به گزارش رکنا، مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد روز گذشته با بیان این مطلب در جمع اصحاب رسانه گفت: اگرچه طبق قانون مجازات اسلامی مزاحمان تلفنی با شش ماه زندان روبه رو خواهند شد اما فرهنگ سازی در مدارس و توصیه خانواده ها به فرزندان می تواند نقش بسیار موثری در کاهش این گونه مزاحمت‌ها داشته باشد تا جان انسان ها در معرض خطر قرار نگیرد.

آتشپاد دوم امیر عزیزی افزود: طی یک سال گذشته ۷۹۳ هزار تماس با آتش نشانی برقرار شده است که این آمار رشد ۸ درصدی امدادخواهی از آتش نشانی را نشان می دهد ولی در عین حال تماس های مزاحمت گونه یا غیرمرتبط نیز با افزایش ۴۱ درصدی روبه روست که موجب ایجاد اخلال در امدادرسانی سریع به حادثه دیدگان می شود و احتمال دارد در همین زمان جان یک شهروند در معرض خطر قرار گیرد.

وی تاکید کرد: طبق آمار فقط ۳ درصد از تماس ها با آتش نشانی واقعی است که بیش از ۲۴ هزار تماس را شامل می شود و حدود ۴۴۲ هزار تماس به خاطر ایجاد مزاحمت یا غیرمرتبط با آتش نشانی بود.

مقام ارشد آتش نشانی مشهد خاطرنشان کرد: بیش از ۷ هزار و ۳۰۰ عملیات اطفای حریق و ۶ هزار و ۷۷۶ عملیات امداد و نجات در یک سال گذشته بیانگر خدمت رسانی بی منت نیروهای آتش نشان است که با به صدا درآمدن هر آژیر امدادی، ضربان قلب‌شان نیز برای نجات یک شهروند تندتر می شود.

وی که در آستانه روز ملی ایمنی (هفتم مهر) سخن می گفت، با تاکید بر این که بیشترین ماموریت های حوادث، نجات ساکنان مجتمع های مسکونی و تجاری از داخل آسانسورهاست اضافه کرد: نقص ایمنی و استاندارد نبودن بسیاری از آسانسورها به مشکل حادی تبدیل شده است که باید چاره ای جدی در این باره اندیشید.

آتشپاد عزیزی همچنین با انتقاد جدی از آموزش و پرورش تصریح کرد: بازدیدهای رایگان آتش نشانان برای پیشگیری از وقوع حوادث دلخراش یکی از وظایف اصلی خدمت رسانی به مردم است اما در این زمینه همواره با مشکلاتی مواجه هستیم به طوری که حتی مدیران برخی مدارس اجازه بازدیدهای ایمنی را به آتش نشانان نمی دهند.

وی به توان علمی و تخصصی آتش نشانان نیز اشاره کرد و با بیان این که۱۱طرح پژوهشی طی یک سال در مشهد به مرحله اجرا درآمده است، افزود: در این میان هفت طرح فناورانه تخصصی نیز با استفاده از توان علمی آتش نشانان به سرانجام رسیده است.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی مشهد برای مجتمع های تجاری ناایمن هم خط و نشان کشید و در سخنانی قاطع از پلمب این مراکز برای حفظ جان مردم با حمایت دادستانی خبر داد و گفت: ۱۵ ساختمان و مجتمع ناایمن که محل تردد تعداد زیادی از شهروندان است همانند بمب های انفجاری خطرناکی در مشهد عمل می کنند که هر لحظه امکان دارد فاجعه ای جبران ناپذیر به بار آورند بنابراین اگر مدیران و مالکان این مجتمع ها برای ایمن سازی اقدامی انجام ندهند، با هماهنگی اتاق اصناف برای پلمب این مراکز خطرناک اقدام می شود.

وی توجه جدی به ایمن سازی بیمارستان ها را نیز مورد تاکید قرار داد و تصریح کرد: تاکنون یک بیمارستان در مشهد تایید ایمنی از آتش نشانی گرفته است و پنج بیمارستان دیگر نیز برای گرفتن تاییدیه ایمنی اقدام کرده اند.

این مقام مسئول در سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی از نصب ۸۰۷ شیر هیدرانت در نقاط مختلف شهر مشهد هم خبر داد اما گفت: با این حال، تا رسیدن به استانداردهای جهانی یک هزار شیر هیدرانت دیگر باید در مشهد نصب شود که تا پایان سال به استاندارد جهانی دست می یابیم.

آتشپاد دوم امیر عزیزی که معتقد است برای رسیدن به استانداردهای ایمنی در مشهد باید سه هزار و ۵۰۰ نیروی عملیاتی وجود داشته باشد، از کمبود نیرو در این سازمان هم به سادگی نگذشت و اضافه کرد: در مشهد فقط هزار و ۹۶ نیروی عملیاتی داریم که متناسب با جمعیت این کلان شهر نیست و دیگر نیروهای عملیاتی تلاش مضاعفی برای جبران این کمبود دارند.

وی در پایان نیز به مرگ ۱۰۹ شهروند در حوادث گوناگون شهری اشاره کرد و افزود: با این وجود و با از جان گذشتگی نیروهای امدادی ۱۱ هزار شهروند نیز از سوانح مختلف نجات یافته اند

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 506093 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟