غرق شدن در تفریحِ تابستانی + عکس

یکی از هیجان انگیز ترین تفریحاتی که در فصل تابستان طرفداران زیادی پیدا می کنند، آب تنی و شنا است، از ساحل دریا و رودخانه ها گرفته تا استخرها، دریاچه ها و حتی کانال های آب!

هر سال تابستان آمار کسانی که در اثر غرق شدگی جان خود را از دست داده اند، مرتب از رسانه ها پخش می شود و مسوولان سعی می کنند به مردم درباره این خطر هشدار بدهند. اما شاید بسیاری ندانند که خطر غرق شدگی فقط در سواحل شلوغ نیست و می تواند در هر جایی افراد را تهدید کند، جایی مانند یک حوض عمیق یا آبگیری کوچک در میان یک باغ!

تفریح لذت بخشی که گاهی پایان خوشی ندارد

زاینده رود که سال ها پیش یکی از پر آب ترین رودهای مرکز ایران بود و هر سال به خصوص در فصل تابستان خبر غرق شدن افراد در این رود پر تپش به گوش می رسید، حالا سال هاست که در شهر اصفهان بستر رودخانه با خشکی دست و پنجه نرم می کند و دیگر آبی برای جاری شدن ندارد اما در شهرستان هایی مانند باغ بهادران و چادگان که هنوز رمقی هرچند اندک برای رود باقیست، کم و بیش خبرهایی مبنی بر غرق شدن یا نجات افراد از خطر غرق شدگی ، تیتر اول رسانه های استان می شود.

البته این روزها بسیاری افراد در استخرهای خانگی، کانال ها و استخرهای ذخیره آب دچار حادثه Incident می شوند، اماکنی که اکثرمان فکر می کنیم خطرناک نیستند و اتفاقی برایمان رخ نمی دهد.

بسیاری از ما خطر غرق شدن را جدی نمی گیریم و گمان می کنیم که فقط افرادی که شنا بلد نیستند و یا رفتن به عمق دریا می تواند خطرآفرین باشد، اما این دیدگاه کاملا اشتباه است، چراکه آمارها نشان می دهد بسیاری از غرق شدگان، افرادی بودند که با اطمینان از حرفه ای بودن در زمینه شنا کردن، وارد دریا، رودخانه های پر جوش و خروش، استخر و حتی کانال های آب شدند و زمانی به خود آمده اند که دیگر دیر شده بود!

شاید یکی از ترسناک ترین و هولناک ترین لحظه های زندگی هر فردی زمانی باشد که در شرایطی قرار می گیرد که احساس می کند در حال غرق شدن است. بسیاری از افرادی در آب غرق می شوند و جان می سپارند پیش از آنکه نرسیدن اکسیژن جانشان را بگیرد، ترس و سکته ای که قبل از غرق شدن، سبب مرگ افراد می شود.

غرق شدن در تفریحِ تابستانی

تابستان، فصلی با بیشترین آمار غرق شدگی

آمارها نشان می دهد، غرق شدن در فصل تابستان بیش از سایر فصول سال اتفاق می افتد، مسئول روابط عمومی اورژانس اصفهان در این باره می گوید: سال گذشته 70 مورد اعلام غرق شدگی داشتیم که 25 نفر از این تعداد فوت و بقیه با کمک های نیروهای غریق نجات وانتقال به بیمارستان مداوا شدند.

عباس عابدینی آمار گزارش های غرق شدگی در سه ماه ابتدای امسال را 22 نفر اعلام کرد که این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته که 25 نفر گزارش شده بود، کاهش یافته است.

به گفته وی ، استخرهای خانگی و باغ های حاشیه شهر و شهرستان های لنجان، سمیرم، اصفهان و چادگان بیشتر آمار گزارش غرق شدگی را داشتند، هرچند بستر زنده رود در شهر اصفهان خشک شده اما در سال های اخیر بسیاری از آمار غرق شدگی مربوط به استخرها و کانال است، متاسفانه بسیاری از افراد که آشنایی با مهارت شنا کردن ندارند ، برای تفریح به استخرهای باغ ها که عموما دارای عمق زیادی هستند وارد می شوند و این در حالیست که مربی و یا فردی که در زمینه غریق نجات مهارت داشته باشد در میان افراد وجود ندارد.

عابدینی معتقد است، یکی دیگر از آمارهای نسبتا بالای غرق شدگی مربوط به بستر رودخانه هایی است که عمق زیادی ندارند ولی جریان آب در آنها بسیار پر تلاطم و سریع است تا جایی که شاید در نگاه مردم عادی جریان آب زیاد سریع به نظر رسد ولی هنگامی که شخص در میان جریان قرار گرفت متوجه می شود که در برابر فشار آب قدرت ایستادگی ندارد چراکه امواج پر فشار در لایه های زیرین رودخانه عبور می کنند و هر مانعی را در سر راهشان با خود همراه می کنند.

کمک‌های اولیه در غرق‌شدگی

نجات فرد غرق‌شده یک اقدام اورژانسی و بسیار فوری محسوب می‌شود زیرا احتمال زندگی در نخستین دقیقه نجات 95درصد است که پس از 6 دقیقه به 25درصد کاهش می‌یابد و با رسیدن به 8 دقیقه تنها 3درصد خواهد بود. مراجعه به بیمارستان اولویت ضروری است، حتی اگر به نظر برسد مشکل برطرف شده و حال مصدوم خوب است،

مهم‌ترین اقداماتی که باید بلافاصله برای غریق انجام داد عبارت است از:

کمک کنید تا از آب بیرون بیاید، البته به خاطر داشته باشید فقط افرادی که مسلط به شنا و دوره های غریق نجات هستند می توانند برای نجات فرد غرق شده اقدام نمایند، چراکه اقدام افرادِ بدون مهارت برای نجات دیگران می تواند به مرگ خودشان منجر شود.

او را در حالت درازکشیده قرار دهید و با لباس یا پتو بپوشانید تا گرم شود.

نخستین اعمال حیاتی یعنی سطح هوشیاری، تنفس و گردش خون را کنترل کنید.

فورا با اورژانس تماس بگیرید.

اگر فرد هوشیاری ندارد، اما نفس می‌کشد، او را به پهلو بخوابانید و تا زمان رسیدن نیروهای امداد، مراقبش باشید.

اگر تنفس قطع شده، فورا تنفس دهان به دهان و ماساژ Massage قلب Heart را برای احیای قلبی- ریوی انجام دهید.

نیروی امدادی باید هرچه زودتر خودش را به غرق‌شده برساند و ترجیحا از وسیله شناور استفاده کند تا احتمال بروز خطر برای وی و غریق کمتر شود. در هر صورت باید به آسیب احتمالی ستون فقرات توجه داشت که در غرق‌شدگی‌های ثانویه غواصی شایع است.

مصدوم باید به حالت خوابیده به پشت، با رعایت همراستایی سر و گردن با تنه خارج شود. در زمان اقدامات احیا، به‌خصوص جابجایی فک باید مراقب بود ستون فقرات هیچ حرکتی نداشته باشد. عملیات احیا از درون آب آغاز می‌شود، اما احیای قلبی باید پس از خروج از آب و خواباندن روی سطح سفت انجام شود.

تابستان، فصلی که برای بسیاری از خانواده، زمانی برای تفریح و استراحت است، فصلی که با خاطراتی خوب و شیرین آغاز و برای برخی از خانواده ها با تلخی به پایان می رسد.

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

هویدا اعدام نشده است ! + عکس

شرم آورترین درخواست از آتش نشانی / این مرد از خجالت سرخ شد

بی آبرو کردن مسافران زن ایرانی در فرودگاه تفلیس

تجاوز بی رحمانه فرشاد و 8 دوستش به دختر دبیرستانی در خانه مجردی!

این فیلم اشک همه را در آورد / پسر بچه بوکانی حتی ناله هم نکرد! + فیلم (16+)

2 خواهر مرد همسایه را مجبور به همخوابی با خود کردند !+عکس

ازدواج عروس 8 ساله در پاکدشت / بلوچ هایی ایرانی که به هویت افغانی در جنوب تهران زندگی می کنند ! + عکس

زنم دوستانش را برای همخوابی شوم با من اجیر کرده بود !

سهراب از من خواست رقاص اینستاگرام شوم !

فریبرز 15 سال گروگان ارتباط شوم مرد همسایه با زن جوان بود + عکس

زنم پس از دادن تریاک به من درخواستهای عجیبی دارد / او پای زن همسایه ها را هم به میان می آورد !

اعدام طیب و 4 نوچه شرورش + عکس

فیلم لحظه آزار شوم زن جوان در خانه مرد پولدار !

زن خائن به خاطر ضعف مردانگی شوهرش در مقابل چشمان او با مرد غریبه همخوابی کرد + عکس

دستگیری 16 مرد و 24 زن مست و نیمه برهنه در پارتی شبانه بیرجند

حامله شدن از جسد شوهر ! + عکس

خرید ۱۱ هزار سکه توسط یک مسئول در کمیته امداد ؟!

 

کدخبر: 407943 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟