آویزان کردن یک بیمار جن زده برای بیرون آوردن شیطان از جسمش

وقتی افراد جامعه توانایی برآورده کردن نیاز‌ها و خواسته‌هایشان را از لحاظ فکری، اقتصادی و اجتماعی ندارند و یا بدلیل کمبود آگاهی نمی‌توانند به خواسته‌های خود برسند به خرافات رو می‌آورند.

رو آوردن به خرافه هم از خصوصیاتی است که اغلب در کشور‌های جهان سوم و فقیر دیده می‌شود، البته در کشور‌های توسعه یافته نیز گرایش به خرافات وجود دارد، اما این باور‌های غلط از فرهنگی به فرهنگی دیگر با هم متفاوت است.

در دنیا پر از اطلاعات و تکنولوژی امروز هم هستند، تعداد زیادی از افراد که برای تحقق و اجرای بسیاری از امور روزمره به خرافه دعانویسی روی می‌آورند.

افراد سودجو هم در ا. ین میان با استفاده از کمبود آگاهی افراد اقدام به تجویز برخی نسخه‌ها می‌کنند که هیچ‌گونه استدلال علمی و عقلی ندارد و تنها خروجی این نسخه‌ها سرکیسه کردن است.

کاغذ‌های باریک و درازی لای کتاب کهنه و رنگ و رو رفته‌ای در می‌آورد و می‌گوید، مشکلت چیست تا گره از کارت بگشایم این حکایت مختصری از وجود رمال، فالگیر، دعانویس و جن گیر‌هایی است که حسابی بازار سکه‌ای برای خود راه انداخته و ذهن‌های آشفته برخی شهروندان را با آن درگیر می‌کنند تا از سادگی و عادت پوچ آن‌ها سوء استفاده کرده و مشتی خرافه گویی تحویلشان دهند.

مشکلات روزمره زندگی

یک روانشناس در مورد پدیده مراجعه شهروندان به رمال و فالگیر‌ها می‌گوید: در جوامع مختلف شهری و روستایی شاهد اختلالات رفتاری مانند استرس، عصبانیت، کم حوصلگی و... بر اثر فشار‌های روانی ناشی از کار و روزمرگی‌های زندگی هستیم که درمان آن همانند یک بیماری جسمی نیازمند مراجعه به پزشک است و این رویه را می‌توان با مشاوره روانشناسان مورد کنکاش و درمان قرار داد.

سپیده سوریانی ادامه می‌دهد: به دلیل اینکه در شهر‌های کوچکی مانند قروه تعداد روانشناسان محدود است و شهروندان با فرایند تخصص و مهارت آن‌ها آشنا نیستند به رمال و فالگیر‌ها برای رفع مشکلات جسمی و روحی، روانی خود مراجعه می‌کنند و این فرایند به نوعی ناهنجاری اجتماعی تبدیل شده است که تبعات و معظلات آن در جوامع کوچک تاثیرات قابل توجهی بر فروپاشی نظام خانواده می‌گذارد و نمونه آن را در خیانت و بی‌اعتمادی زوجین را به همراه دارد.

همچنین ضرورت دارد که شهروندان نسبت به حل مشکلات خانوادگی خود به مشاوره و روانشناس مراجعه کننده و پس از ریشه‌یابی به رفع آن بپردازند، چرا که از نظر مبانی علمی فعالیت رمالی و فالگیری به ثبات نرسیده و بر همین اساس توانایی در اظهار نظر، پیشنهاد و درمان هیچ شخصی را ندارند.

توسل به آیات قرآنی راه گشای مشکلات

یک کارشناس مسائل مذهبی و امور دینی هم در این راستا می‌گوید: دعانویسان تقلبی با گرفتن مبالغ قابل توجهی از مردم، مدعی می‌شوند که می‌توانند تمام مشکلات انسان‌ها از جمله خرید و فروش ملک، شفای بیماران و باز کردن بخت دختران جوان را با دادن یک کاغذ و نوشته‌های ناخوانا حل کنند.

وی ادامه می‌دهد آن‌ها با توجه به تجربه و مهارتی که در فریب دادن افراد دارند، با حرف‌های کلی و مبهم از آینده‌ای که ممکن است برای هرکس اتفاق بیفتد نقل قول می‌کنند و مراجعه کنندگانشان را راضی و وابسته به خود نگه می‌دارند و این در صورتی است که خداوند بهترین راهنما یعنی قرآن را برای زندگی انسان‌ها نازل کرده و در همین کتاب زندگی‌ساز اراده خود را بالاتر از هر چیز دانسته است.

مجتبی افشاری ادامه می‌دهد: خداوند در آیه ۱۰۲ سوره مبارکه بقره عنوان کرده که کافران سحر را یاد گرفتند، ولی هیچگاه نمی‌توانند بدون اجازه خداوند، به انسان‌ها زیانی برسانند از این رو بهترین راه در مواجه با مشکلات، توسل جستن به خدا و سیره و گفتار ائمه اطهار (ع) است و در ارتباط با معبود، ائمه (ع) را واسطه قرار دهیم و از این طریق حاجات را طلب کنید.

وی ادامه می‌دهد: همچنین ضرورت دارد بدانید که این متقلبان که از اسم مقوله ارزشمند دعا سو استفاده مالی می‌کنند، نمی‌توانند تأثیر خوبی در زندگی انسان‌ها داشته باشند، زیرا اگر کاغذ و نوشته‌هایشان اثر بخش بود، فکری برای مسائل و مشکلات خود می‌کردند و آینده‌ای بهتر و آبرومندانه‌تر از این شیوه زندگی را برای خویشتن رقم می‌زدند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به این که برخی افراد سود جو در جامعه بعنوان دعا نویس، رمال، فالگیر و... فعالیت دارند ضرورت دارد که به منظور حفظ کرامات انسانی برخورد قانونی با آن‌ها صورت گیرد، چرا که در صورت کم لطفی در این زمینه شاهد بروز جرائم خطرناکی مانند فساد و فحشا نیز خواهیم بود.

باور‌های اشتباه که ریشه‌دار در گذشته دارند

مرد روستایی که سپیدی محاسنش گواه بر سن و سال بالای او دارد می‌گوید: حدود ۷۵ سال سن دارم و در روستای قادرآباد از توابع شهرستان قروه در یک خانواده پرجمعیت به دنیا آمد و از آنجا که به یاد دارم در روزگاران قدیم پزشک و دارویی برای معالجه بیماری وجود داشت و بر حسب عادت و باور‌های قدیمی روستاییان اعتقاد داشتم که هر کسی به بیماری مبتلا شده به دلیل وجود ارواح پلید در بدن او است و هر طوری که امکان داشته باشد.

کاک صادق آیینی عنوان می‌کند: باید آن را از بیمار دور ساخت و این رویه با ایجاد مراسمات مختلفی مانند آتش زدن فضولات حیوانی، خوراندن مواد چندش آور، آویزان کردن بیمار و... بود که گاه این حرکات به تشدید بیماری و مرگ او می‌انجامید.

وی ادامه می‌دهد: وجود اقشار بی‌سواد در جوامع روستایی در گذشته مشکلاتی مانند زود باوری و اعتماد آن‌ها به کسانی که به ظاهر سواد و علم روز را داشتند بیشتر می‌کرد و این رویه در مدت زمان کوتاهی موجب پیدایش رمالی و دعا نویسی شد به گونه‌ای که این رویه به نوعی شغل پر درآمد تبدیل شد و حسابی میان روستاییان جایگاه ویژه‌ای پیدا کرد و نشانه‌های آن را می‌توان بر سر در خانه‌های قدیمی، گردن آویز کودکان، حیوانات و حتی لباس‌ها به خوبی دید چرا که تکه کاغذی که در آن نماد‌ها و نشانه‌هایی به صورت اشکال مبهم و نوشته‌های بی پایه و اساس در کنار اجسامی مانند دندان حیوانات، موادغذایی، مو، ناخن و... درون تکه پارچه‌ای سبز رنگ پیچیده و با سنجاق به محل مورد نظر تعبیه می‌شود و به نوعی جزو باوری از جنس خرافات تبدیل شده است.

ترس از آینده

بانوی میان سال قروه‌ای که خود تجربه مراجعه به همین فالگیر‌ها را دارد هم در همین راستا می‌گوید: در رشته مدیریت بازرگانی در مقطع کارشناسی فارغ التحصیل شدم و، چون چند سالی سرگرم تحصیل و کار بودم، فرصت نشد که به ازدواج و تشکیل خانواده فکر کنم و اکنون که ۴۰ سال سن دارم از ترس اینکه دیگر نتوانم ازدواج کنم به سفارش یکی از آشنایانم به یک دعا‌نویس در قروه معرفی شدم.

خدیجه محمودی ادامه داد: فالگیر ادعا کرد که بخت و اقبالم توسط یک پیر زن ترش روی بسته شده و او می‌تواند رفع بلا و بخت گشایش باشد و با حرف‌ها و کلام نافذش حدود ۲۷۰ هزار تومان از من گرفت و چند تکه کاغذ به من داد و ادعا کرد که پس چند هفته ازدواج خواهم کرد، اما اکنون پس از گذشت ۳ سال و نیم هنوز مجرد هستم.

وی اضافه می‌کند: در هر جامعه‌ای مشکلات و انتظارات هر رده سنی تقریبا مشابه و مشخص است، هنگامی که مشتریان نزد این شیادان می‌روند، آن‌ها ابتدا سرکتاب باز و سپس بر حسب سن و جنسیت مراجعه کنندگان، آینده‌ای تیره و پراز دردسر را برایشان بازگو می‌کنند و با سوء استفاده از عقاید مذهبی گروهی از جامعه و سادگی آن‌ها، هم نوعانشان را فریب می‌دهند و کاغذ، نوشته‌های درهمی که منبع‌شان به هیچ وجه قرآن کریم و کتاب‌های دعای معتبر و تایید شده علمای دین نیست را به عنوان دعا به مشتریان‌شان می‌فروشند.

وی گفت: همچنین آن‌ها با هدف جدی به نظر رسیدن کارشان، روش‌های سختی مثل چال کردن کاغذ‌ها زیر یک درخت کمیاب، استحمام در آب کثیف، آتش زدن مو و ۱۰‌ها کار عجیب و غریب را برای استفاده و نتیجه دادن این دعا‌ها تجویز می‌کنند که هیچ منبع علمی ندارد و تنها با اهداف خرافه با منظور کسب درآمد نامشروع و حرام رقم می‌خورد.

ریشه یابی مشکلات جسمی، روحی و روانی

در ادامه مسیر با یافتن نشانی یک دعا نویس وارد محل کار او که در یک ساختمان دو طبقه بود شدم و از او در مورد فعالیتش پرسیدم، به پاسخ گفتن به شرط آنکه تصویری از او پخش نشود راضی شد و گفت: شغل و تخصص خاصی ندارم و از همان دوران کودکی علاقه خاصی به بازیگوشی داشتم و اطرافیانم را با کارهایم غافلگیر می‌کردم.

اصغر مظفری ادامه داد: تصمیم گرفتم از این راه منبع درآمدی داشته باشم و رفته رفته رو به سوی دعا نویسی و رمالی آوردم چرا که مردم انتظار دارند آینده را ببینند و به نفع خود رقم بزنند.

میله کوچک فلرزی را در بین انگشتانش پر از انگشتر‌های بزرگ و رنگارنگ روی صفحه‌ی چوبی قل می‌دهد و می‌گوید: از پول رمالی و دعا نویسی طی چند سال امرار معاش کرده و این خانه چند صد میلیونی را ساختم شاید اگر مورد اینقدر ساده نبودند چنین رفاهی در زندگیم حاکم نبود.

وی افزود: مشتریانی به من مراجعه می‌کنند که کالا یا وسیله گران قیمتی مانند اتومبیل یا طلا گم کردند که حاضرند در ازای یافتنش مبالغ هنگفتی بپردازند و نمونه آن چند سال پیش بود که یک مشتری از استان تهران آمده بود سعی داشت خودروی دزدیده شدش را پیدا کنم و طی چند جلسه مبلغ ۱۱ میلیون تومان از او دریافت کردم و این در حالی بود که من توانستم با شگرد‌های خاص و زیرکی او را متوجه گذشت زمان نکنم و در این میان خودروی دزدیده، توسط پلیس پیدا شد.

این رمال که به قول خودش دستی هم در ماورالطبیعه دارد می‌گوید: بسیاری از مراجعه کنندگان به بیماری‌های سرع، تشنج، روحی، روانی و افسردگی مبتلا هستند که بنا بر باور اشتباه و تلقین افکار دیگران بر این باور اشتباه معتقدند که دچار جن زدگی شدند و من نیز برای هر جلسه پذیرش آن‌ها حدود ۱۰۰ هزار تومان پول دریافت می‌کنم تا شاید ارواح خبیث از بدن آن‌ها خارج شود، اما در واقع منشا درد و رفتار آن‌ها نوعی بیماری است که نیازمند معالجه از طریق پزشک متخصص است نه رمال؛ و اما.

با وجود تمام اطلاع‌رسانی‌هایی که در زمینه عواقب تلخ رمالی و فالگیری و اعتماد به این افراد سودجو انجام می‌شود متاسفانه هستند بسیاری افراد این جامعه حتی از قشر تحصیلکرده که هنوز دنیا خوشبخت خود را در مهره و نسخه پیچیده شده دعانویس و رمال می‌دانند و این چرخه سوء استفاده همچنان می‌چرخد و از حرکت باز نمی‌ایستد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 459351 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟