دکتر خالکه در همایش روز ایمنی در برابر زلزله و کاهش خطر مخاطرات ناشی از حوادث Accidents با بیان اینکه متاسفانه زلزله بم کارنامه بدی در عملکرد همه حوزه‌ها به ویژه مدیریت بحران و نظام سلامت بود، گفت: در عین حال این زلزله نقطه عطفی در توسعه مدیریت بحران در کشور بود به طوریکه به دنبال آن قانون Law مدیریت بحران و سازمان مدیریت بحران شکل گرفت و در حال حاضر ایران جزو کشورهایی است که سازمانی پاسخگو در حوزه بحران دارد.

وی با بیان اینکه در زلزله رودبار وضعیت مدیریت بحران بهتر شد، اما در زلزله کرمانشاه جهش خوبی را تجربه کردیم، افزود: تا کنون بررسی‌هایمان می‌گوید که عملکرد نظام سلامت در کرمانشاه در مقایسه با زلزله‌های قبلی عملکردی بی‌نظیر بوده، کشور ما در زمینه پاسخ به حوادث به خوبی پیش رفته است و به تدریج به سمت پیشگیری و آمادگی در حوادث پیش می‌رویم.

وی از ایجاد نقشه خطر کشور در سازمان اورژانس خبر داد و گفت: ما در تهران ۵۱ مخاطره شناسایی کرده‌ایم که ۹۰ درصدشان مخاطرات انسان ساز هستند و زلزله و حوادث طبیعی در مرحله بعدی قرار دارند. در حال حاضر ۷۷ درصد جمعیت کشور ما شهری هستند و ما باید برایشان برنامه ریزی کنیم.

وی با بیان اینکه در تهران توسعه به سمت گسل‌ها و خطرات بوده، ادامه داد: بلندمرتبه سازی‌ها و سایر اقداماتی که در این شهر انجام شده، منجر می‌شود تا اگر حوادثی با شدتی بیشتر از پیش بینی ما رخ دهد، امدادرسانی میسر نباشد. نه اینکه ما توان امدادرسانی نداشته باشیم بلکه زیرساخت‌هایمان اجازه این کار را به ما نمی‌دهد.

وی با بیان اینکه متاسفانه در سطح کشور اعتماد عمومی به ارگان‌های مختلف کاهش یافته است، گفت: اگر این اعتماد افزایش نیابد منجر به رفتارهای هیجانی می‌شود که مشابه آن را در بم و کرمانشاه دیده‌ایم.

وی از تشکیل کمپین شناخت و درک خطر از سوی سازمان اورژانس کشور خبر داد و گفت: این کمپین را راه اندازی کردیم تا مردم خطرات محل زندگی خود را بشناسند. در عین حال ما باید برای دادن هشدار اولیه نیز آمادگی داشته باشیم. این در حالیست که در سطح ملی، نظامی برای هشدار اولیه وجود ندارد.

وی با اشاره به زلزله اخیر در تهران گفت: بعد از زلزله تهران سازمان اورژانس وضعیت بد اعلام کرد، اما مدیریت بحران تهران وضعیت را قرمز اعلام کرد که این کار اشتباه بود. بنابراین باید سعی کنیم ساختاری را برای این حوادث ایجاد کنیم تا به طور واحد عمل کنیم.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 341017 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟