر کیانوش جهانپور در نشست خبری امروز با اصحاب رسانه که به صورت آنلاین برگزار شد، در خصوص مطالبی که غربی ها درباره گرایش سازمان بهداشت جهانی به چین مطرح کرده‌اند گفت: در پاسخ به اینکه امروز برخی می‌گویند WHO «چین محور» است باید به اظهار نظرهایی که در گذشته مطرح شده و این سازمان را «آمریکا محور» خوانده اشاره کرد که هر دو اظهارات سیاسی هستند و اغراض سیاسی را دنبال می‌کنند.

وی افزود: همان گونه که پیشتر هم گفته ام، از روز اول مطابق سخنان وزیر محترم بهداشت کوشیدیم تا قطار سلامت را به لوکوموتیو سیاست متصل نکنیم و بر این اساس رویکرد سیاسی در همکاری با سازمان بهداشت جهانی نداریم و خیلی هم نشانه ای از سیاست در کارشان ندیده‌ایم. اینکه دولت آمریکا در زمانی که باید به سمت مسئولیت مشترک و اقدام مشترک برویم، چنین رفتاری نشان می‌دهد، تاکید بر این واقعیت است که ویروس کرونا از ویروس دونالد ترامپ خطرناک تر نیست!

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی در خصوص تجویز داروی «فاوی‌پیراویر» به رغم حاشیه های چند وقت اخیر و تاکید مسئولان وزارت بهداشت بر مجوز نداشتن این دارو، گفت: اینکه برخی پزشکان فاوی‌پیراویر تجویز می‌کنند و شنیده ها حکایت از فروش این دارو در بازار سیاه یا به اصطلاح عمومی، بازار ناصر خسرو دارد، از منظر قانونی قابل پیگرد است به ویژه اینکه مشخص است کدام پزشک چنین تجویزی داشته و بیماران را روانه بازار سیاه کرده است.

وی افزود: البته گزارش ها نشان می‌دهد آنچه در بازار سیاه به عنوان داروی فاوی‌پیراویر به فروش می‌شد، جعلی است و مصرف این داروی جعلی ممکن است عواقبی برای بیماران داشته باشد و حتی سلامت ایشان را به خطر بیاندازد.

جهانپور در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص ترافیک این روزهای شهرهایی مانند تهران، آن هم در آستانه اجرای گام بعدی فاصله گذاری و بازگشت به کار برخی مشاغل، گفت: بازگشت مشاعل به صورت تدریجی و با احراز سلامت افراد و شاغلان انجام می‌شود. اگر از ما به عنوان وزارت بهداشت بپرسید، که قطعا علاقمندیم تا کل کشور تعطیل باشد تا همه در خانه ها باشند و در را قفل کنند که در آن صورت ما هم از هفته بعد لازم نیست سر کار برویم چون فردی بستری نمی‌شود، اما چنین امری نه ممکن و نه مطلوب است و باید شرایط اقتصادی و واقعیت‌های اجتماعی جامعه را در نظر بگیریم.

وی افزود: ما درباره اقدامات ناممکن و نامطلوب صحبت نمی‌کنیم باید همه شاخص‌های مرتبط با اقتصاد و اقتصاد سلامت را در نظر بگیریم؛ حفظ اشتغال و معیشت مردم مهم است و امروزه درآمد و اشتغال مردم یکی از عوامل مهم اجتماعی و اقتصادی موثر بر سلامت است که نمی‌توانیم آن را نادیده بگیریم. در ستاد ملی کرونا هم فقط مسئولان حوزه سلامت حضور ندارند بلکه همه شاخص‌ها و الزامات اقثصادی، اجتماعی در اتخاذ تدابیری مانند بازگشایی مشاغل به صورت تدریجی از ۲۳ فروردین در کشور در نظر گرفته شده است.

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: ترافیک روز‌های اخیر هم به جز بخشی که مربوط به عشاق و زوج‌های جوان است، یا آنهایی که ساده انگاری می‌کنند یا تداوم طرح فاصله گذاری را ندید می‌گیرند و تردد غیر ضروری دارند، بخش مهمی از آن به این دلیل است که مردم از ناوگان حمل و نقل عمومی استفاده نمی‌کنند و با اتومبیل‌های شخصی به سر کار می‌روند که اگرچه این خودروهای تک سرنشین موجب افزایش آلودگی هوا و ترافیک می‌شوند، اما در فاصله گذاری موثر هستند.

وی افزود:به عبارت بهتر، اینکه مردم از خودروهای شخصی استفاده می‌کنند و ترافیک این روزها را موجب شده، در تقابل با فاصله گذاری نیست و حتی می‌توان تاکید کرد در راستای فاصله گذاری اجتماعی بوده است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 557604 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟