به گزارش رکنا، این کشتی ٩٤٥ تن ‌سرامیک حمل می‌کرد. کشتی ٢٧ ساله پیر ٩ خدمه هم داشت؛ ٧ ایرانی و دو هندی که همه سالم هستند و ‌در اختیار کشور آذربایجان. کشتی باری ایران شباهنگ از مبدأ بندرانزلی در آب‌های کشورمان به مقصد بندر ماخاچ کالای روسیه در ‌حرکت بود که دچار حادثه شد. این حادثه روز جمعه اتفاق افتاد ساعت ١٠: ١٤ به وقت محلی. این ‌کشتی حامل بار کاشی و سرامیک بود که در ١١٠ مایلی باکو کشور جمهوری آذربایجان و در ١٧ مایلی بندر ‌لنکران این کشور دچار سانحه می‌شود؛ خدمه کشتی پس از آن درخواست کمک کردند و با توجه به ‌نزدیکی کشتی به جمهوری آذربایجان، گروه امداد و نجات این کشور به محل حادثه اعزام شدند. دو فروند ‌بالگرد و یک کشتی گشتی مرزی وزارت امور اضطراری جمهوری آذربایجان به محل حادثه رفتند و خدمه این ‌کشتی را نجات دادند.

تا زمان تنظیم این گزارش خدمه این کشتی همچنان در کشور آذربایجان به ‌سر می‌برند و قرار است پس از معاینه‌ در کشور مقصد، تحویل سفارت ایران شوند. معاون دریایی اداره کل ‌بنادر و دریانوردی استان گیلان با بیان این‌که کشتی شباهنگ با پرچم و مالکیت ایران درحال تردد بوده است ‌ گفت: «این کشتی در بندرانزلی ٩٤٥ تن کاشی و سرامیک صادراتی را بارگیری کرده بود که نهایتا ‌جمعه ٤ مرداد ساعت ٣٥: ٤ بندرانزلی را به مقصد بندر ماخاچ قلعه در کشور روسیه ترک کرد‎.‎‌ ساعت ‌‌٤٥: ١٥ بود که یک پیام اضطراری توسط بندر آستارا و مرکز کنترل کشور جمهوری آذربایجان در باکو ‌دریافت کردیم.

اداره کل بنادر و دریانوردی گیلان بلافاصله پس از اطلاع از بروز این اتفاق برای کشتی ‌شباهنگ در آب‌های ساحلی جمهوری آذربایجان، شناوری را برای کمک اعزام کرد. پس از رسیدن تیم‌های ‌نجات و با شناورهای نظامی که در آن حوالی بودند ٩ پرسنل کشتی غرق شده شباهنگ از آب بیرون کشیده ‌شدند‎.

در مورد علت غرق شدن کشتی شباهنگ حدس ما این است که با توجه به شرایط جوی، این حادثه به ‌علت آب‌گرفتگی پیش آمده در انبار کشتی اتفاق افتاده است که البته این موضوع باید دقیق بررسی ‌شود‎. کاپیتان کشتی شباهنگ به‌زودی وارد کشور می‌شود و با توجه به این‌که وی کاملا از نزدیک شاهد وقوع ‌ماجرا بوده، می‌تواند در مورد علت غرق شدن این کشتی به خوبی اظهارنظر کند‎.‎‌»‌

مدیرکل حفاظت ایمنی و دریانوردی سازمان بنادر و دریانوردی درباره علل وقوع این حادثه برای شباهنگ ‌توضیح داد و گفت: «علت اولیه حادثه، آبگرفتگی اعلام شده، اما اگر بخواهیم دقیق‌تر علت وقوع حادثه ‌را بررسی کنیم، ضرورت دارد حتما کمیته بررسی حادثه سازمان بنادر و دریانوردی با خدمه کشتی مصاحبه ‌کند تا کل ابعاد حادثه بررسی شود و پس از آن نسبت به اعلام علت بروز حادثه، اقدام می‌شود‎.‎‌ اما چیزی که ‌کاملا مشخص است علت و قوع حادثه بوده که کاملا فنی است و کشتی به هیچ شناوری برخورد نکرده است‌.به هر حال در دریای خزر، بدی آب و هوا یا نقص فنی شناور می‌تواند موجب بروز حادثه برای این نوع ‌کشتی‌ها شود.»‌

مصطفی ملکی، پژوهشگر و کارشناس سازمان بنادر و دریانوردی؛ درباره چرایی غرق شدن کشتی شباهنگ به ‌‌«شهروند» گفت: «میانگین سن ناوگان تجاری و نفتی کشورهای حاشیه خزر ٢٨‌سال است. درواقع کشتی‌های حمل‌ونقل حاشیه خزر پیر هستند و فرسوده بودن یکی از علت‌های غرق شدن شباهنگ می‌تواند ‌باشد. همین کشتی ٢٧‌سال داشت. کشتی که‌سال ١٣٧١ از ژاپن وارد ایران شد و در بندر بوشهر به ثبت ‌رسید. علت دیگر این حادثه می‌تواند خطای انسانی باشد. اشتباه ناخدا یکی از عللی است که کشتی دچار ‌آبگرفتگی شده است و علت دیگر این سانحه می‌تواند چیدمان نادرست بار در داخل کشتی باشد. علت اولیه ‌حادثه، آبگرفتگی اعلام شده، اما اگر بخواهیم دقیق‌تر علت وقوع حادثه را بررسی کنیم، ضرورت دارد ‌حتما کمیته بررسی حادثه سازمان بنادر و دریانوردی با خدمه کشتی مصاحبه کند تا کل ابعاد حادثه بررسی ‌شود و پس از آن نسبت به اعلام علت بروز حادثه، اقدام می‌شود. »‌برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 492726 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟