توضیحات وزیر بهداشت در خصوص ماجرای ایدز در لردگان + جزئیات

به گزارش رکنا، دکتر سعید نمکی وزیر بهداشت با اشاره به ماجرای ایدز در لردگان، گفت: حدود ۴۰ هزار بیمار اچ ای وی مثبت در کشور شناسایی شده‌اند که هیچکس نمی‌داند که این افراد کجا هستند. بنابراین ما مَحرم مردم مملکت هستیم. درباره لردگان نیز این اولین بار است که مشخص شد که بیماران مبتلا به این بیماری متعلق به یک منطقه خاص هستند که این را هم ما اعلام نکردیم، بلکه ما از چند ماه قبل در جریان این قضایا بودیم و داشتیم با شدت و به صورت چراغ خاموش با حفظ محرمانگی و عزت مردم آن منطقه، روی آن کار می‌کردیم.

ایدز از طریق سرنگ آلوده علمی نیست

وی افزود: ناگهان به دلایلی که خیلی آن‌ها را باز نمی‌کنم، با بیان این موضوع از سوی یکی از عزیزان و جلب بهورز زحمتکش آن منطقه این ماجرا مطرح شد. ما می‌دانستیم که بحث انتقال از سرنگ آلوده، علمی نیست. من به‌عنوان ایمونولوژیست که ۳۰ سال است در این حوزه معلمی می‌کنم، می‌دانم که چنین حرفی علمی نیست.

نمکی تصریح کرد: اتفاقی که افتاد بهره‌برداری ناصواب بیگانگانی بود که می‌خواستند پروژه خود را پیش برند و موضوع بلافاصله بر روی آنتن خبرگزاری‌های آن طرف رفت و بلافاصله برخی از عناصر ضد انقلاب در خارج مصاحبه کردند و این موضوع را به عنوان کار زشت نظام ارائه خدمت جلوه دادند و اذهان عمومی را مشوش کردند که سرنگ آلوده به اچ ای وی در نظام ارائه خدمات کشور باعث این موضوع شده است.

وی تاکید کرد: آنقدر اعتماد مردم به نظام ارایه خدمات بالا است که ما برای غربالگری فشار خون ۲۰ میلیون نفر را پیش‌بینی کرده بودیم، اما نزدیک به ۳۱ میلیون نفر مراجعه کردند. خیلی برایشان سنگین بود که نظام ارائه خدمت این کشور آنقدر وجاهت دارد که مردم به آن اعتماد دارند و مراجعه می‌کنند. بلافاصله قرار بود که طرح کشوری کنترل دیابت را در برنامه بگذاریم، اما در پیک این تصمیم آمدند و ذهن مردم را مشوش کردند که نظام سلامت ایران می‌خواهد تست قند خون انجام دهد و مردم به این صورت آلوده شدند. می‌خواستند ذهن مردم را مشوش کنند تا این اقدام انجام نگیرد.ما می‌دانستیم که بحث انتقال از سرنگ آلوده، علمی نیست. من به‌عنوان ایمونولوژیست که ۳۰ سال است در این حوزه معلمی می‌کنم، می‌دانم که چنین حرفی علمی نیست.

ماجرای نامه وزیر بهداشت

نمکی ادامه داد: ضمن اینکه به هر حال ما کاملا این جمعیت را تحت پوشش قرار دادیم و مراقبت می‌کنیم. همراهی مردم روستا بسیار خوب است. اینکه نامه بنده را پررنگ کردند هم نوعی شیطنت بود. بنده اعلام کردم که این انتقال حاصل مواردی از قضا روابط نامطلوب بوده است که آن را برای مردم به عنوان روابط نامشروع جنسی تفسیر کردند. درحالیکه من هیچ گاه چنین جسارتی را به مردمان آن منطقه نداشتم. وقتی ما از نامطلوب صحبت می‌کنیم منظورمان یک پروسه اقدامی و اجرایی است که می‌تواند مطلوب یا نامطلوب باشد که با نامشروع متفاوت است. بچه دو ساله یا خانم پاکدامنی با مردی زندگی کرده که آن مرد به هر دلیل چندین سال قبل آلوده شده، چطور می‌توان گفت که رابطه نامشروع داشته است. بنابراین در تفسیر این موضوع هم بدجنسی شد.

نمکی با بیان اینکه ما مردم را تحت نظر داریم، گفت: علی رغم تلخی این ماجرا یک پیام مثبت هم داشت و آن این بود که اچ آی وی مهم است. سال‌ها پیش ۲۵۰ اچ آی وی مثبت در این کشور داشتیم که بنده کمیته کشوری مبارزه با ایدز را راه انداختم. آن روز به ما حمله کردند که ۲۵۰ مرد اچ آی وی مثبت اینقدر بلوا می‌خواهد؟. گفتم این نوک کوه یخ است و اگر بی‌توجهی کنید غرق می‌شوید. خوشبختانه امروز حقانیت آن حرف ۳۰ سال قبل مشخص شد که ما باید به این موضوع بپردازیم. ما باید متناسب با فرهنگ و اقلیم و اعتقادات‌مان اطلاع رسانی کنیم و به مردم آموزش دهیم و همه از جمله رسانه‌ها باید به ما کمک کنند تا دامان مردم بیشتری را به دلیل ناآگاهی نگیرد.

وی تاکید کرد: عدد و رقم ما در زمینه این بیماری بسیار کمتر از چیزی است که اعلام می‌شود. باید به آموزش‌ها توجه کرده و بیشتر تلاش کنیم.

حمایت‌های روانی از مردم لردگان

وزیر بهداشت همچنین در زمینه حمایت‌های روانی از مردم لردگان، گفت: پیش از آن که این ایام پر التهاب آغاز شود، تیم‌های روانشناسی و روانپزشکی بالینی که پیش از این مرتبط با این موضوع هم کار کرده بودند، در قالب ۱۶ تیم به منطقه اعزام کردیم. همچنین مراکز جامع سلامت را برای مردم منطقه دایر کرده و خوشبختانه تاکنون با همکاری خوب مردم مواجه بوده‌ایم. از روز گذشته نیز انجام تست‌های تکمیلی مرتبط با اچ آی وی آغاز شده است و علاوه بر حمایت روانی، درمانی و دارویی، حمایت‌های دیگری هم از مردم به عمل آورده‌ایم. البته نمی‌توان از نقش حمایتگر بهزیستی در این میان غافل بود.

نمکی ماجرای لردگان را به عنوان یک حرکت‌ مهم برای آغاز مشارکت‌های بین بخشی عنوان و اظهار کرد: مشکلات ایجاد شده در بیماری ایدز، تنها متوجه نظام سلامت نیست، بلکه مشکل ناشی از فرآیند مدیریت اجتماعی یک کشور است. مگر ما در تصادفات جاده ای چقدر مقصریم یا نقش وزارت بهداشت در خشونت های اجتماعی و بروز حادثه برای افراد چه میزان است؟. اما اگر یک لحظه از خدمت رسانی غافل شویم، بزرگترین لطمه‌ها به سلامت مردم وارد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه وزارت بهداشت در زمینه آموزش‌های لازم برای شناخت بیماری اچ آی وی موثر است، گفت: البته باید توجه کرد که ما در این بین جزء کوچکی از یک کل هستیم و باید پذیرفت که معضلی به نام اچ ای وی در این مملکت وجود دارد.

توطئه دشمن با طرح مبحث آلودگی سرنگ وارداتی

وی در ادامه به اقدامات دشمن برای زیر سوال بردن خدمات به ویژه در نظام سلامت اشاره و اظهار کرد: شاهد بودید که هفته گذشته نامه ای از قول من جعل شد که با پیگیری های انجام شده متوجه شدیم که اولین محل انتشار آن در خارج از کشور بوده است. توجه کنید که در این موضوع دیگر تنها وزیر مطرح نیست. من خاک پای این ملت هستم، اما عده ای همواره به دنبال تخریب دستاوردهای جمهوری اسلامی هستند. عده‌ای مباحثی مبنی بر ورود سرنگ وارداتی آلوده به کشور را مطرح می‌کنند. بنده صراحتا اعلام میکنم که آلودگی از طریق سرنگ وارداتی وجود ندارد و طرح این مباحث توطئه‌ای بیش نیست.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 509509 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟