دانستنی های مهم درباره ویروس کرونا

به گزارش رکنا ، علی معینی فوق تخصص بیماری‌های ریوی در کرمانشاه در خصوص بیماری کرونا ویروس، گفت : نخستین بار ۳۰ دسامبر ۲۰۱۹ یک فرد در بازار ماهی فروشان شهر ووهان در چین مبتلا به بیماری شدید تنفسی که شبیه آن نبوده، می‌شود و نخستین مرگ و میر این بیماری نیز برای نخستین‌بار در چین گزارش شد.

او گفت : تاکنون بیش از یک‌هزار و ۴۰۰ نفر بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده‌اند.

او افزود: ویروس از خانواده کرونا است تاکنون شبیه این ویروس نبوده، منبع این ویروس به نظر می‌رسد در حیوانات باشد مانند حیوانات زنده دریایی، البته این انتشار در آن‌جا صورت گرفته، ولی هنوز به طور قطع سازمان بهداشت جهانی آن را تایید نکرده است.

معینی در توضیح شائبه ایجاد شده در مصرف آبزیان، گفت: در مورد نوع غذایی که ما مصرف می‌کنیم با دیگر مناطق تفاوت‌هایی وجود دارد پخت غذا که ویروس را از بین می‌برد بین ایرانیان بیشتر صورت می‌گیرد، غذایی که خوب پخته شود آلودگی آن بین می‌برد.

او با بیان اینکه شیوع این بیماری کمتر شده، افزود: با گرم شدن هوا شرایط برای فعالیت ویروس کمتر می‌شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، تب، گلودرد، علائم تنفسی به صورت خارش در بینی و قرمز شدن و آبریزش بینی را از جمله عوارض بیماری کرونا ویروس عنوان کرد و گفت: سازمان بهداشت جهانی کشور‌ها را مکلف در گزارش موارد مثبت این نوع بیماری کرده، خوشبختانه تاکنون مورد ثابت شده‌ای در ایران گزارش نشده است.

معینی با اشاره به احتمال ورود این بیماری به استان و کشور، افزود: این آمادگی در بیمارستان امام رضا (ع) شهر کرمانشاه در خصوص پذیرش این نوع بیماران وجود دارد.

او در خصوص فرایند ساخت واکسن این بیماری، افزود: این ویروس به‌تازگی کشف شده، واکسن آن در حال ساخت است و، چون فرایند تولید واکسن زمان‌بر است حداقل تایید آن ۶ ماه زمان لازم دارد.

معینی با بیان اینکه کسانی که ضعف دستگاه ایمنی دارند بیشتر در معرض این بیماری هستند، گفت: احتمال ابتلا در کسانی که زمینه بیماری قلبی، آسم، دیابت و... دارند، بیشتر است.

فوق تخصص بیماری‌های ریه در کرمانشاه افزود: ویروس کرونا به طور طبیعی از طریق هوا منتقل نمی‌شود، ولی از طریق فرد آلوده از طریق ترشحات عطسه و سرفه منتقل می‌شود و، چون دوره کمون ۲ هفته‌ای دارد به همین دلیل، شیوع آن نیز تشدید می‌یابد.

او در خصوص انتقال کرونا ویروس از طریق حیوانات خانگی، گفت: هنوز ثابت نشده که منبع حیوانی در خصوص آن وجود دارد یا نه، ولی توصیه می‌شود اگر با حیوانات در ارتباط هستید حتما در شست‌و‌شوی دستان دقت عمل داشته باشید.

معینی در توضیح اینکه آیا مصرف سیر برای جلوگیری از ابتلا موثر است یا نه، افزود: سیر به عنوان یک ماده غذایی در جلوگیری از بسیاری از عفونت‌ها بسیار موثر است، ولی در مورد کرونا ویروس هنوز ثابت نشده است.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از شهروندان خواست نکات بهداشتی را درخصوص شستن دست‌ها، استفاده از ماسک و... رعایت کنند و گفت: در مجامعی که احتمال انتقال وجود دارد فاصله یک متری با فرد مبتلا را حتما مدنظر داشته باشید .برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 543714 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟