مرگ خاموش کشاورزان در پای درختان گردو

به گزارش رکنا، صدای ناله‌های "نگار" که فریاد بابا بابایش قلب حاضران در مراسم تشییع را خراش می داد، هنوز در گوشم می پیچد؛ بابا چه زود و بی موقع رفتی، قرار بود امسال جشن دانشگاه رفتنم را با تو بگیرم؛ و دختر کوچک چهار ساله خانواده هم مات و مبهوت به فریادهای دلخراش مادر و خواهر و مادربزرگ اش می نگرد؛ اینان به چه می نالند.

این تصویر حکایت لحظه وداع با پدری جوان به نام «عباس» است که روز گذشته بر اثر سقوط از درخت گردو، زن و فرزند و دوست و آشنا را بی خویشتن گذاشت و به دیار ابدی رفت؛ رفتنی خاموش و اما جگرسوز برای مادر و همسر و فرزندانش.

و این حکایت باغداران این منطقه و شاید سایر مناطق کشورمان هست که سالانه به خاطر بالا رفتن از درخت گردو و برداشت محصول، عده ای جان خود را از دست می دهند و عده ای نیز مجروح، معلول و قطع نخاعی می شوند.

سالانه در حالی افزون بر۱۰ نفر از هم وطنان مان در آذربایجان شرقی بر اثر سقوط از درختان گردو جان خود را از دست می دهند که کمتر در رسانه ها به آن پرداخته می شود و نهادهای مسوول نیز به راحتی از کنار آن می گذرند.

با وجود وقوع حوادث تلخ سقوط از درختان کهنسال و بلند گردو در سال های گذشته همچنان روش برداشت محصول گردو در استان سنتی و با استفاده از افراد ماهر برای بالا رفتن از شاخه های شکننده گردو انجام می شود.

روش سنتی برداشت گردو به نحوی است که گردوچینان با استفاده از چوبی بلند اقدام به تکان دادن شاخه های درختان و پایین ریختن گردو از پایین ترین شاخه ها تا شاخه های نازک و شکننده در بلندای این درختان می کنند و این کار خطر سقوط از ارتفاع و درختان بلند گردو برای گردوچینان را به دنبال دارد.

روز گذشته سقوط مرد ۴۵ ساله ای در روستای هرزند جدید شهرستان مرند اعضای خانواده و اهالی این روستا را داغدار کرد؛ مشاهدات خبرنگار ایرنا حاکی است که همسر، مادر، فرزندان و برادران و خواهران متوفی در شوک این مصیبت فرو رفته و بی قراری می کردند.

چند روز پیش نیز در همین روستا شخصی ۳۵ ساله به نام "محمود اعتمادی" بر اثر افتادن از درخت گردو دچار شکستگی هر دو دست اش از ناحیه بازو شد و همسرش می گوید که باید یک سال منتظر بهبودی شوهرش باشد تا جریان نان آوری برای اعضای خانواده برقرار شود.

البته این ها تنها مشتی نمونه خروار از مرگ و میرهای ناشی از سقوط هموطنان از بالای درختان گردوست که در آذربایجان هر سال در فصل برداشت گردو اتفاق می افتد.

سال گذشته در فصل برداشت گردو تنها در شهرستان ۱۰۰ هزار نفری آذرشهر در ۵۰ کیلومتری جنوب تبریز سقوط از درخت گردو جان سه نفر را گرفت.

یکی از باغداران روستای هرزند جدید در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: آب و هوای مناسب و آب کافی موجب رشد بسیار خوب و ارتفاع گرفتن درخت گردو در این منطقه می شود.

جلیل بامدادی افزود: شاخه های درخت گردو به گونه ای است که به راحتی با فشار کم شکسته و از تنه جدا می شود و این یکی از موارد مهم در افتادن گردو چینها است.

یکی دیگر از باغداران نیز اظهار کرد: گردوچین های این منطقه متاسفانه دارای بیمه نیستند و افتادن از درخت و آسیب دیدن آنها باعث بیکاری آنها شده و خانواده آنها دچار مشکل می شوند.

وی گفت: آموزش نکات ایمنی برای گردو چینها بسیار ضروری است و باید از سوی ارگان های مختلف از جمله جهاد کشاورزی برای این افراد دوره های آموزشی برگزار شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 507334 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟