خیانت در وکالت بلاعزل چگونه است؟

وکالت انواع مختلفی دارد. یکی از انواع وکالت که بسیار مهم است وکالت بلاعزل نام دارد. وکالت بلاعزل را می توان باطل کرد. در ادامه درباره خیانت در وکالت بلاعزل بیشتر بدانید.

به گزارش رکنا، وکالت یک عقد جایز است و به طور کلی با مرگ یا جنون هریک از طرفین آن، استعفای وکیل و یا عزل وکیل توسط موکل از بین خواهد رفت .

همانطور که گفته شد یکی از مواردی که به عقد وکالت پایان می دهد، عزل وکیل توسط موکل است وماده ۶۷۹ قانون مدنی نیز در این مورد بیان می کند : ” موکل می تواند هر زمان که بخواهد وکیل را عزل کند مگر اینکه وکالت وکیل یا عدم عزل وی در ضمن عقد شرط شده باشد ، دراین حالت موکل حق عزل وکیل و فسخ وکالت را ندارد بنابراین وکالت بلاعزل، نوعی از وکالت است که ضمن عقد به صراحت قید شده است که موکل حق عزل وکیل را ندارد.

در این موارد امکانش وجود دارد که وکیل مصلحت و منافع موکل را در نظر نگیرد و این امر باعث شود موکل دچار ضرر و زیان شود و به دلیل بلاعزل بودن وکالت موکل نتواند اقدامی کند و به عقد وکالت پایان بخشد. به طور کلی باید گفت موکل که وکالت بلا عزل میدهد دیگر حق عزل وکیل و فسخ وکالت را ندارد.

بیشتر افراد هنگام معاملات ملکی و خرید و فروش خودرو، وکالت نامه بلاعزل تنظیم می کنند که خریدار پس از پرداخت کل مبلغ معامله با استفاده از آن وکالت نامه بتواند سایر مراحل اداری مربوط به انتقال را انجام دهد که متاسفانه عموم این افراد از مزایا و معایب و مشکلات این نوع وکالت آگاهی لازم را ندارند و زمینه را برای وقوع کلاهبرداری ایجاد می نمایند.

آیا وکالت بلاعزل نشانگر مالکیت است ؟

بسیاری از مردم با اخذ وکالت بلاعزل در مورد خودرو یا ملک، خود را مالک آن خودرو یا ملک تصور می کنند در حالی که چنین نیست و شما صرفا وکیل هستید هرچند قابل عزل نباشید و در مورد این قبیل وکالت ها باید به چند نکته توجه داشته باشید :

اول : وکالت حتی اگر به صورت بلاعزل تنظیم شده باشد با فوت یا جنون وکیل یا موکل از بین می رود بنابراین اگر فردی وکالت بلاعزل به شما در خصوص ملک یا خودرو داده است با فوت یا جنون آن فرد ( موکل ) یا شما ( وکیل ) وکالت از بین می رود  .

دوم : اگر شخصی که وکالت را اعطا می کند ( موکل ) حق انجام موضوع وکالت را از خود سلب نکرده باشد خود او نیز قادر به انجام موضوع وکالت می باشد بنابراین اگر فردی وکالت بلاعزل  تام الاختیار  در خصوص خودرو یا ملک به شما داده است، اما حق فروش آن را از خود سلب ننموده باشد خود او نیز علاوه برشما قادر به فروش ملک یا خودرو خواهد بود.

سوم : در صورتی که وکیل حق انتقال موضوع وکالت را به خود نداشته باشد دفاتر اسناد رسمی از  انتقال سند به نام وکیل خودداری می کنند بنابراین اگر قصد انتقال ملک یا خودرو را به نام خود دارید دقت نمایید تا این مورد در وکالت نامه قید گردد .

انواع وکالت

ما چند نوع وکالت داریم،  یک نوع از این  وکالت ها  به نام وکالت کاری شناخته می شود،  به این معنی که  فرد وکالت  می دهد که  وکیل به بخشی از ارگان های خاص همچون شهرداری، دارایی، مخابرات و…مراجعه کند . در این موارد وکیل اختیارات  بیش از آنچه که  در وکالت نامه قید شده است، ندارد .

وکالت فروش

یک نوع دیگر وکالت، از نوع فروش است. به طور مثال  گاهی فرد به وکیل خود وکالت می دهد که بتواند ملکی را با کمک پلاک ثبتی بفروش برساند .این نوع وکالت را  می  توان هر زمان که فرد وکالت دهنده اختیار کرد، پس بگیرد .

نوع بعدی از وکالت، وکالت بلاعزل است . همانطور که از اسمش  پیداست  این وکالت نامه عزل نمی شود مکر در شرایط خیلی خاص و پیچیده .

میزان اعتبار وکالت بلاعزل

می توان عقود حقوق را به دو دسته  تقسیم بندی کنیم، بعضی از عقود  با نام عقود جایز شناخته می شوند، به این معنا  که دو طرف بعد از عقد  قرار داد،  هر زمان که تمایل داشتند می توانند قرار داد خود را فسخ کنند آن هم به صورت یک طرفه.

اما در مقابل برخی از عقود این چنین نیستند، که به آن ها گفته می شود، عقود لازم . عقد وکالت در جمله عقود جایز است، یعنی  هر دو طرف عقد  اگر مایل باشند، بدون نیاز به دلیل می توانند این عقد را به صورت یک جانبه از بین ببرند و  قرار داد را فسخ کنند .

به همین جهت، عقد وکالت یک عقد جایز نامیده می شود. عقد وکالت بلاعزل به این معنی است که در کنار وکالت، یک عقد لازمی را منعقد می کنند و بر آن اساس، موکل این حق را ندارد که وکیل خود را عزل کند که همانطور گفته شد  از آن با  وکالت بلاعزل یاد می شود .

وکالت بلاعزل چگونه باطل می شود؟

هر زمان که موکل تصمیم بگیرید، این امکان برای او وجود دارد  که ، عزل وکیل  را خواستار شود، تنها در صورتی نمی توان وکالت  را باطل کرد، که در متن  قید شده باشد، در این شرایط دیگر موکل حق فسخ قرار داد را ندارد .

اما یک راه حل ساده برای فسخ وکالت بلاعزل این  است که مورد وکالت توسط خود  موکل  انجام شود ، آن هم به شرطی که با حقوق وکیل  تداخلی را ایجاد نکند . قانون فسخ  وکالت بلاعزل، در قانون 683 قانون مدنی ذکر شده است.

کدخبر: 740997 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟