محاکمه مرد ۹۳ ساله به خاطر همکاری با رژیم نازی

زمانی که برونو د. برای انجام خدمت به اردوگاه مرگ اشتوتهوف فرستاده شد، ۱۷ ساله بود؛ به همین دلیل او در دادگاه نوجوانان هامبورگ محاکمه می‌شود.

اتهام برونو د. کمک به قتل پنج هزار و ۲۳۰ نفر، به‌ویژه اسیران یهودی اعلام شده است.

متهم خود اعتراف کرده که در سال‌های ۱۹۴۴ و ۱۹۴۵ در اردوگاه مرگ اشتوتهوف نگهبان بوده است.

بنا بر اسناد مرکز رسیدگی به جنایات ناسیونال سوسیالیست‌ها که در شهر لودویگزبورگ واقع شده، در این اردوگاه و دیگر اماکن وابسته به آن و همچنین در "راه‌پیمایی‌های مرگ" به این اردوگاه حدود ۶۵ هزار نفر کشته شده‌اند.

دادستانی هامبورگ تاکید کرده است که در دوران خدمت برونو د. در این اردوگاه، اسیران با برنامه‌ریزی دقیق به قتل می‌رسیدند .

دادستانی به شیو‌ه‌های گوناگون کشتار اسیران اشاره کرده است؛ از جمله خفگی در اتاق گاز یا خودداری عامدانه از رساندن خوراک و آب به اسیران.

دادگاهی کوتاه‌مدت

به گفته سخنگوی دادستانی قرار است که محاکمه برونو د. در دوازده جلسه برگزار شود. از آنجایی که متهم در وضعیت جسمی نامناسبی به‌سر می‌برد، او در هر جلسه حداکثر دو ساعت محاکمه خواهد شد.

دویچه وله فارسی را در اینستاگرام دنبال کنید

شاکی‌های خصوصی، حدود ۳۰ تن از جان‌بدربردگان اردوگاه اشتوتهوف و وابستگان دیگر قربانیان رژیم نازی هستند. تمامی آنها در جلسه‌های دادگاه شرکت نمی‌کنند. قرار است که سه تن از جان‌بدربردگان اردوگاه اواخر اکتبر به عنوان شاهد در دادگاه حضور ‌یابند.

متهم وضعیت جسمی مناسبی ندارد و با صندلی چرخدار در نخستین جلسه دادگاه حاضر شد.

چرا دادگاه دیر برگزار می‌شود؟

محاکمه برونو د. حدود ۷۴ سال پس از قتل عام اسیران در اردوگاه‌های رژیم نازی برگزار می‌شود.

وکیل او گفته است که مقامات قضایی آلمان دست‌کم از ۳۷ سال پیش می‌دانند که موکلش به عنوان نگهبان در خدمت رژیم نازی بوده است. متهم این پرسش را مطرح کرده است که چرا محاکمه او با تاخیر چنددهه‌ای برگزار می‌شود؟

یکی از دلایل این تاخیر، تصحیح قانونی است که بر اساس آن "مجرم" تعریف می‌شود. این قانون تا سال ۲۰۱۱ دارای شرطی بود که بر اساس آن، تنها زمانی یک فرد مجرم شناخته می‌شد که به طور مستقیم مرتکب جرم مشخصی شده باشد.

این قانون سال ۲۰۱۱ با رأی دادگاه مونیخ در پرونده جان دمیان‌یوک تغییر کرد. دمیان‌یوک در زمان حکومت ناسیونال سوسیالیسم نگهبان اردوگاه مرگ "سوبیبور" بود. او در سن ۸۹ سالگی به دلیل همکاری در قتل بیش از ۲۸ هزار یهودی محاکمه شد. با وجود اینکه دخالت مستقیم دمیان‌یوک در کشتار اسیران قابل اثبات نبود، دادگاه ثابت کرد که او در این کشتار همکاری داشته و مستحق پنج سال زندان است.

این حکم زمینه را برای محاکمه افرادی که در پست‌های کلیدی رژیم نازی نبودند اما در جنایت‌های آنها شرکت داشتند فراهم کرد.

در این راستا اسکار گرونینگ، "حسابدار اردوگاه مرگ آشویتس" در سال ۲۰۱۵ محاکمه شد و اکنون برونو د. به عنوان "چرخ کوچکی در ماشین مرگ" به دادگاه کشیده شده است.

احتمال می‌رود که این آخرین محاکمه بزرگ رسیدگی به جنایت‌های رژیم نازی باشد زیرا ۲۹ نفری که در آلمان به این دلیل تحت پیگرد قانونی هستند، به حدی سالخورده‌ هستند و از نظر جسمی ضعیف که محاکمه آنها بعید به نظر می‌رسد. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 510907 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟