حجم ویدیو: 5.15M | مدت زمان ویدیو: 00:01:27

به گزارش گروه ترجمه رکنا، باستان‌شناسان یک کشتی 23 متری تقریبا سالم و دست‌نخورده در اعماق دریای سیاه کشف کردند که احتمال دارد مربوط به بیش از 2400 سال پیش باشد.

قدیمی ترین کشتی شکسته دست‌نخورده تاریخ دریانوردی جهان حدود 23 متر طول دارد و احتمال دارد به دوران یونان باستان تعلق داشته باشد.

تقریبا تمام اجزای این کشتی سر جای خودشان باقی ماندند و دانشمندان معتقدند کمبود اکسیژن در عمق 1600 متری از سطح آب دریای سیاه باعث شده است حدود 2400 سال بدون کمترین آسیب تا امروز باقی بماند.

پروفسور جان آدامز، کارشناس ارشد پروژه باستان‌شناسی دریای سیاه و مسئول کشف کشتی باستانی در این باره می گوید: یک کشتی سالم و دست‌ نخورده از دوران باستان که در عمق دو کیلومتری از سطح آب یک گوشه افتاده باشد چیزی است که من هرگز تصور نمی کردم یک روز ببینم. کشتی 2400 ساله بی تردید درک ما را از صنعت کشتی سازی و دریانوردی در دوران باستان دگرگون خواهد کرد.

برخی کارشناسان معتقدند کشتی دریای سیاه از نوع همان کشتی هایی است که پژوهشگران می گویند پیش از این فقط تصویر آن را روی برخی دست‌سازهای مانده از دوران باستان مشاهده کرده‌اند از جمله یک سفال قدیمی موسوم به Siren Vase که در موزه بریتانیا نگهداری می شود و روی آن یک کشتی به چشم می خورد شبیه آنچه به تازگی از اعماق دریای سیاه کشف شده است.

کشتی 2400 ساله یکی از بیش از 60 کشتی کشف‌شده با تلاش باستان‌شناسان دریایی و دانشمندان است که در یک ماموریت سه ساله با هدف شناسایی اعماق دریای سیاه و به دست آوردن اطلاعات بیشتر درباره تاثیر دگرگونی های سطح آب از دوران ماقبل‌تاریخ تا امروز انجام شده است. این گروه فیلمی 120 دقیقه‌ای از روند کشف کشتی تهیه کرده‌اند که در موزه بریتانیا به نمایش درمی آید.خواندنی های رکنا را در اینستاگرام دنبال کنید

 

 

کدخبر: 428831 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟