به گزارش رکنا، معاون درمان دانشگاه علوم‌پزشکی و خدمات بهداشتی‌درمانی آذربایجان‌غربی روز دوشنبه کالیبره‌نبودن این دستگاه در اداره‌کل انتقال خون این استان و مقدور نبودن انجام این عمل در بیمارستان امام رضا (ع) تبریز را عامل فوت این مادر باردار اعلام کرد.

دکتر ابراهیم حسنی اظهار داشت: این بیمار ٢٢ ساله که‌ هفته بیست و سوم بارداری نخست خود را طی می‌کرد، ۹ مهرماه جاری با نشانه‌های ضعف، بی‌حالی و اکیموز و پتشی (‌خونریزی‌های زیرجلدی)‌ به بیمارستان شهید مطهری ارومیه مراجعه کرد.

وی اضافه کرد: از آنجایی‌که این خونریزی‌ها سه روز پیش از مراجعه آغاز شده بود، بلافاصله اقدامات درمانی بیمار آغاز شد.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط بحرانی و مراجعه دیرهنگام بیمار به این مرکز درمانی و نیاز به دریافت برخی خدمات تکمیلی ‌و انجام پلاسمافرزیس، این فرد پس از هماهنگی با بیمارستان امام رضا (‌ع)‌ تبریز حدود ساعت ۲ با همراهی ۲ نفر کادر درمانی به این بیمارستان اعزام شد.

وی با اشاره به وجود دستگاه تعویض خون در اداره‌کل انتقال خون آذربایجان‌غربی، بیان کرد: این دستگاه برای عرضه خدمات به بیماران نیازمند مراکز درمانی استان مورد استفاده قرار می‌گیرد اما در زمان مراجعه این بیمار به دلیل نقص فنی و کالیبره‌نشدن قابل استفاده نبود.

معاون درمان دانشگاه علوم‌پزشکی و خدمات بهداشتی‌درمانی آذربایجان‌غربی در خصوص استفاده‌نکردن از بالگرد برای اعزام این بیمار به تبریز نیز گفت: استفاده از بالگرد جهت اعزام بیماران منوط به روشن بودن هواست و در تاریکی امکان بهره‌مندی از خدمات بالگرد مقدور نیست.

دکتر حسنی افزود: انجام «پلاسمافرزیس» در بیمارستان امام رضا (‌ع) ‌تبریز نیز به علت وخامت شرایط بدنی و با وجود تمامی تدابیر درمانی برای این بیمار مقدور نبوده و این مادر باردار در ساعت ٦:‌٣۰ در آن بیمارستان فوت کرد.

بهبود شاخص مرگ و میر مادران یکی از ارکان توسعه خدمات بهداشتی و درمانی برای جوامع رو به رشد به شمار می‌رود و در این خصوص طی سال‌های اخیر رتبه‌های خوبی در سطح کشور و منطقه به دست آمده است.

شاخص مرگ و میر مادران باردار در آذربایجان غربی طی سال ۱۳۹۴، ۲۳.۷ مورد در ۱۰۰ هزار تولد زنده بود اما این آمار در سه سال اخیر کاهش چشمگیری با همت همه بخش‌های بهداشتی داشته است.

آذربایجان‌غربی از جمله استان‌های پیشرو در حوزه سلامت و بهداشت در کشور به شمار می‌رود به طوری که بسیاری از بیماری‌های واگیردار در این استان ریشه‌کن شده است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 508516 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟