۲ سیلاب ورودی در حوضه کرخه مهار شد

به گزارش رکنا، داریوش بهارلویی با اعلام اینکه دو سیلاب با دبی حداکثر لحظه‌ای ۱۲۰۰ و ۱۴۰۰ مترمکعب بر ثانیه طی چند روز اخیر توسط سد کرخه مهار شده است، اظهار کرد: بارش‌های اخیر، بیشترین اثر را بر روی حوضه‌های کرخه و دز داشته است و در سایر سدها و حوضه‌ها نیز شاهد افزایش رواناب بوده ایم.

وی افزود: بارش‌های دهه دوم آذر ماه، بخشی از کمبود ورودی‌های آب را جبران کرده ولی همچنان نسبت به شرایط طبیعی قابل‌انتظار، میزان آب موجود در سدها کمتر است.

بهارلویی ادامه داد: شواهد وقوع خشکسالی ملایم هیدرولوژیکی در حوضه‌های آبریز قابل رصد بوده که تشدید و یا تضعیف آن بسته به وقایع بارشی در ماه‌های آینده است.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان گفت: تاکنون میزان ورودی آب به مخازن سدهای استان خوزستان دو میلیارد و ۵۱۶ میلیون مترمکعب بوده که به ازای آن پنج میلیارد و ۳۹ میلیون مترمکعب آب برای مصارف مختلف رها گشته است که این ارقام بیانگر استفاده حدود دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون مترمکعب از حجم استراتژیک و ذخایر سدها از ابتدای شروع سال آبی تا اواسط آذرماه است.

بهارلویی در پایان اظهار کرد: در شرایط فعلی تاب‌آوری رودخانه کرخه در پایین‌دست سد، ۵۰۰ مترمکعب بر ثانیه است که درنتیجه هر جریان ورودی و خروجی بیش از این میزان می تواند موجب آب‌گرفتگی مناطقی از مسیر رودخانه شود؛ اگرچه اقدامات مناسبی برای افزایش تاب‌آوری رودخانه کرخه با ترمیم و تحکیم سیل بندها در حال اجرا بوده که می تواند کمک شایان توجهی به مدیریت سیلاب در صورت وقوع کند .برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 524285 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟