باور می کنید آب نوشیدنی قاتل 4 هزار نفر باشد؟!

بر اساس گزارشهای بین المللی حدود ۶۶۳ میلیون نفر در جهان دسترسی به منابع آب شرب سالم ندارند و سالانه۴۸۶هزار نفر از آن‌ها به دلیل بیماری‌های ناشی از نوشیدن آب ناسالم جان خود را از دست می دهند.

هر سال ۲۲ مارس (۲ فروردین ماه) به عنوان «روز جهانی آب» برای توجه بیشتر به اهمیت آب و مدیریت پایدار منابع آبی در سراسر جهان جشن گرفته می‌شود.

براساس این گزارش، سابقه نامگذاری این روز به نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال ۱۹۹۲ بر می‌گردد که با تصویب مجمع در این سال، ۲۲ مارس به عنوان روز جهانی آب نامگذاری شد.

هر سال برای این روز شعار خاصی از سوی سازمان ملل انتخاب می‌شود؛ به طور مثال شعار سال ۲۰۱۵ عبارت بود از «آب و توسعه پایدار»، سال ۲۰۱۶ «آب و اشتغال» و در نهایت شعار سال ۲۰۱۷ به عنوان «فاضلاب» انتخاب شده است.

بر اساس گزارش‌های بین المللی حدود ۶۶۳ میلیون نفر در جهان دسترسی به منابع آب شرب سالم ندارند، و سالانه ۴۸۶ هزار نفر از آن‌ها به دلیل بیماری‌های ناشی از نوشیدن آب ناسالم فوت می‌شوند.

پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۵۰ حدود ۷۰ درصد از جمعیت جهان شهرنشین می‌شود، این در حالی است که این میزان در حال حاضر برابر با ۵۰ درصد است.

بررسی‌های کارشناسان نشان می‌دهد بیشتر شهرهای کشورها در حال توسعه هنوز به امکانات و منابع مالی کافی جهت مدیریت فاضلاب و استفاده از آن در جهت توسعه پایدار دسترسی ندارند.

این در حالی است که استفاده از فاضلاب و تصفیه آن می‌تواند نقش مهمی در تأمین آب برای توسعه کشاورزی، تولید انرژی و توسعه پایدار در سراسر جهان داشته باشد.

متاسفانه آمارهای جهانی نشان می‌دهد حدود ۸۰ درصد از فاضلاب تولید شده بوسیله جوامع دوباره در چرخه تولید و استفاده مجدد قرار نمی‌گیرد.

همچنین حدود ۱.۸ میلیارد نفر از مردمان سراسر دنیا از منابع آبی آلوده استفاده می‌کنند که آن‌ها را در معرض بیماری‌هایی چون وبا، اسهال خونی، حصبه و فلج اطفال قرار می‌دهد. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 253174 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟